وزیر راه و شهرسازی:

سهم ترانزیت در حوزه دریایی باید به ۵۰ میلیون تن برسد

اسلامی گفت: سهم ترانزیت در حوزه دریایی و بندری باید از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه همگرایی و هم‌افزایی باید مهمترین دغدغه ما در حوزه دریایی و بندری کشور باشد گفت: باید از این موضوع در حوزه بهبود و پیشرفت دریایی استفاده کنیم.

او اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید توسعه و پیشرفت ما در حوزه دریایی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد. بسیاری از کشور‌ها زمانی که به دریا و بندر می‌رسند توسعه شان چشمگیر می‌شود، اما در ایران متاسفانه زمانی که به دریا و بندر رسیدیم توسعه و تلاشمان متوقف شد بنابراین باید بر روی این موضوع توجه و تمرکز بیشتری شود.

اسلامی ادامه داد: با توجه به آن که بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل دریایی در کشور وجود دارد، باید گام‌های بزرگتری در این خصوص برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دریای ما و صنعت ساخت باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، گفت: باید کمک کنیم تا سهممان را از حوزه دریایی و ساخت در این بخش بگیریم متاسفانه بازار ما در اختیار دیگران قرار گرفته و باید با رشد و پیشرفت و سرمایه گذاری در این حوزه سهم خودمان را در این حوزه افزایش دهیم.

او بیان کرد: اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و البته ما باید با اقدامات موثر در این بخش تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.

عضو کابینه دولت افزود: نباید تحریم‌ها مانع توقف ما در حوزه سرمایه‌گذاری و پیشرفت دریایی شود و باید بتوانیم در دوران تحریم بسیاری از استعداد‌های خود را در این حوزه شکوفا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون پیشرفت ما در حوزه شناور‌های دریایی بسیار چشمگیر شده است گفت: شناور‌های ما بسیار تندرو شده به طوری که سرعت قایق‌های ورزشی هم نسبت به آن ها کمتر است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید توسعه و تقویت رشته‌های گوناگون دریایی، هدف سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد افزود: ما نیاز داریم توسعه را از طریق سرمایه گذاران و بخش‌های خصوصی در این حوزه گسترش دهیم.

اسلامی به امضای تفاهم نامه در حوزه تحول صنعت دریایی هم اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم در این تفاهمنامه مراحل کاغذی و بروکراتیک را به سرعت طی کنیم و سرمایه‌گذاری ۳۶۰۰ میلیارد تومانی در این تفاهمنامه نشانگر توسعه و تقویت در این بخش است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم هرچه سریعتر با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه شاهد توسعه و رونق این بخش باشیم.

او به بحث گردشگری و مسافرت‌های دریایی هم اشاره کرد و تصریح کرد: در بنادر شمالی و جنوبی کشور جاذبه‌های دریایی بسیار زیادی وجود دارد و باید از این فرصت در حوزه سفر‌های دریایی بهره‌مند شویم.

اسلامی اظهار کرد: باید با ایجاد جذابیت‌های لازم در شناور‌های دریایی، مسافران بیشتری را جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بنادر جنوبی و شمالی کشور جذابیت‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد، افزود: بندر نوشهر به عنوان یکی از بنادر جذاب در شمال کشور به شمار می‌رود که باید در حوزه مسافری و دریایی آن را تقویت کنیم.

او در ادامه به توسعه بنادر کوچک اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم این بنادر را محلی برای تولید و جابجایی‌ کالا تبدیل و با ایجاد ظرفیت‌های مختلف  از این بنادر جهت تخلیه و بارگیری کالا‌ها استفاده کنیم.

اسلامی ادامه داد: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در این بنادر سرمایه‌گذاری  شده و باید این بنادر را برای صادرات و واردات کالا‌ها به شهر‌های اطراف تقویت کنیم.

عضو کابینه دولت تاکید کرد: ایران کشور پهناوری است و باید از فرصت‌های توسعه در حوزه بنادر کوچک استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه ۶۰۰ میلیون تن بار در کشور در جاده‌ها و حوزه‌های مختلف حمل و نقلی جابه‌جا می‌شود، گفت: در بنادر کشور میزان جابجایی‌ کالا و بار ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تن است که باید این میزان را افزایش دهیم.

اسلامی افزود: در اقتصاد ما باید تحرک وجود داشته باشد. سرمایه‌گذاری در پس کرانه‌ها و بنادر کوچک می‌تواند اقتصاد را در آینده پایدار و محکم کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث لجستیک اشاره کرد و گفت: لجستیک به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های حمل و نقل در جابجایی‌های بار و توسعه ترانزیت به شمار می‌رود و طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده باید ایران تنها وارد کننده و یا تخلیه کننده بار نباشد بلکه باید در حوزه ترانزیت و توسعه کالا هم اقدامات لازم را انجام دهد.

اسلامی با اشاره به اینکه سهم ترانزیت ایران باید از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد افزود: باید در حوزه لجستیک بتوانیم این میزان سهم را افزایش بابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید برای کیفیت بخشی، بهسازی و نوسازی حوزه دریایی و بندری اقدامات لازم صورت بگیرد گفت: در سال‌های اخیر بر روی این بخش اقدامات موثری صورت گرفته به طوری که امسال گردش مالی ۳۰ تا ۳۲ درصدی در این حوزه انجام شده و این امر نشان دهنده پویایی و رشد پایدار در این حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار