تکریم ارباب رجوع در اولویت کار دستگاه قضا

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: یکی از تاکیدات رئیس محترم قوه قضائیه تکریم ارباب رجوع و برخورد مناسب با مردم است.

محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان اصفهان در حاشیه نشست قضات دادگستری استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:  همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود و این انقلاب و ایام به یاد ماندنی را همیشه مردم ما باید زنده نگه دارند، در حاشیه این جشن و بزرگداشت انقلاب اسلامی جلسه تبیین سیاست‌های رئیس محترم قوه را برای همکاران تبیین کردیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه مطرح شد این بود که به شکرانه انقلاب اسلامی بایستی همه تمرکز خود را مصروف جلب رضایت مردم کنیم، در اجرای عدالت، رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم احساس کند که سر و کارشان با یک نظام قضائی اسلامی است.

حبیبی افزود: در رابطه با کاهش موجودی پرونده‌ها هم قدم‌های خوبی در این ۳ الی ۴ ماه اخیر برداشته شده است و هم دستورالعملی را ریاست محترم قوه ابلاغ کرده بودند که جزئیات آن را برای همکاران تبیین کردیم که به چه نحو این دستور العمل را اجرا کنند.

او عنوان کرد: در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و به حداقل رساندن قرار‌هایی که منجر به بازداشت افراد می‌شود و استفاده از مجازات‌های جایگزین در این جلسه صحبت شد، چون معتقدیم مجازات حبس مجازات مناسبی برای همه افراد و در همه پرونده‌ها نیست.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص زندانیان مهریه گفت: تاکیدات مکرر ریاست محترم قوه را در این مورد برای همکاران تبیین کردیم که حتی یک نفر هم نبایستی به خاطر مهریه در صورتی که مشخص شود مال و  اموال ندارد در زندان باشد، در این خصوص هم در ماه‌های گذشته تلاش خوبی شده و بیش از ۳۰۰ نفر از زندانیان مهریه که با پیگیری‌های ریاست قوه و دستورات ایشان، همکاران مجددا درخواست‌های اعسار را بررسی کردند که این تعداد به حدود ۱۰۰ نفر رسیده که همین تعداد نیز روز به روز در حال کاهش است.

حبیبی در مورد اقدامات دادگستری در خصوص جذب نیرو‌های قضایی و اداری در استان اصفهان گفت: در همین ماه گذشته ۱۸ نفر قاضی را به صورت یک جا برای استان اصفهان جذب کردیم که تا چند روز آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند، دوره دیگری هم داریم که تا یک الی دو ماه آینده دوره آموزش شان به پایان می‌رسد و در سطح استان تقسیم می‌شوند.

اودر مورد رسیدگی به مسائل رفاهی قضات اظهار کرد: معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه اقدامات خوبی را در این خصوص شروع کردند، چون به هر حال رسیدگی به وضعیت معیشت قضات مورد نیاز ما است و قضات در همه فصول و روز‌ها مشغول به کار هستند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: تسهیلات ارزان قیمت بانکی، تامین حداقل خودرو برای ایاب و ذهاب قضات و خانواده‌های آن‌ها و در جهت بحث مالیات‌ها با همکاری مجلس و دولت اقدامات خوبی صورت گرفته است که البته در قانون بودجه مطرح است، امیدواریم که با مجموع اقداماتی که در دست پیگیری است زمینه ماندن قضات را در دستگاه قضایی فراهم کنیم.

حبیبی عنوان کرد: یکی از تاکیدات رئیس قوه قضائیه تکریم ارباب رجوع و برخورد مناسب با مردم است، شاکی و متهم قبل از مجرم بودن یا شاکی بودن خود یک انسان هستند

او ادامه داد:  در برخورد با مراجعه کنندگان نبایستی بیش از آنچه که قانون  مشخص کرده در رسیدگی به پرونده‌ها اقدامی صورت گیرد به همین جهت یکی از برنامه‌های ما در این جلسه تقدیر و تشکر از همکاران و قضاتی بود که در رفتار و منش خود رضایت مندی مردم را کسب کردند و نیز از همکارانی که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کردند نیز تقدیر شد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.