مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

تپه قلعه ملاخداخواست نورآباد ممسنی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، از ثبت محوطه تاریخی تپه قلعه ملاخداخواست در نورآباد مسنی در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس  اظهار کرد: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱، بند (ج) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی- تاریخی کشور درفهرست آثار ملی، مراتب ثبت اثر تاریخی- فرهنگی تپه قلعه ملاخداخواست در شهرستان ممسنی به پایان رسید.

او افزود: تپه قلعه ملا خداخواست در استان فارس، شهرستان ممسنی قرار گرفته و پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۷۰۲ در ۲ شهریور ۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تپه قلعه ملاخداخواست تپه‌ای است مدور با ارتفاع متوسط ۴ متر در میان دشتی پرآب که درست در کنار چشمه سرد رود که از آن رودخانه مشایخ یا تیزمردان سرچشمه می‌گیرد، شکل گرفته است. ابعاد تپه حدود ۱۲۵ در ۱۰۰ متر و تقریبا به شکل مدور است.

استقرار‌های مشهود این تپه دوره‌های ساسانی، قرون اولیه و میانه و متاخر اسلامی را نشان می‌دهد، حدود ۱۰۰ سال پیش ملا خداخواست از یاران صولت الدوله قشقایی بود که در حمله انگلیسی‌ها به جنوب از خود رشادت‌های زیادی نشان داد و روی این تپه تاریخی قلعه خود را بنا کرد که بعد‌ها در درگیری‌های منطقه تخریب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.