راه اندازی موزه ملی خاویار ایران در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: «موزه ملی خاویار ایران» به‌منظور احیای مجموعه تاریخی شیلات بندرکیاشهر و فرهنگ این منطقه در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تأسیس موزه ملی خاویار ایران در کیاشهر گیلان خبر داد و گفت: مجموعه شیلات بخش کیاشهر با مساحت ۷۵ هزار مترمربع دربردارنده بیش از ۲۲ بنای تاریخی است که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

وی شیلات بخش کیاشهر را یکی از مراکز عمده صیادی و تولید خاویار در سطح کشور دانست و گفت: از آنجا که کیاشهر در دوره قاجار به دلیل ایجاد گمرک و تاسیسات شیلات از رونق خاصی برخوردار بود، این مجموعه شیلات نیز در گذشته یکی از مراکز مهم صید و صیادی در گیلان بود.

امیرانتخابی از بهره‌برداری موزه ملی خاویار ایران تا ۲ سال آینده به‌صورت فازبندی خبر داد و بیان داشت: در راستای احیای مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر، کمیته مشترک احیای این مجموعه با مشارکت معاونت میراث فرهنگی گیلان، شرکت تخصصی ماهیان خاویاری ایران و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تشکیل شد.‌ی با اشاره به شاخصه‌های مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر گفت: این مجموعه تاریخی دارای ساختمان‌های نجاری، تراشکاری، جوشکاری، آهنگری، ابریشم‌سازی، ساختمان اداری و مالی، ساختمان کوره صید و خاویارسازی، ساختمان مسکونی، مهمانسرا، ساختمان ریاست، ساختمان سردخانه، ساختمان شورخانه و گورستان روس‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مردم گیلان خواست تا در صورت داشتن هرگونه آثار صید و صیادی، اسناد و مدارک مربوط به مجموعه شیلات کیاشهر این ابزار را به موزه رشت تحویل دهند افزود: تحویل این ابزار به احیای فرهنگ منطقه کمک می‌کند و حین راه‌اندازی موزه ملی خاویار ایران نیز نام اهداکنندگان بیان می‌شود.

امیرانتخابی با بیان اینکه مرمت یکی از ساختمان‌های تاریخی مجموعه شیلات کیاشهر با نظارت میراث فرهنگی گیلان در دستورکار شرکت تخصصی ماهیان خاویاری قرار گرفته است تصریح کرد: محوطه‌سازی این مجموعه تاریخی نیز تا ماه‌های آتی تکمیل و امکان بازدید از مجموعه برای گردشگران فراهم می‌شود.

انتهای پیام/آ

برچسب ها: گردشگری ، خاویار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.