باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سایه سنگین جشنواره فیلم فجر بر تئاتر/ تحریمی که جوانان را سردرگم کرده بود

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر هم به پایان رسید اما انتظار می رود سالهای آینده توجه بیشتری به جشنواهر تئاتر فجر بشود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همواره از تئاتر به عنوان یکی از زیباترین هنر‌ها یاد شده است. تئاتر در کشور ما به شکل‌های مختلفی و در مکان‌های عمومی و تکیه‌ها اجرا می‌شد اما امروزه در سالن های تئاتر اجرا می شود.

این هنر که در تمام زندگی تاریخی ما دیده می‌شود با کم لطفی‌هایی مواجه شده است، زمانی که سخن از تئاتر در میان مدیران مطرح می‌شود همه به یاد کمبود بودجه می افتند، زیرا آن را هنری مهم نمی‌ دانند. تنها راه دیده شدن هنر تئاتر و هنرمندان آن،جشنواره تئاتر فجر است که هر ساله همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. این جشنواره تمام تلاش و دستاورد‌های هنرمندان تئاتر را عرضه و معرفی می‌کند. با برگزاری جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان تئاتر بیش از گذشته تلاش می‌کنند تا سهمی در این جشنواره داشته باشند که البته این تلاش مختص هنرمندان تهرانی نیست.

دست و پنجه نرم کردن تئاتر شهرستان با کمبود بودجه

تئاتر در پایتخت با کمبود‌هایی مواجه است، اما هنرمندان به همان امکانات هم راضی هستند، ولی زمانی که سخن از تئاتر شهرستان می‌شود، این مسئله رنگ دیگری به خود می‌گیرد، زیرا امکانات تئاتر در شهرستان‌ها خصوصا شهر‌های کوچک بسیار ناچیز است، اما با این حال هر سال از شهر‌های کوچک و بزرگ کشور، گروه‌های مختلفی نمایش‌های خود را به تهران می‌آورند تا بگویند هنوز هم تئاتر در شهرهایشان زنده است، اما نیاز به توجه و نگاه مسئولان دارد.

به هر حال گروه‌های کوچک و بزرگی از سراسر کشور در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کنند، اما این دوره از جشنواره با ناملایمت‌هایی رو به رو شد که شاید کسی باور نمی‌کرد برخی هنرمندان این جشنواره را تحریم کنند. تحریم‌ها و انصراف‌ها به دلایل و تصمیمات گروه‌های نمایشی برمی گردد، اما‌ ای کاش پیش از هر تصمیمی به فکر جوان تر‌ها هم بودند تا با تصمیم خودشان، راه غلط را به جوانان نشان ندهند، در جشنواره امسال هم، گروه‌های جوان بسیاری شرکت کردند که با این حاشیه‌ها نمی‌دانستند ماندن خوب است یا رفتن، اما داشتیم هنرمندانی که راه درست را به جوانان گوشزد کردند و به آن‌ها نشان دادند که هنرمند با هنر خویش اعتراض می‌کند و با هنر خویش صدایش را به گوش دیگران می‌رساند.

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور گروه‌های جوان مختلفی از سراسر کشور بود که آمده بودند تا هنر خویش را به دیگران نشان دهند و پیام اتحاد و سازندگی را به هم نسلی‌های خود برسانند.

سایه سنگین جشنواره فیلم فجر بر تئاتر/ تحریمی که جوانان را سردرگم کرده بود

 جشنواره تئاتر فجر امسال زیر سایه جشنواره فیلم فجر برگزار شد، شاید مدیران و مسئولان دلایلی برای این همزمانی داشته باشند، اما در هر صورت این همزمانی لطمه‌ای به تئاتر وارد می‌کند و همانطور که می‌دانیم سینما بیشترین نقطه توجه را در میان مدیران و مسئولان داشته و دارد، از طرفی این همزمانی از استقبال زیاد مخاطبان هم می‌کاهد، درست است که استقبال مردم از این دوره از جشنواره خوب بود، اما مانند سال گذشته نبود پس انتظار می‌رود برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر برنامه‌ریزی‌های خوبی را درنظر بگیرند تا تئاتر زیر سایه فیلم قرار نگیرد و لااقل در بزرگترین جشنواره و دهه خود بیشتر از قبل بدرخشد و دیده شود.

درست است که سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با حواشی و اخبار ناخوشایند برگزار شد، اما باید گفت این دوره از جشنواره با برنامه ریزی‌های خوبی از سوی دبیر جشنواره پیش رفت.

امید است در سال‌های آتی نیز شاهد بهبود بیشتر و بهترجشنواره تئاتر فجر باشیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.