پایان کار نهمین جایزه سینمایی ققنوس/ «آبادان یازده ۶۰» فیلم برگزیده شد

آئین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان جایزه سینمایی «ققنوس» در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم اختتامیه نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس امشب چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار شهید بهشتی مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد و فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای و نمایش عزتمندانه از مقاومت مردم ایران، فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس شد.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

در آئین پایانی نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه ققنوس، برترین آثار مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی با رأی داوران این جایزه، معرفی و تقدیر شدند.

در ابتدای مراسم سرود فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» اجرا شد. در ادامه بخش‌هایی از نمایش «سرباز» در تکریم سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی را اجرا کردند.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

حسین الهام دبیر علمی نهمین جایزه سینمایی ققنوس در آیین پایانی نهمین جایزه سینمایی ققنوس گفت: ما به دنبال احیای یک نگاه فراموش شده در سینما هستیم. این نگاه در سپهر نقد فیلم و دریافت و تحلیل فیلم کم رنگ است و در نقد‌های فرمالیستی گم شده است.

وی افزود: سینما انقلاب هدفش این بوده که اندیشمندان حوزه علوم انسانی را دور هم جمع کند و فیلم‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهد. جایزه ققنوس به فیلم‌ها و هنرمندانی داده می‌شود که نزدیک‌ترین قرابت‌ها را با گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشند.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

فیلم «روز صفر» به دلیل تعریف بدون لکنت و بی تعارف از مساله امنیت ایران و مولفه‌های آن، صراحت در نمایش حق ایران در تامین امنیت داخلی خود از راه مبارزه با اشرار و دشمنان در بیرون از مرزها، ارائه تصویری امیدوارانه و غرورآفرین از گستردگی چتر اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و قهرمان پردازی و احیای ژانر اکشن در سینمای ایران مورد تجلیل قرار گرفت.

در بخش دیگر از فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا به دلیل ارائه دقیق الگوی درست و معقول اعتراض به مشکلات مدیریتی و کاستی ها، نمایش تصویر روشن از نحوه مطالبه پیگیرانه و خستگی ناپذیر حقوق مردم، انعکاس تصویر محترمانه و واقعی از مردم معترض و مرزبندی با اعتراضات کور تقدیر کردند.

مسعود ده نمکی خطاب به ابراهیم حاتمی‌کیا درباره نادیده گرفته شدن فیلم خروج در جشنواره فیلم فجر گفت: لازمه انقلابی بودن تحمل سختی هاست، اگر بخواهی وارد منطقه ممنوعه شوی نباید منتظر فرش قرمز باشی.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

همچنین از کارگردان فیلم سینمایی «لباس شخصی» به دلیل انتخاب و پرداخت نزدیک به واقعیت سوژه‌ای از تاریخ معاصر ایران به زبان روز، تصویر نتایج فاجعه بار نفوذ دشمنان در سطوح بالای حاکمیتی، نفی ساده انگاری در قبال تلاش دنباله دار دشمنان در قالب جریان‌های فرهنگی درون ساختار سیاسی تقدیر شد.

 فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای و نمایش عزتمندانه از مقاومت مردم ایران، فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس شد. اتفاق جالبی که در تقدیر و تجلیل از مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» رخ داد این بود که کارگردان این فیلم توسط سید محمد صدرهاشمی (مدیر رادیو آبادان در زمان محاصره خرمشهر) تقدیر شد؛ چراکه فیلم به رادیو آبادان در زمان جنگ می‌پردازد.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

شهریار بحرانی به عنوان چهره هنری سینمای انقلاب معرفی شد

خانواده شهید ابوزینب در آئین اختتامیه نهمین جایزه سینمایی ققنوس از شهریار بحرانی کارگردان فیلم «ملک سلیمان» تقدیر کرد.

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد/ تقدیر از فیلم خروج حاتمی کیا

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سینما ، جشنواره فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار