رئیس کنفدراسیون بوکس شطرنج آسیا:

پتانسیل و رشد خیلی خوبی در ورزش بوکس شطرنج وجود دارد

پویا گفت: نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان برای رشته بوکس شطرنج داریم.

پتانسیل و رشد خیلی خوبی در ورزش بوکس شطرنج وجود داردفریدون پویا رئیس کنفدراسیون بوکس شطرنج آسیا و رئیس کمیته بوکس شطرنج ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:سال ۱۳۹۱ برای رشته ورزشی بوکس شطرنج از وزارت ورزش و جوانان در ایران مجوز گرفتیم و به صورت آزمایشی در زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی به مدت ۶ ماه فعالیت کردیم و بعد از آن نیز به فدراسیون ورزش‌های رزمی منتقل شدیم. یک سال در فدراسیون بوکس بودیم و بنا به تصمیم وزارت ورزش و جوانان از آن خارج شدیم، اکنون زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های رزمی به عنوان یک کمیته هستیم.

او افزود: فدراسیون جهانی این رشته ورزشی در کشور آلمان است و تمام حق و حقوق ورزشی کشور‌ها در صورت این که اگر اعتراضی داشته باشند در زیرمجوعه دادگاه آلمان قرار دارد. رشته ورزشی بوکس شطرنج یک فدراسیون کاملا مجزا از فدراسیون بوکس و شطرنج است.

پویا گفت: بوکس شطرنج در ۴ قاره دنیا فدراسیون دارد، با توجه به این که دفتر فدراسیون جهانی در آلمان است کشور‌های اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا رشد بیشتری نسبت به باقی کشور‌ها داشتند. در حال حاضر ۳۸ کشور در رشته ورزشی بوکس شطرنج فعالیت می‌کنند، در ایران نیز ۱۲ استان در بوکس شطرنج فعال هستند که در همدان، البرز، تهران، خوزستان، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس، اصفهان و کرمان فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: باتوجه به این که رئیس کنفدراسیون بوکس شطرنج ایران و آسیا هستم ۴ روش مسابقه‌ای را برای جذابیت بیشترگذاشته ام که تنها بوکس شطرنج را کار نمی‌کنیم، بلکه در ایران و آسیا بوکس شطرنج، کیک بوکسینگ شطرنج و کاراته شطرنج را نیز کار می‌کنیم، رده‌های سنی مختلف از نونهالان تا بزرگسالان در این رشته فعالیت می‌کنند و بانوان و آقایان می‌توانند در مسابقات شرکت کنند.

پویا افزود: این ورزش از ۱۱ راند تشکیل شده است، شطرنج سرعتی که باید زیر ۱۰ ثانیه انجام شود، به مدت ۲ دقیقه شروع می‌شود و بلافاصله راند بعدی آن ۳ دقیقه بوکس است که اگر در همان دو دقیقه بازی شطرنج تمام شد، بازی تمام است که بازیکنان باید مات کنند. در شطرنج به اندازه ۱۲ دقیقه زمان وجود دارد که حریف مات شود که شامل ۶ راند ۲ دقیقه‌ای است، در بوکس نیز ۱۵ دقیقه زمان وجود دارد که شامل ۵ راند ۳ دقیقه‌ای است که حریف ناک اوت شود و این بستگی به میزان مهارت ورزشکار دارد که در چه راندی برنده شود.

رئیس کنفدراسیون بوکس شطرنج آسیا گفت: تیم ملی بوکس شطرنج در مسابقات سال ۲۰۱۷ در کلکته هندوستان، نائب قهرمان جهان شد. مسابقات با حضور تعداد بسیار زیادی از شرکت کنندگان در کشور‌های جهان برگزار شد، آذر ماه امسال مسابقات جهانی در ترکیه برگزار شد که متاسفانه به دلیل مسائل مالی، وزارت ورزش و جوانان مجوز خروج به تیم ملی را نداد، در صورتی که تیم آمادگی کاملی داشت و برای بازیکنان ۳ دوره اردو برگزار شده بود و نتوانستیم تیم ملی را شرکت دهیم، حتی قصد داشتیم با بودجه شخصی بازیکنان را راهی مسابقات کنیم که متاسفانه همان زمانی بود که محمدرضا داورزنی از عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی استعفا داده بود و به سمت رئیس شورای برون مرزی درآمد و در آن برحه زمانی وزارت ورزش مسئولی نداشت و ضربه آن را تیم بوکس شطرنج خورد، ورزشکاران تیم ملی بوکس شطرنج متشکل از ۱۱ نفر آقا و ۵ نفرخانم بودند.

پویا تصریح کرد:۲ تورنمنت را در پیش داریم که در برج ۴ یک تورنمنت در فرانسه برگزار می‌شود که در صورت موافقت اعزام می‌شویم، همچنین مسابقه جهانی ۲۰۲۰ در دی ماه سال آینده در روسیه برگزار خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون بوکس شطرنج آسیا گفت: پتانسیل و رشد خیلی خوبی در ورزش بوکس شطرنج داریم که نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولان داریم. بازیکنان نخبه در این ورزش فعالیت می‌کنند، باهوش‌ترین‌ها و قوی‌ترین‌ها شعار این ورزش است، بسیار ورزش سنگینی است و علم روز در آن وجود دارد این ورزش کمک بسیاری به طور همزمان به تقویت جسم و ذهن می‌کند که ورزشکار باید هوش بسیار زیادی در کنار آمادگی بدنی بالا داشته باشد. در این بازی بازیکن باید زیر ۱۰ ثانیه تصمیم گیری کند با توجه به این که در راند‌های بعدی بوکس بازی کرده و ضربان قلب بالا است و بازیکن درد را احساس می‌کند، باید با دست لرزان تصمیم بگیرد، این کار از عهده هر کسی بر نمی‌آید و یک فرد عادی نمی تواند انجام دهد در این رشته باهوش‌ترین‌ها و قوی‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

او اظهار داشت: در المپیک آسیایی تلاش می‌کنیم که در مسابقات قهرمانی ایمس قرار بگیریم، مجوز‌های اولیه را نیز گرفته ایم، امیدوارم موفق شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار