جدال کجی نهبندان با طوفان و گرما/چهره تالاب چنگی به دل نمی زند

تالاب کجی نهبندان که دیرزمانی پدیده ای شگفت انگیز در خراسان جنوبی بود، با طوفان و گرما در حال جدال است و زیبایی های دیرینه اش چنگی به دل نمی زند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، تالاب کجی نمکزار نهبندان در جنوبی‌ترین قسمت خراسان جنوبی واقع شده و یکی از شگفتی‌های طبیعت و بزرگترین شاهکار‌های خلقت است.

طی سالیان گذشته با نزدیک شدن زمستان، روزانه انواع پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی مهمان تالاب شده و مناظر زیبایی را خلق می‌کردند. این روز‌ها حال ناخوش تالاب به دلیل طوفان، گرمای هوا و خشکسالی پرندگان مهاجر را آواره کرده و یا میل چندانی به ماندگاری در تالاب ندارند.

اگرچه خشکسالی‌های ۲۰ ساله متهم ردیف اول در چهره درهم و خشکیده تالاب بوده، اما این روز‌ها برداشت بی رویه آب از چاه‌های بالادستی، گرمای بالا و طوفان هم نقش زیادی در از بین رفتن این پدیده زیبا دارد.

تالاب کجی نهبندان با ۲۲ هزار هکتار وسعت در سال جاری به تلی از خاک و نمک تبدیل شده و اگر مدیریت نشود خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

 

جدال کجی نهبندان با طوفان و گرما/چهره تالاب چنگی به دل نمی زند

۳۰ درصد ظرفیت تالاب آب دارد

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان  بیان کرد: جغرافیای شهرستان نهبندان اعم از دشت‌های وسیع، کوه‌ها، رشته کوه‌های پراکنده، جنگل‌های بنه، تاق و بادامشک‌ها تنوع زیستگاهی مناسبی برای حیات وحش پدید آورده است.

کوهستانی با اشاره به تالاب کجی نمکزار اظهار کرد: وجود این تالاب، کوه‌های مینیاتوری، جنگل‌های بنه تگ احمد شاهی و دیگر ارتفاعات شرایط خوبی برای گردشگری فراهم کرده است.

او بیان کرد: در بارندگی‌های دی و بهمن ماه سال جاری ۵۰ درصد از ظرفیت تالاب آبگیری شد، اما به دلیل گرما و طوفان به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

کوهستانی برداشت بی رویه آب از چاه‌های مجاور را از دیگر دلایل کاهش ظرفیت آب تالاب دانست و گفت: تالاب دارای چشمه سار‌هایی بوده که اگر بارندگی هم نباشد، جوشش می‌کند و آب می‌دهد، اما میزان آب چشمه سار‌ها در سال جاری کم بود.

سفره خالی تالاب پیش روی پرندگان مهاجر

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان از مهاجرت پرندگانی مانند مرغابی سرسبز در زمستان سال جاری به تالاب خبر داد و افزود: هرساله پرندگانی مانند فلامینگو، حواسیر و انواع پرندگان آبچیلک به تالاب کجی مهاجرت می‌کنند.

او با بیان اینکه روزانه شاهد قریب به ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرغابی سرسبز و خوتکا به تالاب مهاجرت می‌کنند، افزود: از دو هفته پیش تاکنون قریب به هزار پرنده به تالاب مهاجرت کرده اند.

کوهستانی با بیان اینکه گرمای بالای دمای هوا و طوفان نقش بسزایی در کاهش ظرفیت آب تالاب دارد، افزود: نبود آب در تالاب باعث کاهش زیبایی منطقه می‌شود.

 

جدال کجی نهبندان با طوفان و گرما/چهره تالاب چنگی به دل نمی زند

نهال کاری در سطح ۱۴۰ هکتار برای مقابله با ریزگرد‌ها

کوهستانی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای نجات تالاب بیان کرد: برای مقابله با ریزگرد‌ها طی سال گذشته در ۱۰۰ هکتار نهال کاری انجام شده است.

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان ادامه داد: نهال کاری در سطح ۴۰ هکتار در سال جاری در دست اجرا بوده که امید است در کاهش خسارت‌های ناشی از ریزگرد‌ها به تالاب نقش داشته باشد.

کوهستانی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای هدایت آب‌های حاصل از باران به تالاب بیان کرد: تمامی رودخانه‌های منتهی به تالاب لایروبی شده است.

او ادامه داد: همچنین موانعی مانند بند سار‌ها و انحرافی‌های موجود در مسیر آب رفع شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.