در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صدرالحسینی: روسیه در کنار ارتش سوریه خواهد ایستاد

"تقابل سوریه و ترکیه تا دخالت‌های سیاسی غرب" در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یازدهم اسفندماه بررسی شد.

صدرالحسینی: روسیه در کنار ارتش سوریه خواهد ایستادبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین اکبری و سیدرضا صدرالحسینی دو تن از کارشناسان ارشد مسائل غرب آسیا امشب ۱۱ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تقابل سوریه و ترکیه تا دخالت‌های سیاسی غرب پرداختند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه روسیه مطمئنا در کنار ارتش سوریه خواهد ایستاد گفت: بر اساس قطعنامه ۱۴۰۲ نظام سوریه باید یکپارچه شود.

او با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ در منطقه اتفاقاتی رخ داد لذا بعد از سه سال از روسیه برای حفظ امنیت منطقه دعوت شد گفت: روسیه بعد از شرایط دشواری که برایش پدید آمده بود این مسئله برایش جاذب بود، لذا اگر در شرایط بحران، کشوری برای امنیت حاضر باشد می‌تواند برای سال‌های آینده خود برنامه‌ریزی داشته باشد، به طوری که روسیه آماده این حضور بود.

روسیه برای نابودی تروریست‌ها در کنار ارتش سوریه ماند

صدرالحسینی با اشاره به اینکه قبل از حضور جدی و میدانی، روسیه متوجه شده بود که تروریست‌هایی مانند القاعده در منطقه حضور دارند و باید توسط مجموعه نیرو‌های میدانی آن‌ها را سرکوب کنند افزود: محور مقاومت در کنار ارتش سوریه قرار داشت و پذیرش این  موضوع برای آن‌ها راحت شده بود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه روسیه در طول این ایام به همه وظایف خود عمل کرده است گفت: علیرغم فضای روسیه هراسی در منطقه روس‌ها توانستند اقداماتی را انجام دهند و جایگاه خود را در منطقه بازیابی کنند، روسیه برای نابودی تروریست‌ها در کنار ارتش سوریه ماند و بر اساس قواعد بین الملل بنا به درخواست دولت رسمی و قانونی سوریه در میدان حضور داشت و توانست اقدامات خوبی را انجام دهد.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه چندروزپیش شورای امنیت با فشار آمریکا درصدد برآمدند تا قطعنامه ۱۴۰۲ را ملغی کنند که البته این اتفاق صورت نگرفت گفت: فضای عمومی در منطقه و در نظام بین‌الملل کاملاً به نفع نظام سیاسی سوریه است لذا سوربه باید یکپارچگی سرزمین خود را ایجاد کند و به دنبال پاکسازی سرزمینش از تروریست‌ها باشد.

ترکیه  به تعهدات سوچی و آستانه عمل نکرد

او با اشاره به اینکه ترکیه یک سلسله اقداماتی را انجام نداد و تعهدات آستانه و سوچی را نقض کرد افزود: ترکیه به جریان‌های تابلودار تروریسم در ادلب پناه داد و متاسفانه فاصله بین معارضین و تروریست‌ها و مردم را حفظ نکرد و سپر انسانی از آن‌ها درست کرد، گذرگاه‌هایی را ارتش سوریه درست کرده بود و آرام آرام مردم می‌توانستنداز آن‌ها خارج شوند، اما آن‌ها را بست، ترکیه در این رابطه با اروپا معامله سرشار از ثروت کرد یعنی کسانی که تابعیت کشور‌های اروپایی دارند را نگه داشت و گفت که آن‌ها باید هزینه نگهداری این عده را بدهند، ترکیه در این رابطه به تعهدات سوچی و آستانه عمل نکرد و نقض تعهد کرد و قرار بود بزرگراه‌های منطقه سوچی و حائل را پاکسازی کندکه این مهم را انجام نداد.

او با اشاره به اینکه روسیه به عنوان کشور ضامن بسیار تلاش کرد تا ترکیه به وظایف خود عمل کند عنوان کرد: شرایط داخلی ترکیه و دولت کنونی ترکیه عدم حمایت‌های منطقه‌ای و بین المللی به او اجازه نمی‌دهد که بیش از این اقداماتی که تاکنون انجام داده است را انجام دهد، بنده تصور می‌کنم در روز‌های آینده این قضایا بسیار افول خواهد کرد و ترکیه در قالب پروپاگاندای تبلیغاتی و رسانه‌ای باقی خواهد ماند.

جعفر حق‌پناه کارشناس مسائل سیاسی ترکیه با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی برای ناتو وجود تهدید‌های نامتقارنی مانند آوارگان و تروریست‌های افراطی است گفت: ناتو صراحتاً اذعان دارد که برای مقابله با این گونه تهدیدات هم به لحاظ سازمانی و هم به جهت مأموریت‌ها دچار ناتوانی‌های جدی شده است، به این جهت حتی اگر اراده جدی برای مقابله با این گونه تهدیدات به وجود آید عملاً این سازمان از تجربه و مهارت کافی برای مقابله با این گونه تهدیدات برخوردار نیست و حداکثر می‌تواند رفتاری را انجام دهد که الان در عراق به دنبال آن است، ناتو یک رقیب سنتی یعنی روسیه را پیش روی خود دارد، قدرت گریز از مرکز ترکیه را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که همواره روابط پر فراز و فرودی با ناتو در خصوص موضوعات مختلف داشته است.

ترکیه نباید به حرف آمریکا و سعودی‌ها توجه کند

او با بیان اینکه باید مسئله آوارگان را بیشتر مسئله اتحادیه اروپا بدانیم تا ناتو ادامه داد: در مورد اروپا باید این نکته را در نظر بگیریم که در حال حاضر اروپا با آمادگی بیشتری می‌تواند به مسئله آوارگان و پناهندگان برخورد کند، آن‌ها با موج بی‌سابقه پناهندگان در سال ۲۰۱۶ روبه‌رو بودند به طوری که الان دیگر روبرو نیستند، کشور‌های اروپایی واکنش توأم با طعنه بیشتری نسبت به این تهدید آفرینی که اردوغان ابراز کرد را داشتند، آلمان و فرانسه سعی کردند نوع دیگری از این حمایت را از ترکیه داشته باشند.

اکبری کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اشتباه ترکیه از سال ۲۰۱۱ شروع شد گفت: ترکیه کشور قوی است که نیاز به تعامل با سوریه دارد لذا نباید به حرف آمریکا و سعودی‌ها توجه کند، ترکیه زمانی که متوجه شد سوریه سقوط نمی‌کند می‌توانست اوضاع را جبران کند، اما کاری را انجام نداد.

او خاطرنشان کرد: ترکیه در همسایگی سوریه قرار دارد لذا مجبور شد تا فرار رو به جلو داشته باشد، ترک‌ها امروز به جایی رسیده اند که نه خیلی می‌توانند رو به جلو بروند و نه اینکه عقب‌نشینی کند بنابراین شرایط را برای خود سخت‌تر کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ترکیه برخلاف توافقات آستانه و سوچی عمل کرده و عقب نشینی داشته است گفت: ترکیه نگران است که آوارگان در این کشور بمانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
امیر
۰۰:۱۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
از شما خواهش میکنم مثل خبر ساعت بیست و سی ، گفتگوی ویژه خبری رو هم در سایت قرار بدین. آخه گناه ما چیه که نرسیدیم به موقع . لطفا پیگیری و اقدام فرمایید.
آخرین اخبار