بهترین جایگزین‌های شیرینی و شکلات عید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: با توجه به عوارض استفاده فراوان از شیرینی و شکلات در ایام نوروز می‌توان برخی از مواد غذایی مفید را جایگزین آن‌ها کرد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو باخبرنگارحوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرر زیاد خوردن شیرینی و تنقلات اظهار کرد: شیرینی‌ها، بیسکوییت‌ها و تنقلات ارزش غذایی برای بدن انسان ندارند.

او در ادامه درباره مواد تشکیل دهنده شیرینی اظهار کرد: روغن‌های جامد( کره یا روغن جامد نباتی)، شکر فراوان، مقدار کمی آردها (گندم، نخودچی و  جو) مواد تشکیل دهنده شیرینی ها هستند.

جوزدانی  درباره عوارض روغن  در شیرینی‌ها بیان کرد: شیرینی‌ها حاوی روغن جامد( روغن جامد نباتی یا کره) هستند. که این روغن باعث چربی اشباع در بدن شده و افراد را به سمت بیماری‌های قلبی می‌کشاند. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی  درباره شکر موجود در شیرینی‌ها افزود: شکر نیز برای بدن مضراست و در برخی مواقع باعث افزایش قند خون و دیابت می‌شود.

او در ادامه گفت: ترکیبات آردی در شیرینی‌ها اگرچه خواص مفیدی برای بدن دارند اما در کنار ترکیبات دیگر مانند شکر و روغن مضر خواهند بود.

تقسیم بندی شیرینی‌ها

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گفت: از نظر رژیم درمانی تنها مواد غذایی که بدن به آن احتیاج ندارد شیرینی‌ها و تنقلات هستند.

جوزدانی در ادامه درباره تقسیم بندی شیرینی‌ها توصیه کرد: برخی از افراد علاقه‌ زیادی به شیرینی‌ها دارند به همین علت بهتر است آن‌ها شیرینی‌هایی که از آرد نخودچی تشکیل شده‌اند استفاده کنند. زیرا نخودچی از خانواده گوشت و حبوبات است و می‌تواند پروتیئن مورد نیاز بدن را فراهم کند.

او درباره شیرینی‌هایی که مادران شیرده باید استفاده کنند افزود: برخی از نوزادان به شیرهای پروتئینی و شیرهای گاو حساسیت دارند. به همین علت مادران شیرده بهتر است در عید و زندگی روزمره از شیرینی‌‌های حاوی آردنخودچی استفاده کنند.

 این متخصص رژیم درمانی و تغذیه تصریح کرد: سوهان‌های عسلی که از مغزها تشکیل شده‌ را در عید می‌توان جایگزین انواع شیرینی کرد.

جوزدانی درباره مصرف انواع شکلات‌ها در عید یاد آوری کرد: تحقیقات نشان می‌دهد شکلات‌های تلخ ۸۰ درصد به بالا خواص بهتری نسبت به شکلات‌های شیرین  دارد. به همین علت بهتر است افراد شکلات‌های تلخ را  جایگزین شکلات‌های شیرین کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.