رقابت برای خدمت / یک هفته در جستجوی برنامه و سابقه

با اعلام رسمی اسامی نامزد‌های انتخابات مجلس، زنگ تبلیغات رسمی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رو به پایان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، با اعلام رسمی اسامی نامزد‌های انتخابات مجلس، زنگ تبلیغات رسمی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که چند روزی آغاز شده و و روزهای پایانی خود را به سر می برد.

 نامزد‌هایی که پیش‌تر در فضای مجازی زیرپوستی تبلیغات می‌کردند، به جمع نامزد‌هایی پیوستند که تبلیغات قبل از تبلیغات رسمی را بی محابا در هفته‌های قبل شروع کرده بودند.

از زمان آغاز تبلیغات رأی دهندگان در لابلای شعار‌ها و سخنرانی‌های نامزد‌ها به دنبال برنامه می‌گردند و از بین عکس‌های تبلیغاتی و فهرست سمت‌های قبلی به دنبال سابقه عملکرد‌های مثبت و موفق آن‌ها هستند.

رقابت برای خدمت / یک هفته در جستجوی برنامه و سابقه


نامزدها، طرفداران و منتقدانشان

یک مخاطب زیر پست شبه تبلیغاتی در صفحه یک نامزد انتخابات در حوزه بیرجند درمیان و خوسفب کامنت گذاشته بود که «آقای نماینده، مشکلات خیلی واجب‌تر از فیبر نوری و اینترنت مثل مشکلات آبرسانی در روستا‌ها است که مردم از آن محروم هستند.»

این کامنت‌ها این روز‌ها تبدیل شده اند به مکان ارتباط با نامزد‌ها. نامزد‌هایی که برخی از آن‌ها زحمت پاسخ دادن به کامنت‌ها را به خود می‌دهدند.

بالای بسیاری از صفحات تبلیغات انتخاباتی هم نوشته شده است: این پیج توسط هواداران اداره می‌شود و هیچ گونه ارتباطی به ایشان ندارد..

فضای مجازی هر چند امکان ارتباط نامزد‌ها را با رأی دهندگان زیاد کرده فضای جذابی را هم در اختیار تخریب کنندگان قرار داده است. یک امام جماعت در صفحه شخصی خود نوشته که صفحه دیگری به اسم او ایجاد شده و در ان صفحه با اسم او یک نامزد را تخریب می‌کنند.

فهرست باید منهای برنامه

فهرست «باید»‌ها و «نباید»‌ها همچنان در پست‌های شبه تبلیغاتی زیاد است. از ارائه برنامه برای رسیدن به این باید‌ها و دور شدن از نباید‌ها کمتر اثری دیده می‌شود: «در جامعه از هیچ طیفی نباید غفلت کرد. توسعه نامتوازن، به شدت آسیب زا می‌شود. وقتی در بعضی از شهر‌ها صرفاٌ به توسعه اقتصادی توجه شود، فرهنگ به فراموشی سپرده می‌شود و آسیب‌های اجتماعی فوران می‌کند. وقتی به سیاست بیش از اقتصاد توجه شود، معیشت مردم به خطر می‌افتد و نارضایتی‌ها افزایش می‌یابد..»

کلاس اقتصاد ده روز مانده به انتخابات

صفحات فضای مجازی برخی نامزد‌ها هم تبدیل به کلاس درس اقتصاد شده گاهی با پیوست بومی گاهی بدون پیوست بومی.

"اقتصاد دانش بنیان"، اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است، چون بر خلاف بسیاری منابع که در هنگام‌مصرف مستهلک می‌شوند، اطلاعات و دانش که اساس اقتصاد دانش پایه است، بار‌ها می‌تواند مصرف شود و اتفاقا هرچه بیشتر مصرف شود، بیشتر رشد می‌کند.

این نوع اقتصاد از جنس ایده‌ها است و لذا ارزش محصولات و خدمات در اقتصاد دانش پایه می‌تواند برای افراد مختلف در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ارزش متفاوتی داشته باشد.

دعوت همزمان نامزد‌ها به مسجد

فعالان فرهنگی مذهبی یک مسجد در بیرجند از طریق فضای مجازی اعلام کردند که از چند نفر از نامزد‌های انتخابات که به نسبت دیگر نامزد‌ها سرشناس‌تر به نظر می‌رسند دعوت کرده در یک جلسه همزمان در مسجد محل شان حاضر شوند.

هنوز درباره رد یا قبول این دعوت از طرف نامزد‌ها خبری منتشر نشده. هدف از این برنامه ابتکاری، شفاف سازی ارمان‌ها و اولویت‌های مسایل کشور و انقلاب و نیز کمک به مشارکت حداکثری در انتخابات اعلام شده است.

رقابت برای خدمت / یک هفته در جستجوی برنامه و سابقه

توری کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، با اشاره به اینکه این مراسم بصورت پرسش و پاسخ از نامزد‌های انتخاباتی است افزود: از ۷ نفر از کاندید‌ها را برای حضور در مراسم پرسش و پاسخ در مسجد صدیقه طاهره دعوت شده است.

توری ادامه داد: نمایندگانی که به این مراسم دعوت شده اند، اما مایل به شرکت در این مناظره انتخاباتی نیستند باید علت عدم حضور خود را بطور صریح بیان کنند.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه آن دسته از نمایندگانی هم که امادگی حضور در این مراسم را دارند می توانند شرکت کنند گفت: عموم مردم هم می‌توانند به عنوان مستمع در این مراسم انتخاباتی شرکت کنند.

شروع شفافیت

تا کنون در دستکم دو صفحه منتسب به دو نامزد از نامزد‌های انتخابات در خراسان جنوبی فهرست اموال این نامزد‌ها اعلام شده است: «یک باب منزل مسکونی (نیمه کاره یک طبقه) در مهر شهر بیرجند، خیابان امام علی (ع) - خیابان حافظ شرقی/ یک عدد خودرو دنا مدل ٩۴ که بیش از نصف آن وام است این خودرو در سال ٩۶ به قیمت ۴٠میلیون خریداری شده است/ هیچگونه اموالی بنام همسر و فرزندانم، نه بصورت رسمی و نه غیر رسمی وجود ندارد.»

نامزد دیگری هم البته اگر چه متراژ منزل خود را اعلام کرده نوشته که این خانه در کدام شهر و کدام محل واقع است.

رقابت برای خدمت / یک هفته در جستجوی برنامه و سابقه

شکاف بین نسلی، رقابت «جوانی» با «سابقه»

نامزد‌ها مسن‌تر عملکرد گذشته خود را به عنوان نشان برتری بر دیگر نامزد‌ها پررنگ می‌کنند و نامزد‌هایی که سن کمتری در شناسنامه آن‌ها ثبت شده بر «جوانگرایی» تاکید می‌کنند. تبلیغات مجازی که در آن نشانی از برنامه برای آینده دیده شود، اگر چه نایاب نیست، ولی کمیاب است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.