بعد از جشنواره فیلم فجر؛

«سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس» میزبان سینمادوستان می‌شود

نشست خبری اعلام برنامه جشنواره «سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نهمین دوره محفل هم اندیشی «سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس» با حضور روح الله رجبی نماینده هیئت داوران جایزه ققنوس، حسین الهام دبیر علمی جایزه سینمایی ققنوس و امیر مسعود استاد حسین دبیر اجرایی این جایزه سینمایی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

این جشنواره از ۲۵ تا ۳۰ بهمن در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می‌شود.

نقد و اکران فیلم های پرحاشیه فجر ۳۸

استاد حسین دبیر اجرایی نهمین جایزه سینمایی ققنوس درباره برگزاری نشست‌های نقد و بررسی گفت: روزی سه فیلم در سه سانس ۱۳، ۱۵ و ۱۹:۳۰ اکران می‌شود.  هر روز سانس آخر فیلم‌های پرحاشیه را اکران و با آن موضوع محور برخورد می‌کنیم؛ فیلم‌هایی همچون خروج، روز بلوا، مغز استخوان، درخت گردو و حتی عامه‌پسند اکران می‌شوند و درباره موضوعات مختلف آن بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. البته بعد از اذان مغرب و عشاء، هر شب یکی از اساتید سخنران این جایزه سینمایی خواهند بود.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی همچون عزت‌الله ضرغامی، حسن عباسی، رحیم‌ پور ازغدی، محمدحسین جعفری‌جلوه و مجید شاه حسینی به عنوان سخنران جایزه سینمایی ققنوس خواهند بود. این اساتید می‌آیند و درباره گفتمان انقلاب در سینما و فیلم‌هایی که می‌توانند حرف‌های مهمی درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی بزنند و به فکر ارتقای جامعه باشند، صحبت می کنند.

استاد حسین در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب چهره سال در جایزه سینمایی ققنوس گفت: براساس اتفاقات جشنواره پیش می‌رویم و جوایز ما گفتمانی‌اند. فیلم و چهره‌ای انتخاب می‌شود که محور انقلاب و موضوع ملی را مورد تأکید خود قرار داده باشد.

برگزاری اختتامیه در آخرین روز بهمن ماه

دبیر اجرایی جایزه سینمایی ققنوس به اختتامیه ویژه این رویداد هم اشاره کرد و گفت: اختتامیه جایزه سینمایی ققنوس در روز سی‌ام بهمن‌ماه ساعت ۱۹ در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می‌شود؛ برنامه ای ویژه را پیش‌بینی کرده‌ایم و بهترین فیلم از نظر داوران اکران خواهد شد. در تلاشیم به واسطه گام دوم انقلاب، اتفاق‌های جذاب و جدیدی را در این اختتامیه خلق کنیم.

در ادامه این نشست خبری روح‌الله رجبی نماینده هیئت داوران نهمین جایزه سینمایی ققنوس گفت: امسال سینما انقلاب، عالی‌ترین سطح مظلومیت خودش را می‌گذراند؛ اما با قدرت و قوت به مطالبات انقلابی‌اش در سینما ادامه می‌دهد. سینما انقلاب به دنبال تحول در سینمایی است که باید مردمی باشد.

وی افزود: این محافل سینمایی انقلاب و هم‌اندیشی‌ها، فضایی را برای رسیدن به هم‌افزایی برای خوب کردن حال سینما فراهم می‌کند و ما دنبال این هدف مهم هستیم.

امروز هم نظامی، هم اقتصادی و هم رسانه‌ای و فرهنگی در جنگیم

الهام دبیر علمی جایزه سینمایی ققنوس هم درباره مطالبه سینما انقلاب از سینماگر‌ها و اصحاب هنر و هدف از به میدان آمدن برای نهمین دوره، گفت: امروز هم نظامی، هم اقتصادی و هم رسانه‌ای و فرهنگی در جنگیم. امسال سینما انقلاب فیلم‌های ساخته شده سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را به نسبت شرایط امروز جامعه می‌سنجد. سینماگر‌ها و اصحاب فرهنگ و هنر باید در کنار انقلاب و مردم باشند.

وی با اشاره به حضور منتقدان و اساتید علوم انسانی برای نقد و بررسی موضوعی و مبنایی ۵ فیلم سانس پایانی هر شب جایزه سینمایی ققنوس، گفت: امسال برای کار مبنایی‌تر و ویژه‌تر، کلیدواژه‌های اصلی ۵ فیلم مهم که در سانس پایانی هر شب جایزه سینمایی ققنوس روی پرده می‌روند را به طور ویژه با حضور اساتید علوم انسانی و منتقدان کاربلد و صاحب‌نام بررسی می‌کنیم. حتی در تلاشیم مسعود فراستی یک شب به جایزه سینمایی ققنوس بیاید.

جایزه ققنوس هر سال دنبال فضای مقاومت بوده است

الهام درباره پرداختن به فضای مقاومت و حضور سردار سلیمانی در جایزه سینمایی ققنوس، گفت: جشنواره فیلم فجر جایزه نگاه ملی‌اش را به حاج قاسم سلیمانی اختصاص داد و تغییر چندانی نداشت. اما جایزه ققنوس همه‌ساله دنبال فضای مقاومت بوده و امسال هم این موضوع را به جدّ دنبال می‌کند. فیلم‌هایی که در جشنواره ققنوس حاضرند نسبت به گفتمان جبهه مقاومت ارزیابی می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

الهام با اشاره به اینکه مطالبه جایزه سینمایی ققنوس این است که مردم قهرمانان‌شان را روی پرده ببینند، بیان کرد: جایزه سینمایی ققنوس محفلی است برای مطالبه دریغ شده و حق مردم از این سینما که حال‌شان خوب شود. مردمی که نباید این قدر تلخی و سیاه‌نمایی ببینند، بلکه باید قهرمانان‌شان را روی پرده ببینند.

سینمای ایران یک سینمای قشری است

وی افزود: متأسفانه سینمای ایران یک سینمای قشری است و محدود به تفکر و ارزش‌ها و سبک زندگی گروهی خاص می‌شود. حتی از مخاطبین‌ هم می‌توان به این موضوع رسید؛ چرا که پربیننده‌ترین فیلم سینمایی سال گذشته چهار میلیون مخاطب داشته است و این عدد به درصد پایانی از مخاطب می‌رسد. در نظرسنجی ایسپا هم که منتشر شد یک سوم مردم یعنی ۳۷.۲ درصد مخاطب سینما بوده‌اند. چون خط و مشی سینما را قشر خاصی برمی‌گزینند و به مردم برنمی‌گردد؛ ما باید جریانی را شکل دهیم تا جوانان مستعد و انقلابی به میدان بیایند و در این اندیشه و تفکر ما را یاری دهند که سینما به مردمی بودن و اصالتش برگردد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار