محوطه باستانی شایگان مهاباد تعیین حریم می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از شروع عملیات تعیین حریم در محوطه تاریخی شایگان مهاباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، حسن سپهرفر معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه محوطه تاریخی شایگان در بافت شهری قرار دارد متاسفانه در سالیان اخیر تعرضات و آسیب‌هایی به آن وارد شده و در حال حاضر حدود یک هکتار از آن باقی مانده است.

او افزود: به دلیل گسترش شهرستان مهاباد و تخریب محوطه شایگان توسط برخی از عوامل انسانی و توسعه شهری بررسی و ثبت عرصه و حریم محوطه یاد شده در جهت شناسایی و ثبت دوره‌های معماری و استقرار آن در زمینه‌سازی برای کاوش‌های گسترده در دستور کار قرار گرفت.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: عملیات گمانه‌زنی در این محوطه با مجوز رسمی از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و با همکاری و مساعدت شورای شهر و تامین بودجه توسط شهرداری مهاباد هم اکنون در حال انجام است.

سپهرفر در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی گفت: محوطه باستانی شایگان دارای آثاری از دوره‌های مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد است که در سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۰۹ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.