رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

خود مراقبتی مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا است

رضا چمن با بیان اینکه احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۲ درصد است گفت: خود مراقبتی مهمترین راه مقابله با این ویروس است.

دکتر رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با بیان اینکه خود مراقبتی مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا است گفت: دست نزدن به چشم، بینی و دهان، رعایت فاصله تا یک متر از همدیگر، کنترل ترشحات تنفسی از راهکار‌های پیشگیری از ویروس کرونا است.

او با بیان اینکه ویروس کرونا در همه جا وجود دارد و وسواس منطقی ضروری است، تصریح کرد: ویروس کرونا در حد آنفلوانزا است، اما سارس و مرس که قبلا در آسیا و اروپا تجربه شده میزان مرگ و میر بالاتری داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۲ درصد است، تصریح کرد: شیوع این ویروس در ۲ هفته اول در ۱۵ کشور بود و اکنون در ۳۷ کشور شایع شده است که آمار جهانی تاکنون بیش از ۸۰ هزار مبتلا و بیش از ۲۷۰۰ مورد مرگ است.

چمن با بیان اینکه بر اساس آمار‌های موجود گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال در صورت ابتلا احتمال مرگ بالاتری دارند گفت: احتمال مرگ افراد مبتلا به این ویروس در گروه سنی زیر ۴۰ سال کمتر از نیم درصد است.

او افزود: پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد و به سالمندانی که دارای بیمار‌های قلبی و عروقی، آسم، دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی و سایر بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی دارند توصیه می‌شود بیشتر خود مراقبتی را در دستور کار قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: علایم بالینی این ویروس تب، سرفه و تنگی نفس از علایم بارز این بیماری بوده و ممکن است علایمی غیر اختصاصی از جمله خستگی، درد عضلانی هم در فرد مبتلا دیده شود.

چمن بیان داشت: راه‌های انتقال ویروس کرونا از قطرات ترشحات دهان و بینی که در محیط پخش می‌شود و به طور مستقیم به فرد دیگر انتقال داده می‌شود.

او تاکید کرد: استفاده از ماسک که علایم بیماری را ندارند ضروری نیست، باید از ماسک و دستکش‌های موجود در بیمارستان‌ها برای بیماران و مراقبین استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: رعایت بهداشت فردی، گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه همچنین باید دست‌ها را مکرر شست لذا کرونا به دلیل اینکه کمی چسبندگی دارد توصیه می‌شود برای شستن دست‌ها ترجیحاً از صابون مایع استفاده شود.

چمن بابیان اینکه کرونا دارای گونه‌های مشابهی است که بامطالعه بر روی آن‌ها می‌توان تا حد زیادی رفتار آن را شناخت و بر همین اساس امیدواریم که با فرارسیدن بهار و افزایش دمای هوا از شدت آن کاسته شود.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار