همیشه در جابه جایی جملات از زبانی به زبان دیگر یک سری فضاهای خالی احساس می شود که بر اثر کمبود کلمات در زبان های مختلف اتفاق می افتد.

بهترین کتاب های دنیا به چه زبانی ترجمه شده اند؟به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاید یکی از حساس ترین کار های دنیا ترجمه کردن باشد. ژوزه ساراماگو می گوید: ما برای ترجمه باید چیزی که هست را تبدیل به چیز دیگری کنیم تا چیزی که بود، باقی بماند. ترجمه کردن خصوصا در متن های علمی یا متونی که رسالت رساندن یک پیام ویزه را دارند، کار دشواری است. همیشه در جابه جایی جملات از زبانی به زبان دیگر یک سری فضاهای خالی احساس می شود که بر اثر کمبود کلمات در زبان های مختلف اتفاق می افتد. در این زمان هنر مترجم نمایان می شود که چقدر می تواند مفهوم را با توجه به جا به جایی میان دو زبان، به درستی نشان بدهد.

بهترین کتاب های دنیا به چه زبانی ترجمه شده اند؟

یکی از دلنشین ترین کارها برای مترجمینی که به نوشتن علاقه دارند ترجمه کتاب هاست. تا به حال فکر کرده اید که مشهور ترین کتاب های دنیا به چه زبان هایی ترجمه می شوند؟ یا اصلا چگونه باید زبان دوم برای ترجمه یک کتاب را انتخاب کرد تا به شهرت برسد؟ جواب همه این سوال ها به چند عامل عمده و مهم بستگی دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

مهم ترین عامل در انتخاب زبان برای ترجمه کتاب چیست؟

اهمیت زبان انتخاب شده برای ترجمه از آن جهت است که یک زبان بسیار غنی به راحتی می تواند همه آنچه را که می خواهیم به مخاطب جدید برساند. عوامل زیادی در انتخاب زبان دوم برای نشر یک کتاب وجود دارند که از اهمیت بالایی برخوردارند. زمانی که یک کتاب بخواهد برای یک ملیت و زبان دیگر ترجمه شود مواردی مانند فرهنگ مردمان آن کشور، تابوهای جامعه، مقدسات آن ملت و همچنین مشکلات رایج اجتماعی که در آن جامعه وجود دارند، باید در نظر گرفته شوند. توجه به این موارد می تواند ترجمه کتاب به زبان دیگر را با موفقیت یا شکست رو به رو کند. اما در کنار همه این ها زبانی که برای ترجمه انتخاب می شود باید کامل باشد.

بهترین کتاب های دنیا به چه زبانی ترجمه شده اند؟

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که یک زبان کامل هرگز نقصی در فرهنگ و پیشنیه خود نداشته، کمبود و خللی در انتقال مفاهیم ایجاد نمی کند و در مقابل هیچ واژه ای کم نمی آورد. زمانی که همه این موارد پیش از ترجمه کردن یک کتاب به زبان دیگر در نظر گرفته شوند، نتیجه آن می شود ملت عشق، آثار پائولو کوئیلو و کتاب هایی از این قبیل که در میان جامعه جدید هم محبوبیت خود را حفظ کرده اند.

مشهور ترین کتاب هایی که به زبان فارسی ترجمه شده اند کدامند؟

کتاب های بسیار زیادی به زبان فارسی هستند که در هر مقطعی ترند می شوند. تعدادی از آن ها برای همیشه در ذهن ها می مانند و تعدادی دیگر فقط در یک مقطع خاص پرفروش می شوند. احتمالا شما هم کتاب هایی نظیر شازده کوچولو یا ملت را عشق را خوانده اید یا حداقل در این چند سال اخیر نامشان را شنیده اید. این ها نمونه کتاب های بسیار محبوب در میان جامعه ما ایرانی ها هستند که از زبان های دیگر به زبان فارسی ترجمه شده اند.

تالیف شافاک، محبوب ترین نویسنده ترک زبان در ایران

روی جلد بیشتر کتاب هایی که از زبان ترکی به فارسی ترجمه شده اند بی شک نام الیف شافاک را بسیار دیده ایم. او یکی از محبوب ترین نویسندگان اهل ترکیه است. الیف تا کنون کتاب های بی نظیری را با قلم خود نوشته است که به زبان های مختلف دنیا از جمله انگلیسی و فارسی ترجمه شده اند. از جمله برترین کتاب های این نویسنده محبوب ترکیه ای می توان به ملت عشق اشاره کرد که بی شک بهترین ترجمه ترکی به فارسی این کتاب به قلم ارسلان فصیحی بوده است.

بهترین کتاب های دنیا به چه زبانی ترجمه شده اند؟

شازده کوچولوی فرانسوی دنیا را فتح کرد

تصور نمی کنم که شخصی در دنیای امروز زندگی کند که نام شازده کوچولو به گوشش نرسیده باشد. اثر بی نظیر آنتوان دو سنت اگزوپری یکی از نمونه کتاب هایی است که ثابت می کند گاهی قلم یک نویسنده فارغ از زبانی که دارد، چنان غنی است که می تواند به تمامی زبان های دنیا ترجمه شود. این درحالی است که ترجمه کتاب شازده کوچولو همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و مخاطب با هر زبانی با آن همزادپنداری می کند. این روز ها بخش هایی از ترجمه متن کتاب شازده کوچولو به قلم احمد شاملو در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد که نشان دهنده محبوبیت این اثر است.

شما به کدام آثار ادبی علاقه دارید؟ بهترین کتاب های ترجمه شده ای که خوانده اید مربوط به کدام زبان ها بوده اند؟ اگر قصد دارید تا نوشته ها و کتاب های خود را به زبان های دیگر ترجمه کنید یا نسخه فارسی محبوب ترین متن ها، مقالات و کتاب های مورد علاقه تان را داشته باش.مترجمین متخصص در شبکه مترجمین ایران می توانند همه نیاز های شما را در زمینه ترجمه به تمامی زبان های زنده دنیا برطرف کنند.

 

انتهای پیام /

برچسب ها: نبض بازار ، قیمت کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار