کارشناس اقتصادی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تراکنش‌های بانکی بشردوستانه نباید مورد تحریم قرار گیرد / قرار گرفتن در لیست سیاه FATF شرایط جدیدی نیست

شاکری گفت: کشور‌ها نمی‌توانند مانع از اجرای تراکنش‌های بانکی که ماهیت بشر دوستانه دارند، شوند.

مجید شاکری در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به  قرار گرفتن ایران در لیست FATF  گفت: در اکتبر سازمان اف‌ای تی‌اف اعلام کرد که اگر ایران به دو کنوانسیون پالرمو و سی اف تی ملحق نشود این سازمان اقدامات تقابلی را علیه کشور بوجود می‌آورد؛ اما باید دانست این اقدامات تقابلی تقریبا نیمی از آن در حال اعمال بوده است.

این کارشناس ادامه داد: یعنی از ۱۰ مثال A، B، I و H در حال اعمال بوده است علیه ایران که این نمونه‌ها مخصوصا A مثال‌های اصلی این تحریم‌ها هم بوه است و در نهایت این سازمان طبق برنامه خود کلیه اقدامات تحریمی را علیه ایران اعمال کرد.

او گفت:  واقعی‌ترین اشکال ناشی از اقدامات مقابله‌ای با پولشویی یا Counter Measures این بوده است که  برنامه عملیاتی ایران منقضی شود  تا بعدا به ما یک برنامه جدیدی بدهند که به صراحت این موضوع در بیانیه فعلی رد شده است.

شاکری تاکید کرد:  به این صورت شده که هر زمانی که CFT و پالرمو را مجددا اعمال کنند برنامه عملیاتی روی ایران را لحاظ کنند، بنابراین مهمترین مخاطره حقوقی ناشی از اقدام متقابل عملا رخ نداده است.

شاکری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF در عمل چه اتفاقی برای کشور ما می افتد؟ گفت: واقعیت این است که همانطور که در پی نوشت شماره یک از بیانیه FATF اکتبر آمده است،کشورها در اعمال اقدامات مقابله‌ای با پولشویی یا Counter Measures علیه ایران به صورت مستقل اما هماهنگ و متناسب با توصیه ها باید عمل کنند. خود این کار در شرایط موجود راه حلی ایجاد می‌کندکه این راهکار یک دفع همکاری با طرف های دیگری جدید برای ایران را  ممکن می‌سازد  هرچند این خود این کار یک جمله دو پهلویی است به طوری‌که می‌توان به این معنا از آن استفاده کرد که کشور ها میتوانند خود به‌طور مستقل برای زمان ونحوه اجرای آن اقدام بکنند.


بیشتر بخوانید: تصویب یا عدم FATF تأثیری بر بازار پول و ارز ندارد


این کارشناس اقتصادی گفت: نکته مهمتر اینکه همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفت عملا هم اکنون به دلایل مسائل تحریمی آمریکا اتفاقی در حوزه انتقالات مالی ایران نمی‌افتد یعنی انتقالات مالی اساسا از حالتی که FATF  بخواهد اثر بگذارد عملا از این حالت خارج شده است.

تراکنش‌های بشردوستانه مشمول FATF نمی‌شود

او گفت: تبادلات بانکی رسمی ما که هم اکنون عموما به صورت قضا و دارو است به خصوص آن چیزی که با کشور‌های اروپایی و بانک‌های آن انجام می دهیم در صورتی که ملاک توصیه‌های FATF باشد در تفسیر توصیه‌ای شماره ۸ این موضوع آمده به اینکه کشور‌ها نمی توانند مانع از اجرای تراکنش‌هایی شوند که ماهیت بشر دوستانه دارند از جمله همین موضوع غذا و دارو به استناد توصیه‌ها نباید اتفاق جدیدی بیفتد مگر اینکه از این موضوع به عنوان بهانه جدید تحریمی استفاده کنند.

شاکری اظهار کرد: موضوع مهمتر از الحاق یا عدم الحاق FATF این است که باید یک تعبیر عمومی برای این موضوع وجود داشته باشد که در جارچوب آن سعی شود سطح ریسک ها کم و دستاوردهای خود را افزایش داد علت اینکه امروز به اقدامات مقابله‌ای با پولشویی یا Counter Measures رفته ایم  به نداشتن این  کلان تصویر بر می‌گردد.

او در پایان گفت: برای مثال علاوه بر ایران، پاکستان هم در شرایط مشابهی با ایران قرار دارد، اما اینکه چطور FATF به این کشور اجازه و مهلت داده اما برای ایران این شرایط را مهیا نکرده است موضوع قابل تاملی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
با همین تصمیم چند ثانیه ای که روی کاغذ گرفتند، بازارهای ما را دوباره به هم ریختند.
خدایا شر این آمریکا را از سر ما کم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
هیچی نیست. فقط قیمتها چند برابر میشه که عادی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
ما اگه قیمتها فرقی نکنه باید نگران باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
خدایا شکرت برای ما فرقی نمیکنه
آخرین اخبار