هشدار تراکم آفت سن در مزارع گندم قیرو کارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: تراکم آفت سن گندم در مزارع گندم آبی نسبت به سال قبل بالاتر و در مرحله هشدار است.

هشدار تراکم آفت سن در مزارع گندم قیرو کارزینبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به تشکیل و آغاز به کار شبکه مراقبت سن گندم در هشتمین جلسه ستاد محصولات شتوی این شهرستان بیان کرد: با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از مزارع گندم و تصمیم گیری این ستاد، اطلاع رسانی‌های عمومی و تقدیم فرم هشدار به کشاورزان به منظور مبارزه سریع با آفت سن گندم در دستور کار قرار گرفت.

او، تصریح کرد: سن گندم مهم‌ترین عامل خسارت زا در کشت گندم و جو است که ردیابی آن اهمیت بسیاری دارد که از این رو شبکه مراقبت سن گندم در قالب چهار اکیپ و با بهره گیری از ۱۸ نفر کارشناس به منظور ردیابی و تعیین تراکم سن در مزارع فعال شده است.

همتی ادامه داد: بر اساس برآورد‌های انجام شده، عملیات سمپاشی علیه سن مادری از ابتدای اسفند ماه آغاز و تا اواخر ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: به دلیل اهمیت مبارزه با سن مادری در مزارع کشاورزان آمادگی لازم را برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم و جو داشته باشند.

او، تاکید کرد: مبارزه با سن غلات امسال باید با جدیت و نظارت بیشتر مدیران پهنه و کشاورزان انجام شود تا درصد سن زدگی گندم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد و محصول با کیفیت تری تحویل مراکز خرید شود.

همتی از کشاورزان درخواست کرد با شبکه مراقبت سن غلات هماهنگی لازم را داشته باشند و سمپاشی سن در مزارع را با توجه به اطلاعیه و هشدار‌های صادر شده در شبکه مراقبت به موقع انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: کنترل آفت فراگیر سن غلات می‌تواند در تولید محصول سالم، افزایش عملکرد محصول و کاهش این آفت در سال بعد نقش موثری داشته باشد.

همتی اضافه کرد: در سال زراعی امسال بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع شهرستان قیروکارزین به کشت گندم و جو به صورت آبی و دیم اختصاص یافته که این عدد بالغ بر ۱۰ درصد اراضی قابل کشت این شهرستان می‌باشد از این رو مدیریت و کنترل آفت سن از حساسیت و اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلو متری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.