باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

از نامزدهای انتخابات چه بخواهیم؟

با نزدیک شدن به انتخابات و نواخته شدن زنگ تبلیغات انتخاباتی، مردم در جستجوی انتخاب معیارها و مطالبه هایشان از نامزدهای انتخاباتی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، «مطالبه ارائه برنامه مکتوب برای چهار سال نمایندگی» و «معرفی تیم مشاوران» تابحال کمتر در فهرست خواسته های مردم از نامزدهای  انتخابات  مجلس بوده است.  

انتظار برنامه مکتوب داشتن انتظاریست که چون تابحال برآورده نشده شاید تحقق آن در این دوره مجلس دشوار باشد اما کارشناسان پافشاری مردم بر گرفتن برنامه مکتوب را مفید می دانند.

برنامه مکتوب داشتن  کار سیاسی حرفه‌ای است

ذاکریان کارشناس سیاسی در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: اگر یک نماینده برنامه مکتوب داشته باشد به این معنی است که برای مخاطب خودش ارزش قائل شده و این پیام را مخابره می‌کنند که من درگیر این کار بودم و از قبل برای تصدی سمت نمایندگی تحقیق کردم.

او افزود : یک نامزد باید توانمندی و استعداد خودش را بر اساس نیازها و اقتضائات زمان بررسی و  بیان کند که در عرصه ملی، عرصه منطقه‌ای، نظارتی چه کاری انجام خواهد داد که این  یک کار سیاسی حرفه‌ای و اخلاقی است و امیدوارم به اینجا برسیم.

ذاکریان گفت:  اگر نامزدی فقط از باب اینکه برنامه مکتوب مد شده را به عنوان برنامه خود  ارایه کند این یک فریب تبلیغاتی خواهد بود.

از نامزدهای انتخابات چه بخواهیم؟

برنامه مکتوب فرصت ارزیابی فراهم می کند

خطیب مدرس دانشگاه بیرجند گفت: اگر نامزد انتخاباتی برنامه مکتوب ارائه دهد علاوه بر اعتماد سازی بیشتر امکان ارزیابی او در مجلس فراهم می شود.

او با اشاره به اینکه برنامه یک نماینده باید همه جانبه باشد و نه فرد محور گفت: برنامه‌ها به نحوی تعیین شود که برای نسل بعدی و نماینده بعدی کاربردی باشد.

حجت الاسلام صباغ کارشناس سیاسی هم، با اشاره به شاخص‌های رهبری برای یک نماینده برتر گفت: برنامه دار بودن نماینده یکی از شاخص‌های اصلی است و مردم می‌توانند با مطالعه برنامه کاندیدای انتخاباتی به اهداف و نظرات و سیر تفکرش پی ببردند.

او افزود : با بررسی برنامه یک نامزد انتخاباتی مردم از میزان قانون پذیری، قانون گریزی، جوانگرایی، حد و مرز نماینده با دشمن، اولویت هایش برای رفع مشکلات مردم آگاهی پیدا می‌کنند.

از نامزدهای انتخابات چه بخواهیم؟

معرفی تیم مشاوران کمک به انتخاب آگاهانه

مشاوران مغزهای منفصل هر فرد هستند. نماینده مجلس بدون مشاور هر چه داشته باشد توان جریان سازی در مجلس را ندارد. کارشناسان معتقدند معرفی تیم مشاوران نماینده به مردم در ارزیابی توانایی های یک نماینده کمک می کند.

ذاکریان کارشناس سیاسی بیان کرد : به دلیل اینکه نامزدها تیم مشاوران خود را معرفی نمیکنند مردم غالبا از منابع غیررسمی و فضاهای مجازی باید بدانند که از لحاظ فکری به کدام حزب وابسته است

حجت السلام شاکری امام جمعه اسلامیه بابیان اینکه وضع قوانین باید به نحوی باشد که بیشترین خدمت رسانی را برای مردم داشته باشد عنوان کرد: لازمه این کار این است که افرادی که سرکار می‌آیند متخصص وآشنا با قوانین و مبانی اسلام باشند. او ادامه داد: نامزد‌ها نمی‌توانند در همه‌ی امور متخصص باشند و وجود یک مشاور آگاه در کنار هر نامزد لازم است.

از نامزدهای انتخابات چه بخواهیم؟

خطیب، مدرس دانشگاه بیرجند گفت: وجود مشاورین و متخصصین در کنار نماینده‌ها باعث شناخت بهتر کاندیدا در انتخابات می‌شود.

او افزود: تیم مشاوره باید از تخصص کافی برخوردا باشد چرا که در غیر اینصورت ممکن است نتیجه‌ای منفی در بر داشته باشد.

اینهمه هزینه تبلیغات از کجا ؟

بروشور، دیوارنویسی، فضای مجازی، شام و نهار دادن، بنرهای تبلیغاتی ، سرزدن های تبلیغاتی به محرومین، ویزیت های رایگان انتخاباتی و... دهها و گاه صدها میلیون تومان هزینه دارد.

این که این این هزینه ها از چه منابعی تامین می شود برایرای دهندگان مهم است.

ذاکریان کارشناس سیاسی می گوید: الان یک تبلیغات کوچک در یک حوزه انتخابی کوچک مثل استان ما حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داره این حق مردم است و باید بدانند این هزینه از کجا تامین می شود.

خطیب ، مدرس دانشگاه بیرجند  با اشاره به اینکه میزان حقوق نماینده یکی از معضلاتی است که بصورت سوال مطرح می‌شود " مگر حقوق نماینده چقدر است که این همه هزینه تبلغات می‌شود "گفت: اگر محل صرف هزینه‌های تبلیغاتی، محل درآمد، و نحوه هزینه کرد تبلیغات شفاف باشد مشخص خواهد بود که نماینده توسط مردم یا توسط قشر خاصی که هزینه‌ها را تقبل کرده اند انتخاب شده است.

او افزود : چنانچه نماینده‌ای هزینه‌های تبلیغاتیش توسط گروه‌ها یا افراد ذی نفوذ پرداخت شود نماینده در طی دوره نمایندگی اش وام دار آن هاخواهد بود و ناچار است فرامین آن‌ها را گوش کند و  ممکن است خیلی با خواسته‌های مردم کاری نداشته باشد.

نامزدها و فهرست قوانین اولویت دار

رهبر در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که نگاه کنید ببینید بعضی از قوانین ممکن است مطرح بشود، وقت مجلس را هم بگیرد،  درحالی‌که هیچ اولویّتی هم ندارد؛ اینها را باید کنار گذاشت وقت مجلس محدود است؛ شما چهار سال بیشتر که وقت ندارید، باید از ذرّه‌ذرّه و لحظه‌لحظه‌ی این وقت استفاده کرد.

ذاکریان کارشناسی سیاسی معتقد است : هر نامزد انتخابات بایستی فهرستی از قوانینی که نیاز داره وضع بشه و یا اصلاح شود را در جمع نخبگان ، حقوقدانان ، جامعه‌شناسان و یا پژوهشگران ارائه کند که اینکار هم یک کار تبلیغاتی و هم چیره دستی و تسلط این کاندیدا بر قوانین نشان می دهد

او بیان کرد : اگر تک تک ۲۹۰ نماینده مجلس برسند به اینجا که باید فهرستی از قوانین جدید یا قوانین که باید اصلاح شود داشته باشند آنوقت میتوان گفت مجلس عصاره فضایل ملت و در راس همه امور است و دیگر بعضی از سرافکندگی هایی که ما در این چند ساله شاهدش بودیم را نخواهیم داشت.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.