ارسال محموله‌های پستی با موتورسیکلت‌های برقی

تفاهم‌نامه چهار جانبه میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل معاونت علمی، ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در اختیار پستچیان اداره پست قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهم‌نامه چهار جانبه میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت ملی پست ایران و یکی از شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت برقی منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است که حدود ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید و در اختیار پستچیان اداره پست قرار گیرد. در فاز اول این اقدام، ۵۰ دستگاه از این موتور‌ها تولید خواهد شد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: بر اساس آمار‌ها ۱۸ درصد از آلایندگی در تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است که عمده آن‌ها مربوط به موتور‌های کاربراتوری است.

 او بیان کرد: موتور‌های کاربراتوری از جمله موتور‌ها با آلایندگی بالا است و هر یک از این موتور‌ها به اندازه ۶ خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

طبق گفته منطقی، یکی از مشکلات این حوزه، قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی در کشور است. اما شاید سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت، مردم را به خرید این نوع موتور‌ها ترغیب کند.

او بیان کرد: در صورت جایگزین کردن موتوسیکلت‌های برقی با بنزینی، سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر به ازای هر دستگاه موتور سیکلت، کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با پیاده سازی طرح جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهری کاهش می‌یابد.

منطقی گفت: امضای این تفاهم نامه چهار جانبه در راستای فرهنگ سازی و توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بومی سازی وسایل نقلیه برقی و توسعه زیر ساخت‌های مربوط به آن است.

بر اساس این تفاهم نامه قرار است ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با قابلیت استفاده از طرح باتری SWAP تولید شود. موتور‌های برقی تولید شده به موزعان پست معرفی شده از سوی شرکت پست با اعطای تسهیلات توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری واگذار می‌شود.

در فاز اول اجرای این طرح به صورت پایلوت ۵۰ دستگاه موتور سیکلت برقی توسط شرکت تولیدکننده طرف تفاهم نامه، تولید خواهد شد و چنانچه طرفین تفاهم نامه از قابلیت و کارائی موتورسیکلت‌های برقی تولید شده، زمان تحویل موتورسیکلت‌ها و شماره گذاری آن‌ها رضایت داشتند، به شرط تامین تسهیلات لازم، قراردادی جداگانه برای تهیه مابقی ۲۹۵۰ موتور سیکلت منعقد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تولید فرش‌های نانویی برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا در کشور


بر اساس این تفاهم نامه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری متعهد شد تا نسبت به تامین تسهیلات نوسازی با کارمزد ۴ درصد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال برای هر موتورسیکلت، برای جایگزینی ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با مهلت بازپرداخت ۳۶ماهه اقدام کند.

همچنین ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متعهد شده است تا در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای همکاری سایر بخش‌های معاونت و دیگر سازمان‌های دولتی مرتبط برای تسهیل در اجرای مناسب تفاهم نامه اقدام کند.

این ستاد موظف است زمینه تامین منابع مالی و اعتباری در قالب تسهیلات برای توسعه خط تولید موتورسیکلت برقی در حد مقدورات پس از اجرای موفقیت آمیز مرحله اول (۵۰ دستگاه موتور) را فراهم کند.

برنامه‌ریزی برای به کارگیری فناوری‌های نوین برای ارتقای خدمات، بهره وری و تسهیل در توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور و تلاش در جهت رفع موانع توسعه موتور سیکلت‌های برقی متکی بر فناوری‌های پیشرفته از دیگر تعهدات این ستاد در تفاهم نامه چهارجانبه امروز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار