پایان مرحله نخست مرمت مجموعه آسبادخانه و باغ میرزا رجب خراسان جنوبی

مرحله نخست مرمت آسبادخانه و باغ میرزا رجب در روستای نوغاب هندوالان شهرستان درمیان پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ بزرگمهرمدیر پایگاه فرهنگی آسباد‌های تاریخی استان گفت: این مجموعه در ضلع جنوبی روستای تاریخی نوغاب در شهرستان درمیان و تقریبا در فاصله ۸۵ کیلومتری شرق بیرجند و ۱۵ کیلومتری غرب اسدیه قرار دارد.

او افزود: این مجموعه به همت شخصی به نام میرزا رجب که فردی خلاق و مبتکر بوده در خارج از محدوده روستای نوغاب و در اواخر دوره قاجار شکل گرفته و به مرور توسعه یافته است.

بزرگ مهر گفت: این مجموعه شامل یک بخش مسکونی دو طبقه است که در طرفین آن دو آسباد وجود دارد و همچنین یک باغ وسیع در ضلع جنوب آن است.

مدیر پایگاه فرهنگی آسباد‌های تاریخی استان ادامه داد: باغ این مجموعه از قنات روستا مشروب شده و می‌توان گفت فضا‌های معماری آن به صورت تدریجی شکل گرفته و فاقد نقشه معمارانه اولیه است.

او با اشاره به اینکه بنابر گفته بزرگان روستا تمام ساخت و ساز‌های این بنا توسط خود میرزا رجب انجام شده گفت: میرزا رجب تخصص معماری نداشته و با توجه به هوش و ذکاوتی که داشته این فضا‌ها را با هم ترکیب کرده است.

بزرگمهر همچنین گفت: در طرفین این خانه ۲ آسباد و فضا‌های دیگر برای نگهداری احشام و چند انبار وجود دارد.

او افزود: خانه و آسباد میرزا رجب به همت بازماندگانش در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شورای اسلامی و دهیاری روستا قرار گرفت و کار مرمت آن از پارسال آغاز و هم اکنون پایان یافته است.

مدیر پایگاه فرهنگی آسباد‌های تاریخی استان مجموعه اقدامات انجام شده را شامل پی بندی، مرمت جداره‌های خشتی، بازسازی سقف‌های خشتی و اجرای اندود کاری و کاه گل نما و بام برشمرد و به احیاء فضا‌های معماری در آینده توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا کاربری‌های فرهنگی را در این مکان ایجاد کنیم.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار