در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اقتصاد دانش بنیان راهی برای جبران تحریم‌ها / ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت الزامی است

کهن هوش نژاد گفت: در شرایط تحریمی حرکت به سوی اقتصاد دانش محور خلا‌های تحریم نفتی را جبران می‌کند.

اقتصاد دانش بنیان راهی برای جبران تحریم‌ها / ارتباط بین دانشگاه‌ها وحوزه صنعت الزامی استروح الله کهن هوش نژاد مدیر اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم‌های نفتی و راهکارهای از بین بردن تمام تحریم ها، گفت: مهم ترین بحث سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی بحث تولید دانش بنیان است اگر در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان پیش برویم می‌توانیم خلا‌های ناشی از تحریم‌های نفتی را جبران کنیم؛ به خاطر انرژی‌های جایگزین و بحث‌های مختلفی که وجود دارد آینده کشور ما نفتی نخواهد بود و در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها برای ما این کار زودتر اتفاق افتاده است.

او  گفت: این اصطلاح به این معناست که به خاطر وجود عنصری به نام دانش، ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود چندین برابر است یعنی با همان عوامل تولیدی که قبلا وجود داشته مثل کار، سرمایه و تکنولوژی و ... عنصر دانش ارزش افزوده حاصل آن تحت این امر چندین برابر می‌شود همچنین اقتصاد دنیا از بحث اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور حرکت می‌کند که ما هم باید در این مسیر گام برداریم.

این مسئول ادامه داد: البته یکسری فعالیت‌هایی انجام شده مثل بحث استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و ... که چندین سال است رشد و نمو خوبی داشته، اما این‌ها در واقع برای یک برهه از زمان است که در حالت پلت فرم‌های اینترنتی بوده که توانسته اند خدماتی ارائه دهند و همچنین اشتغال ایجاد کردند؛ آنچه که حیاتی‌تر است بحث رفتن به سمت فعالیت‌های تولیدی است.


بیشتر بخوانید: افزایش تعداد شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت ایرانی


کهن هوش نژاد گفت: فرضا در حوزه قطعات خودرو و قطعات لوازم خانگی آن‌هایی که جنس سخت افزار دارند باید به این سمت حرکت کنند و همچینین دانش فنی و تئوریک ما در این زمنیه غنی است. ما در این زمینه دانشجویان مستعد زیادی داریم که می‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند، اما دولت باید روابط را سیاست گذاری کند و یا به اصطلاح ریل گذاری کند تا قطار به مسیر خود ادامه دهد.

این مسئول درباره بهبود فضای کسب و کار گفت: نیاز ما این است که این محیط بهبود پیدا کند که شاکله این کاربا مقررات زدایی و مقررات زایی انجام می‌شود همچنین باید حلقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت شود؛ یعنی دانشگاه تولیدی جز نیاز صنعت نداشته باشد و صنعت نیاز‌های خود را به دانشگاه عرضه بدارد.

او در پایان درباره صادرات محصولات دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت کشور وابسته به صادرات است که از ابتدا باید هدف گذاری شود که در این صورت قطعا بازار داخلی هم تامین میشود و سیاست گذاری از جایگزینی صادرات به سمت سیاست صادرات حرکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار