دانستنی‌ حقوقی؛

اگر چک مفقود شود چه اقداماتی باید انجام داد؟

درصورتی که چکی گم شود برای جلوگیری از اقدامات غیر قانونی باید راهکارهای قانونی را طی شود.

دانستنی عید// اگر چک مفقود شود چه اقداماتی باید انجام داد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چک یکی از مهمترین اسناد تجاری است که باید مراقب بود تا به طور ناگهانی بر اثر غفلت و سهل انگاری گم نشود، زیرا در صورت وقوع چنین امری ممکن است کلاهبرداری توسط آن صورت گیرد.

چک یا بطور ناگهانی گم می‌شود یا ممکن است از سوی دیگری سرقت شود؛ در صورتی که چک گم شود باید مراحل قانونی را برای جلوگیری از مفقود شدن آن طی کرد.

پس از مفقوی چک باید به بانک صادر کننده چک مراجعه کرد و کاربرگ مخصوص بانک را پر کرد و از بانک خواست از پرداخت وجه چک به دیگری خودداری کند پس از انجام این کار بانک با احراز هویت شخص چک را به مدت یک هفته مسدود می‌کند.

پس از مسدود شدن چک، فرد موظف است به دادسرای محل استقرار افتتاح کننده حساب مراجعه کند و شکایتش را به دادسرا تقدیم و دادسرا گواهی صادر کند.

پس از انجام این دو مرحله فردی که چک او مفقود شده باید مجددا به بانک مراجعه کند و گواهی‌ای را که از دادسرا گرفته تحویل بانک دهد، اگر این کار در مدت یک هفته انجام نشود و شخصی چک را به بانک ببرد درصورتی که پول در حساب باشد چک برای او نقد می‌شود.

به همین دلیل مراجعه به بانک برای اعلام مفقودی چک و دریافت گواهی از دادسرا امری ضروری است که برای جلوگیری از نقد شدن چک گم شده حتما باید رعایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Japan
محمد خانکی
۱۹:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام آیا وکیل تام میتواند اموال مادر بزرگ من را بعد از مرگش بالا بکشد و آیا ما میتوانیم از وکیل مادر بزرگم که بدون اطلاع ما و در سن ۹۰ سالگی مادر بزرگم وکیلش شده شکایت کنیم؟
Japan
محمد خانکی
۱۹:۲۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام آیا سوال حقوقی جواب میدهید؟
Germany
سیدروح اله اختیاری
۱۶:۴۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
با سلام و عرض تشکر بابت توضیح درمورد مفقود شدن چک ، بنده سوالی ازمحضرتان داشتم .
اگریکی ازشعبات بانک چک واگذاری مشتری راگم کندتکلیف چیست؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
اگر چک عادی باشد (رمزدار نباشد) و بانک قبول کند که این چک در شعبه گم شده یک تعهد نامه توسط بانکی که چک در آن گم شده برای بانک طرف چک ارسال میکند و در صورت داشتن موجودی چک وصول و به حساب ذینفع واریز میگردد و در صورت فقدان موجودی برگشتی صادر و به ذینفع چک تحویل میگردد.
آخرین اخبار