تاریخچه مکتوب و سایت جامع جشنواره بین المللی تئاتر فجر رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب تاریخچه و سایت جامع جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین رونمایی از کتاب تاریخچه و سایت جامع جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر امروز (یکشنبه ۲۰ بهمن ماه) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم وحید لک مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره بیان کرد: امیدوارم با توجه به ایده جدیدی که برای رسیدن به بانک اطلاعاتی جامع مطرح شده است، بتوانیم با رونمایی از سایت جشنواره و کتاب جامع برخی مشکلات اطلاعاتی جشنواره تئاتر فجر را رفع کنیم.

نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم گفت: امروز برای من بسیار فرخنده است؛ با تلاش دوستان همکار سعی شد بخشی از تاریخ تئاتر ایران یعنی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در دسترس مخاطبان داخلی و خارجی قرار بگیرد.

وی افزود: تا پیش از این تلاش بسیاری در این راستا توسط دوستان انجام شد و ما امروز میراث دار فعالیت‌ها و زحمت‌های پیشینیان هستیم. اتفاقات و تغییرات بسیاری در سال‌های برگزاری جشنواره رخ داده است و خوشبختانه به واسطه این کتاب تاریخچه و سایت جامع جشنواره تئاتر فجر در دسترس همه قرار گرفت.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: اولین کتاب تاریخچه جشنواره سال ۸۶ توسط آقای اکبرزاده به عنوان راهنمای دوره‌های یک تا ۲۵ این رویداد هنری تهیه و منتشر شد. ایشان در امر پژوهش بسیار حساس و دقیق بوده اند. کتاب امسال از دوره یک تا سی و هفتم جشنواره را شامل می‌شود و دو زبانه است. تا چند روز آینده نسخه چاپی و الکترونیکی آن هم توسط انتشارات نمایش در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده دوره سی و هشتم هم به این کتاب افزوده شود. امسال فاز اول سایت رسمی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را رونمایی خواهیم کرد و فاز دوم ان شاءالله تا اسفندماه به پایان خواهد رسید.

شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی هم بیان کرد: امسال سایت جامع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که امری ضروری برای این رویداد هنری است، رونمایی خواهد شد تا فضایی تعاملی برای مخاطبان داخلی و خارجی جشنواره را فراهم کند. وجود سایتی که تمامی اطلاعات ادوار گذشته این رویداد هنری را پوشش دهد، هدفی بود که باید پیش از این تحقق پیدا می‌کرد و دبیران دوره‌های گذشته هم تلاش بسیاری برای عملی شدن این امر کردند، اما بنا به هر دلیلی تا به امروز این رونمایی محقق نشد.

کرمی درباره کتاب تاریخچه جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: ما فقدان مرجع لازم را در تمام بخش‌های تئاتر احساس می‌کردیم. اطلاعات به صورت پراکنده وجود داشت و لزوم جمع آوری آن‌ها احساس می‌شد. امسال با انتشار کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شاهد تحقق این امر بودیم.

محمدتقی اکبرزاده هم در ادامه این مراسم درباره کتاب تاریخچه جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: کتاب تاریخچه جشنواره گردآوری نیست؛ بلکه مستندسازی داده‌های سی و هفت دوره گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. ما بیش از ۲۷۰ منبع را برای تهیه این کتاب بررسی کردیم. کتاب از سه بخش تشکیل شده است که شامل معرفی هر دوره، معرفی نمایش‌های هر دوره و معرفی نامزد‌ها و برگزیدگان جشنواره می‌شود. این کتاب دو زبانه است که ۸۰۰ صفحه آن به زبان فارسی و ۸۰۰ صفحه آن به زبان انگلیسی است.

علی اکبر عبدالعلی‌زاده هم درباره سایت جامع این رویداد هنری توضیح داد: نبود اطلاعات در دنیای امروز بسیار مشکل ساز است و ما تاکنون نگاه پژوهشی به ادوار گذشته رویداد جشنواره بین المللی تئاتر فجر نداشته ایم. راه اندازی سایت جامع این رویداد هنری و همچنین انتشار کتاب تاریخچه باعث می‌شود تا هنرمندان و منتقدان حوزه تئاتر به جای آنکه وقت خود را صرف جمع آوری و پژوهش کنند، بیشتر بر پرورش ایده هایشان متمرکز باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.