احداث کارخانه کاشی و سرامیک با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کرمانشاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : از اجرای پروژه کاشی و سرامیک توسط چینی‌ها در استان کوتاه نمی‌آییم.

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه پروژه تولید کاشی و سرامیک که توسط سرمایه‌گذاران چینی در استان آغاز شده با قدرت در حال اجرا است، گفت : این پروژه تمام مجوز‌های قانونی را گرفته و فعالیت آن نیز در چارچوب قانون است.

او با اشاره به اخذ مجوز فیپا (قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی) برای این سرمایه‌گذاری خارجی، گفت : وقتی چنین مجوزی اخذ شده یعنی اجرای این پروژه نیز توسط دولت پذیرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: به هیچ عنوان روند اجرای این طرح متوقف نخواهد شد و یک دقیقه نیز از اجرای آن کوتاه نمی‌آییم.

حاتمی با بیان اینکه اگر قرار است مشکلی در زمینه اشباع بازار وجود داشته باشد مربوط به کل کشور است، گفت: از ابتدای امسال ۲۳ مجوز واحد تولید کاشی و سرامیک در کشور صادر شده که بیشتر از هشت مورد آن مربوط به استان یزد است.

حاتمی گفت: اگر قرار باشد تولید کاشی و سرامیک به دلیل اشباع بازار، صرفه اقتصادی نداشته باشد باید مربوط به تمام کشور باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خواستار فاصله گرفتن از این نگاه محلی شد و گفت: اگر در صنعت کاشی قوی هستیم نباید نگرانی از بابت صنایع جدید داشته باشیم، زیرا می‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم و اگر هم ضعیف هستیم باید اجازه بدهیم سرمایه‌گذاری خارجی و قدرتمند برای رونق این صنعت شکل بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه حضور چینی‌ها در استان کرمانشاه را در راستای منافع ملی دانست و افزود: بهره‌بردرای از این واحد به نقطه عطفی در صنعت کاشی و سرامیک کشور تبدیل خواهد شد.

او گفت: بر اساس اسناد بالادستی که برای صنعت کاشی و سرامیک ایران در نظر گرفته شده باید ظرف پنج سال تولید کاشی کشور از ۴۰۰ میلیون متر مربع به ۷۰۰ میلیون مترمربع افزایش یابد و بتوانیم جایگاه ایران را از رتبه ۹ دنیا به رتبه چهارم ارتقا دهیم.

حاتمی با اشاره به الزاماتی که برای تحقق این برنامه مورد نیاز است، گفت: آوردن سرمایه‌گذار خارجی، استفاده از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ مقیاس و همچنین رفع مشکلات بهره وری با استفاده از تکنولوژی روز راهبرد‌های است که برای تحقق این هدف باید انجام شود.

او گفت: از سوی دیگر ما در این زمینه ضعف بازاریابی بین المللی نیز داریم و اگر به دنبال توسعه صادرات هستیم باید به سرمایه‌گذاری خارجی نیز توجه کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات دو روی یک سکه هستند.

او با بیان اینکه ۸۵ درصد تولیدات این واحد بعد صادراتی دارد و هیچ آسیبی به بازار داخلی نمی‌زند، گفت: به علاوه بازار محصولات این واحد فقط عراق نیست، زیرا چین کشور صادراتی قدرتمندی است و به سایر بازار‌ها نیز صادرات خواهد داشت.

حاتمی با اشاره به پیامد‌های مثبت حضور سرمایه گذاران چینی در استان، افزود: این سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که شرایط و فضای کسب و کار استان آنقدر خوب است که ما می‌توانیم با وجود فشار‌ها و همه تحریم‌هایی که علیه کشور وجود دارد، پای شرکت‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری استان باز کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از تاثیر مثبت این سرمایه‌گذاری در کاهش بیکاری استان نیز یاد کرد و با بیان اینکه برای کاهش دو تا سه درصدی نرخ بیکاری استان در هر سال به ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احتیاج داریم، گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومانی و اشتغالزایی که برای حدود ۱۵۰۰ نفر دارد می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری استان کمک قابل توجهی داشته باشد.

معاون هماهننگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از رسانه‌ها خواست کمتر به حواشی مربوط به این سرمایه‌گذاری دامن بزنند، زیرا به هیچ عنوان به سود استان نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با دفاع از اجرای این پروژه، تمام روند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کرمانشاه را بر اساس قوانین و مقررات دانست که نمی‌توان هیچ ایرادی به آن وارد کرد.

محسن دارابی با بیان اینکه در هیچ کجای قانون قید نشده که به دلیل اشباع بودن بازار مجوز‌های سرمایه‌گذاری لغو شود، گفت: این پروژه مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را بر اساس روال قانونی اخذ کرده، یعنی اخذ این مجوز به تایید مراجع مرتبط شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و... رسیده است.

او گفت: فعالیت این واحد نه تنها هیچ تهدیدی برای بازار داخلی کشور محسوب نمی‌شود، بلکه فضای رقابتی را در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود سایر تولیدکنندگان نیز چابک شوند و قیمت تمام شده خود را پایین بیاورند که این امر به سود مصرف کننده خواهد بود.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه در کل کشور نیز با فعالیت این واحد مشکلی ایجاد نخواهد شد، گفت: از ابتدای امسال ۲۴ مجوز تولید کاشی و سرامیک در کشور صادر شده و اگر بازار اشباع است، چرا مجوز جدید صادر می‌شوند.

او افزود: چون استان‌های دیگر نتوانستند زیرساخت‎های لازم از جمله آب و انرژی را برای این سرمایه‌گذاران فراهم کنند، اکنون به دنبال فضاسازی برای کرمانشاه هستند.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه تمام فعالیت این واحد را قانونی دانست و گفت: درباره تمام مطالب مطرح شده نیز در چارچوب قوانین و مقررات پاسخ دادیم.

دارابی درباره مسائلی که پیرامون واگذاری زمین رایگان به این سرمایه‌گذاران مطرح است نیز با رد این موضوع، گفت: شرایط واگذای زمین به آن‌ها مشابه تمام سرمایه‌گذاران دیگر داخل استان بوده است .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار