ماهواره ناهید ۱ بر سکوی پرتاب

رئیس سازمان فضایی درباره ماهواره ناهید ۱ گفت: تست‌های سازگاری با پرتابگر انجام شده و فرآیند پرتاب و اخذ مجوز‌های لازم به زودی طی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در تمام دنیا تنها تعداد معدودی از کشورها توانسته اند به دانش و فناوری ساخت ماهواره دست یابند که جمهوری اسلامی ایران از جمله آنهاست.

ماهواره های متعددی از اوایل دهه نود تاکنون طراحی و ساخته شده و به مرحله پرتاب رسیده است از جمله ماهواره های پیام و ظفر که بر پایه استانداردهای جهانی ساخته شدند و حالا نوبت به ماهواره های ناهید ۱ و ۲ رسیده است که روز گذشته و در سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی وزیر ارتباطات خبر داد ناهید ۱ آماده پرتاب است و مدل مهندسی ناهید ۲ هم تکمیل شده است.

در همین رابطه خبرنگار گفت‌وگویی با مرتضی براری رئیس سازمان فضایی داشته که در ادامه ارائه شده است؛

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی درباره جزئیات طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۱ گفت: دستیابی به مدارهای ژئو و ماهواره‌های مخابراتی در نقشه راه توسعه فناوری فضایی دیده شده و در این راستا پروژه‌ ماهواره‌های مخابراتی ناهید تعریف شد که توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

ماهواره ناهید ۱

او افزود: پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی از جمله دسترسی به ارتفاع مداری ۳۶۰۰۰ کیلومتری، وزن بالای ماهواره، مصرف برق بالا، نیاز به طراحی پنل‌های خورشیدی باز شونده و غیره پیش روی توسعه چنین فناوری قرار دارد، ماهواره ناهید۱ راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌ ماهواره های مخابراتی زمین‌آهنگ است.

رئیس سازمان فضایی درخصوص فناوری‌های به کار گرفته شده در این ماهواره بیان کرد: فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید۱ به عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است که ماموریت‌های باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار و تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی را انجام می دهد.

او ادامه داد: فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه این پروژه است.

براری درباره اتمام مراحل ساخت و تکمیل ماهواره ناهید ۱ و آمادگی آن برای پرتاب اظهار کرد: ماهواره ناهید۱، توسط متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و هم اکنون مراحل ساخت آن به پایان رسیده و آماده برای پرتاب است. تست‌های سازگاری با پرتابگر انجام و فرآیند پرتاب و اخذ مجوزهای لازم به زودی طی خواهد شد. 


بیشتر بخوانید: هدف ما ورود بخش خصوصی به حوزه فناوری فضایی است


رئیس سازمان فضایی توضیحاتی هم درخصوص ماهواره ناهید ۲ و تکمیل مدل مهندسی این ماهواره ارائه داد و گفت: ماهواره ناهید ۲ نیز در راستای دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی برای انجام ماموریت‌های مخابراتی در مدار LEO و توسعه تکنولوژی زیر سیستم‌‌‌های حساس ماهواره‌های مخابراتی GEO طراحی شده است. این ماهواره در ماموریت‌های اولیه خود بر توسعه و تست تکنولوژی‌های اساسی مورد نیاز، از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مولفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال تمرکز دارد.

او تصریح کرد: آزمون موقعیت‌یابی رادیویی مستقل از GPS، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F، اندازه‌گیری تشعشعات(دزیمتری) و آزمون ارتباط همزمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه ماهواره ناهید ۲ در نظر گرفته شده است.

ماهواره ناهید ۱

براری در پایان بیان کرد: یکی از روش‌های ارسال ماهواره به مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه‌های انتقال مداری است. به همین منظور و برای دستیابی به مدارهای زمین آهنگ، سامانه انتقال مداری نیز در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شد. ماموریت این سامانه، انتقال یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۷۰۰ کیلومتر و حضیض ۴۰۰ کیلومتری تعیین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار