صالحی در دیار با همتای چینی:

ایران آماده بازگشت به پروژه راکتور اراک است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت عدم تسریع در پروژه باز طراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک، ایران آماده راه اندازی راکتور قبلی است.

ایران آماده بازگشت به پروژه راکتور اراک استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به‌منظور شرکت در سمینار بین المللی امنیت هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بسر می‌برد، عصر روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه، با رییس سازمان انرژی اتمی چین دیدار و در خصوص همکاری‌های دوجانبه بویژه پروژه بازطراحی و نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب مذاکره کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی چین در این دیدار با تاکید بر تداوم حمایت همه جانبه کشورش از برجام، پیشرفت‌های حاصله در زمینه پروژه بازطراحی را برغم کارشکنی‌های آمریکا، رضایتبخش توصیف نمود.

وی در عین حال متذکر شد که برای مقابله با سیاست‌های یکجانبه آمریکا، باید طرف‌های دیگر در برجام از جمله اروپایی‌ها نیز با جدیت بیشتری به انجام این پروژه کمک برسانند. وی با انتقاد از این سیاست‌های یکجانبه علیه کشور‌های مختلف از جمله ایران و چین، این رفتار‌ها را ناپسند برشمرده و از ایران خواست تا در برخورد با سیاست‌های امریکا همچنان تلاش‌های خود را بر محور گفتگو و تعامل با کشور‌های متعهد به برجام ادامه دهد.

صالحی در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات چین در پروژه بازطراحی و همچنین روابط خوب سیاسی بین دو کشور بر اهمیت به پایان رساندن هر چه زودتر این پروژه مهم تاکید داشته و از طرف چینی خواست تا نسبت به جبران تأخیر‌های ایجاد شده اقدام نمایند. وی با یادآوری قطعنامه سازمان ملل که پیشرفت پروژه را مستقل از هر گونه آینده‌ای برای برجام در نظر گرفته است، از رییس انرژی اتمی چین خواست تا در تعامل با شرکت‌های طرف قرارداد با پروژه بر این موضوع تأکید و نسبت به نهایی نمودن موضوعات همکاری‌ها و قرارداد‌ها اقدام نمایند.

 صالحی همچنین تاکید کرد: چنانچه این پروژه با کارشکنی آمریکا و کوتاهی اروپا به سرانجام نرسد، ممکن است ایران ناگزیر از بازگشت به طراحی قبلی پروژه راکتور آب سنگین خنداب اراک شود.

در پایان دو طرف بر عزم و اراده کشور‌های خود در رابطه با تسریع اقدامات و اتمام هر چه سریعتر این پروژه مهم تاکید کردند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار