باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

بازخوانی سفر‌های ظریف در فروردین ۱۳۹۸/ از قسطنطنیه تا سرزمین شام

در این گزارشی نگاهی کوتاه به سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان در فروردین ۱۳۹۸ خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین برای ایرانیان یادآور تعطیلات نوروزی و قریب به یک ماه استراحت است، اما برنامه دستگاه دیپلماسی کشورمان متفاوت بوده و مانند همیشه باید بدون تعطیلات و استراحت به کار خود ادامه دهند.

در این میان کار وزیر امور خارجه از همه سخت‌تر است، چرا که با توجه به وضعیت جامعه بین الملل که همیشه در حال دگرگونی بوده و لازم است آماده سفر‌های مختلف منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باشند.

فروردین ۱۳۹۸ هم برای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از این قائده مستثنا نبود و همانند ۳۶۵ روز گذشته با دیدار‌ها و رایزنی‌های زیادی همراه بود که در ادامه این گزارش نگاهی گذرا بر آن خواهیم داشت.

گردهمایی وزرای مسلمان در آنکارا

پس از حمله تروریستی که در هفته آخر اسفند ۱۳۹۷ به دو مسجد مسلمان در نیوزلند انجام شد، ظریف در گفت وگوی تلفنی با همتای ترک خود، پیشنهاد برگزاری اجلاسی شامل سران یا وزرای کشورهای مسلمان برای بررسی ابعاد این موضوع را داده بود که نهایتا در ۲ فروردین در استانبول این اجلاس در سطح وزرا برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به استانبول  جهت شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران، حمله تروریستی نیوزلند را نشانه حرکتی بسیار خطرناک و اسلام ستیزانه در غرب دانست. او همچنین با انتقاد از برخی سران کشورها اظهار کرد که «بعضی از مسئولین و نهاد‌های غربی یا با سکوت و یا با حمایت در این حرکت بسیار خطرناک شرکت دارند، کسانی که مانع ورود شهروندان کشور‌های مسلمان به کشورهایشان می‌شوند، کسانی که مانع استفاده از علائم اسلامی در کشورهایشان می‌شوند. متاسفانه آنهایی که دم از آزادی بیان می‌زنند هم آزادی بیان مسلمین را سرکوب می‌کنند و هم به اسم آزادی بیان اجازه می‌دهند همه گونه توهینی علیه مسلمان‌ها انجام شود و ما شاهد تبعات مختلف این موضوع در نقاط مختلف سرزمین‌های غربی هستیم».

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در آغاز این نشست موضع عده ای از سیاستمداران که حتی از کاربرد عنوان تروریستی برای این حمله امتناع می کنند را بسیار ناراحت کننده دانست.

پس از این سفر ظریف در فروردین ماه و پیش از برگزاری نشست آستانه به سوریه رفت که هدف از این سفر را «هماهنگی مواضع در مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف کمک به تعمیق و تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای» عنوان کرد.

از قسطنطنیه تا سرزمین شام// گزارش دپو عید

سوریه در راه ثبات

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واپسین روز‌های فروردین ماه ۱۳۹۸ و ۱۰ روز پیش از نشست آستانه، به سوریه سفر کرده و با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

او در این سفر به خبرنگاران گفت که با توجه به تحولات منطقه و مخصوصا سیاست‌های خصمانه آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی میدانی و شکست‌های سیاسی آمریکا و اسرائیل در منطقه و دنیا، اکنون لازم است که تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشور‌های منطقه و طراحی برای پیشبرد برنامه گفت وگو‌ها در سوریه برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی انجام شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در تشریح سیاست‌های آمریکا و اسرائیل و اقدامات به گفته او غیرقانونی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده به اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل و اعلام پایتختی بیت‌المقدس اشاره کرد  همچنین اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دولت آمریکا را  اقدامی ابلهانه، غیرقانونی و بی‌سابقه خواند.

ظریف در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور درمورد مطالبی مانند بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه گفت و گو و رایزنی کرد.

از قسطنطنیه تا سرزمین شام// گزارش دپو عید

او علاوه بر اسد، با ولید معلم همتای سوری خود هم دیدار کرد؛  در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری های تهران- دمشق در مبارزه با داعش، گفت: «بسیار خوشحال هستیم که در جریان مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای مردم منطقه و جهان، در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم». در پاسخ به این اظهارات ظریف، وزیر امورخارجه سوریه نیز اظهار کرد: پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است به این دلیل که هر دو کشور در یک جبهه هستیم. ظریف نیز در واکنش به این اظهارات گفت: البته کل دنیا در یک جبهه هستند، ولی خیلی‌ها نمی‌فهمند.

از قسطنطنیه تا سرزمین شام// گزارش دپو عید

پایان نخستین ماه ۱۳۹۸ 

شاید از نظر تعدادسفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در فروردین ماه کم بوده باشد، اما از لحاظ دیپلماسی آغاز تحولات یازده ماه باقی مانده این سال بود.

از حمله به نماز جمعه مسلمانان در نیوزلند گرفته تا رونمایی از طرح معامله قرن، همگی زمینه همگرایی هر چه بیشتر مسلمانان در اواخر سال ۱۳۹۸  را فراهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار