تجربه‌ای جدید با رانندگی در بازی "شوفر"

یکی از اعضای تیم سازنده بازی شوفر، در این گزارش از روند مراحل ساخت این بازی سخن گفته است.

تجربه‌ای جدید در رانندگی در بازی به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین صنعت‌های کشور‌های مختلف جهان است و چند سالی است که این صنعت در کشورما نیز به یکی از صنعت‌های بسیار پرطرفدار تبدیل شده و شرکت‌های سازنده بازی‌های رایانه‌ای بیش از پیش به این صنعت توجه داشته‌اند و سعی دارند با پیشرفت جهانی صنعت بازی‌های رایانه‎‌ای در جهان، عناوین خود را بهبود بخشند و به طور کلی می‌توان گفت پیشرفت زیادی در مقایسه عناوین قدیمی ایرانی با عناوین جدید ایرانی دیده می‌شود.

هرچند نباید فراموش کرد که بازی‌های داخلی هنور فاصله زیادی را با عناوین خوب خارجی دارند، اما اگر روند پیشرفت بازی‌های داخلی همین طور باشد باید تا چند سال آینده شاهد ورود بازی‌های ایرانی به عرصه رقابت با عناوین بزرگ خارجی باشیم، البته نباید فراموش کرد که تاکنون تعداد زیادی بازی ایرانی در خارج از کشور منتشر شده‌اند که بخش عمده‌ای از آن‌ها توانسته‌اند موفق باشند و برای کشور و شرکت سازنده خود سودآوری داشته باشند.

در حال حاضر کاربران بیشترین زمان خود را صرف استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌کنند و همین موضوع سبب شده است بسیاری از توسعه دهندگان عناوین رایانه‌ای تمرکز خود را روی ساخت بازی برای این پلتفرم بگذارند چرا که ساخت بازی برای این پلتفرم علاوه بر سادگی بسیار زیاد در کد نویسی، سود آوری زیادی هم برای شرکت‌ها دارد. در کشور ما نیز بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی روی ساخت بازی برای گوشی‌های هوشمند و سیستم عامل اندروید تمرکز کرده‌اند. دلیل انتخاب این سیستم عامل توسط شرکت‌های سازنده بازی، جمعیت آماری بالای آن نسبت به iOS و نداشتن محدودیت نسبت به سیستم عامل گوشی‌های آیفون است.

تجربه‌ای جدید در رانندگی در بازی

یکی از شرکت‌های موفق در حوزه عناوین رایانه‌ای مخصوص گوشی‌های هوشمند داخلی، شرکت ژوری مانگ است که با عرضه بازی شبیه ساز رانندگی شوفر در بازار‌های داخلی توانسته به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند و عنوان این شرکت در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین عناوین سبک رانندگی در بازار‌های ایرانی است. لازم به ذکر است که این عنوان در ابتدا برای پلتفرم کامپیوتر وارد بازار شده بود.

اما به تازگی با نوید شاد که یکی از اعضای اصلی تیم سازنده این بازی است گفت‌وگویی انجام شده و از وی درباره مراحل ساخت این بازی و اساس ساخت این بازی سوالاتی پرسیده شده که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

ابتدا خودتان را معرفی و فعالیت شغلی فعلی خود را اعلام کنید.

اینجانب نوید شاد هستم که در زمینه مهندسی نرم افزار و انیمیشن تحصیل کردم و حدود ۱۰ سال در حوزه گیم فعالیت داشتم، اما به دلیل بازار بد فروش بازی‌های رایانه‌ای در ایران از این صنعت خارج شدم و در حوزه خدمات الکترونیک که عموما به اپلیکیشن‌های موبایل مربوط می‌شود فعالیت دارم.

چرا نام بازی شوفر انتخاب شده است؟

بسیاری از هموطنان فکر می‌کنند که نام شوفر یک اسم ایرانی است، اما اینگونه نیست و در بسیاری از کشور‌های جهان به رانندگان لقب شوفر را می‌دهند و به نوعی این لقب از زمانی که اولین اتومبیل اختراع شد به وجود آمد. این نام در زبان‌های مختلف صرفا آهنگی متفاوت دارد و در معنا هیچ تفاوتی با سایر زبان‌ها ندارد؛ از آنجایی که بازی ما در یک فضای کوردی ساخته شده بود و در زبان کوردی نیز از این کلمه بسیار زیاد برای رانندگان استفاده می‌شود، تیم ما تصمیم گرفت از این لقب برای نام بازی خود استفاده کند.

تجربه‌ای جدید در رانندگی در بازی

تیم سازنده این بازی از چند نفر تشکیل شده بود و توضیحی مختصر درباره آن‌ها دهید.

این بازی رو من با همکاری تیم ژوری مانگ طراحی کردیم که این تیم از افراد بسیار کمی تشکیل شده بود و در بسیاری از مراحل ساخت بازی تیم ما به دو یا سه نفر محدود می‌شد؛ اما بیشترین آمار تعداد افرادی که در این پروژه همکاری داشتند به ۱۵ نفر می‌رسید و به نوعی این بازی در شرایط سختی ساخته شد. برنامه نویس ارشد این بازی محمد حیدری بود که مسئولیت مدیر عامل شرکت ژوری مانگ را نیز برعهده داشت و به نوعی مسئولیت کل ساخت بازی بر عهده ایشان بوده است.

بخش عمده فعالیت ساخته بنده نیز به طراحی مراحل، فضا و کار‌های مربوط به انیمیشن بازی مربوط می‌شود؛ به طور کلی نیز پروسه طراحی مراحل بر عهده من بوده است.

بودجه ساخت بازی از چه راهی تامین شد؟

بودجه ساخت این بازی توسط شرکت ژوری مانگ تامین شد و این شرکت به طور کامل هزینه‌های ساخت بازی را در پرداخت کرد و هیچ نهاد دولتی یا خصوصی برای ساخت این بازی هزینه‌ای پرداخت نکرد، حتی هیچ فرد سرمایه گذاری در این بازی حضور نداشت.

این بازی برای چه پلتفرم‌هایی وارد بازار شده است؟

این عنوان ابتدا برای پلتفرم کامپیوتر ساخته شده بود، اما پس از مدتی و با توجه به استفاده بالای کاربران از سیستم عامل اندروید، نسخه‌ای برای این سیستم عامل از بازی عرضه شد؛ با توجه به استقبال خوبی که از این بازی شد، پس از گذشت دو سال نسخه دوم آن نیز وارد بازار‌های موبایلی شد و هم اکنون در بازار‌های ایرانی در دسترس گیمر‌ها قرار دارد.

تجربه‌ای جدید در رانندگی در بازی

شرکت سازنده، برنامه‌ای برای ادامه دادن عنوان شوفر دارد؟

در حال حاضر مشخص نیست که شرکت ژوری مانگ قصد ادامه دادن این بازی را دارد یا قرار است عرضه آن به دو نسخه محدود باشد؛ اما چیزی که به طور قطعی درباره شرکت می‌توان گفت، فعالیت جدی این شرکت در حوزه بازی‌های موبایلی است و در آینده باید شاهد عرضه بازی‌های جدیدی از سوی این تیم باشیم.

چند مدل خودرو در بازی وجود داشتند و آیا در بازی امکان شخصی سازی خودرو‌ها وجود داشت؟

خودرو‌های موجود در این بازی را بیشتر خودرو‌های خارجی تشکیل می‌دادند، اما چند خودرو داخلی مثل پراید، سمند و پیکان در این بازی وجود داشتند. از آنجایی که این بازی حدود ۶ سال پیش وارد بازار شده است، گزینه‌های زیادی در بخش شخصی سازی در دسترس گیمر‌ها وجود نداشت و گیمر‌ها توانایی ایجاد تغییرات ظاهری در اتومبیل خود را نداشتند. اما گیمر‌ها می‌توانستند با طی کردن مراحل، به فروشگاه موجود در بازی مراجعه و خودرو‌های اسپورت شده را خریداری و از آن‌ها در بازی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین رایانه گیمینگ موجود در بازار 


شرکت ژوری مانگ تاکنون چند بازی طراحی کرده است؟

شرکت ژوری مانگ تاکنون عناوین زیادی را ساخته که گیمر‌ها می‌توانند تمامی آن‌ها را در وب سایت این شرکت مشاهده کنند؛ اما به طور کلی برترین عنوان ساخته شده توسط این شرکت بازی شوفر است.

دو بازی شوفر و شوفر ۲ در حال حاضر در بازار‌های ایرانی اندروید در دسترس گیمر‌ها قرار دارد و افرادی که قصد تجربه این بازی را دارند می‌توانند آن را تجربه کنند.

گزارش از علی زحمتکش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار