زنگنه مطرح کرد؛

تولید نفت با آلودگی هوا همراه است/ ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی

وزیر نفت گفت: به طور کلی تولید نفت در مراحل استخراج، فناوری، انتقال و مصرف با آلودگی هوا همراه است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که صبح امروز یکشنبه (۲۷ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی تولید نفت در مراحل استخراج، فناوری، انتقال و مصرف با آلودگی هوا همراه است.

وی با اشاره به اینکه پاک‌ترین انرژی همچون گاز نیز آلایندگی به همراه دارد، افزود: ایران جزء بزرگترین تولیدکنندگان نفت در دنیا است.

وزیر نفت تصریح کرد: در زمینه تولید نفت با انواع آلودگی‌ها، فشار بالا و سموم رو به رو هستیم.

زنگنه درباره اقدامات وزرات نفت در جهت بهبود محیط زیست گفت: یکی از بزرگترین اقدامات وزارت نفت در زمینه بهبود وضعیت محیط زیست مربوط به تولید گاز بود که در سال ۹۲ نزدیک ۴۳ درصد سوخت‌ها مایع بودند و ما این میزان را در سال گذشته به زیر ۱۲ درصد رساندیم.

وی با بیان اینکه ایران سومین تولید کننده گاز در دنیا است، گفت: گاز پاک‌ترین سوخت هیدروکربنی است که آن را جایگزین نفت کوره‌ای کردیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی هستند، افزود: عملیات گازرسانی در اکثر روستا‌های کشور در حال اتمام است.

زنگنه درباره گاز‌های مشعل گفت: سوخت این گاز آسمان کشور را سیاه می‌کند و چندین طرح برای این‌ موضوع در دست انجام داریم که برای یکی از این طرح‌ها بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: از کار‌های دیگری که انجام شده توسعه CNG برای مصرف سوخت خودرو است که سوخت بومی ما محسوب می‌شود، بعد از گران شدن قیمت بنزین تمایل به استفاده از سوخت CNG زیاد شد، لذا هزینه بالایی را در نظر گرفتیم که تعداد زیادی خودرو‌ گازسوز شوند.

وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد به کمک محیط زیست بیاید کار‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و موفق‌تر هم خواهد بود، افزود: یکی‌دیگر از کار‌های زیست محیطی تصفیه پساب‌ها بود که بالغ بر ۲۵۰ تأسیسات تصفیه پساب داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها بزرگترین منبع آلودگی هوا هستند، گفت: در حوزه موتورسیکلت‌ها به عنوان بزرگترین آلاینده در شهر‌های بزرگ در حال انجام اقدامات ابتکاری هستیم تا برای اولین بار موتورسیکلت‌ها را CNG سوز کنیم.

زنگنه تصریح کرد: هر موتورسیکلت ۱۰ برابر و بیشتر از یک سمند آلودگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: اکنون شکنندگی محیط زیست ما بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است و راهی نداریم جز اینکه محدودیت ایجاد کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست، مطرح کرد: امروز شدت انرژی نه تنها مسأله محیط زیستی بلکه اقتصادی هم هست.

زنگنه عنوان کرد: ما به تولید ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز خواهیم رسید، اما این‌طور نیست که این میزان به ۲ هزار میلیون مترکعب برسد.

وزیر نفت در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی گفت: بهینه سازی مصرف انرژی نه تنها مساله اقتصادی بلکه مساله زیست محیطی هم هست و همه با هم باید در این راستا کار کنیم، البته باید کاری کنیم که مردم هم در این زمینه انگیزه پیدا کنند.

زنگنه تصریح کرد: ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان CO۲ هستیم؛ اگر برق را به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم، مسئولیت تولید CO۲ آن‌ها هم با ماست.

وزیر نفت گفت: عوارض آلایندگی رقم بالایی است، اما اکنون برای رفع آلودگی‌ها صرف نمی‌شود و در شهرداری‌ها مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار