لطفا به تخت جمشید نیایید/ما شیرازی‌ها امسال مهمان نواز نیستیم

برخی از کاربران فضای مجازی، ضد عفونی کردن پی در پی آثار باستانی و سنگ سازه‌های تخت جمشید را عاملی برای نابودی این آثار دانسته اند و خواستار تعطیلی بی قید و شرط آن تا مساعد شدن اوضاع شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طی دو هفته اخیر اقداماتی شایسته و قابل تقدیر برای کاهش آسیب‌های کرونا و پیشگیری از همه گیری این بیماری در شیراز و استان فارس انجام شده، دغدغه بزرگ پیش رو برای بسیاری از شهروندان در این شهر و استان فراگیر شدن کرونا با ایجاد موج سفر‌های نوروزی است، تعطیلی تخت جمشید به عنوان یکی از کانون‌های اصلی سفر‌های نوروزی در این میان خواست بسیاری از فعالان و کاربران در فضای مجازی است. بهمن مردانی مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت از ضد عفونی کردن روزانه مجموعه جهانی تخت جمشید در راستای مقابله با بیماری کرونا خبر داده و گفته است: با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان مرودشت، یک دوره کلاس‌های آموزشی ویژه کارکنان بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در حال برگزاری است و بنر‌های آموزش همگانی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیز نصب شده است.

ضد عفونی کردن محوطه، سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌های پرسنل، گیت ورودی و بلیط فروشی مجموعه از جمله اقدامات پیشگیرانه در مجموعه جهانی تخت جمشید است که مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت به آن اشاره کرده و تاکید دارد که به صورت روزانه انجام می‌شود.

مردانی این را هم گفته است که تلاش داریم تدابیری انجام شود تا آسیب‌های احتمالی بیماری کرونا در مجموعه جهانی تخت جمشید را به حداقل برسانیم.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هم ۱۴ اسفندماه در جمع خبرنگاران از ضدعفونی روزانه اماکن تاریخی این استان خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت این کار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تصریح اینکه اماکن تاریخی فارس در این ایام تعطیل نیستند، گفت: به‌منظور حفظ سلامت شهروندان و بازدیدکنندگان، ضدعفونی اماکن تاریخی به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

امیری از بازدید کنندگان هم خواست در بدو ورود به اماکن تاریخی ضمن رعایت اصول بهداشتی، آرامش خیال برای دیگر بازدید کنندگان فراهم کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین یادآور شد: طی دو هفته گذشته با کاهش قابل توجه آمار بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از اماکن تاریخی استان مواجه هستیم.

در عین حال بسیاری از کاربران فضای مجازی به این اقدامات حداقلی واکنش‌های تند نشان داده و بیان کرده اند ضد عفونی شدن اماکن تاریخی بخصوص تخت جمشید کافی نیست و این اماکن بهتر است از اکنون تا بعد از تعطیلات نوروزی تعطیل شوند.

در حالی که آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان کانون اصلی زیارت و سیاحت در استان فارس این روز‌ها با محدودیت مراجعه مواجه است، چرا نباید این محدودیت‌ها در اماکن فرهنگی و میراثی مثل تخت جمشید، حافظیه و آرامگاه سعدی اعمال شود، آیا ضد عفونی کردن مثلا شیشه‌ها و حفاظ‌های اطراف تخت جمشید می‌تواند جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد، آیا تجربه استان گیلان که اکنون چندین برابر کانون انتشار این ویروس آلودگی دارد برای مسئولان فرهنگی و میراثی فارس کافی نیست؟

نماز جمعه به عنوان بزرگترین همایش هفتگی وحدت و میثاق با ارزش‌های انقلاب به تعطیلی انجامید، آیا میزبانی از مسافران نوروزی در ایام نوروز مهمتر از برگزاری نماز جمعه است که نباید تعطیل شود؟، آیا اجتماع چند هزار نفری مسافرانی که به دیدن تخت جمشید می‌آیند و با هر عطسه و سرفه انبوهی از ویروس را سرازیر ریه‌های دیگران می‌کنند نباید به عنوان یک خطر بزرگ تلقی شود؟

برخی از کاربران فضای مجاز ضد عفونی کردن پی در پی آثار باستانی و سنگ سازه‌های تخت جمشید را عاملی برای نابودی این آثار دانسته اند و آن را در فرسایش بیشتر این آثار موثر می‌دانند و خواستار تعطیلی بی قید و شرط تخت جمشید تا مساعد شدن اوضاع شده اند.

این کاربران با ایجاد پویش ما شیرازی‌ها امسال مهمان نواز نیستیم، عدم تعطیلی تخت جمشید در ایام نوروز را نشانه سوء مدیریت دانسته و تاکید کرده اند: مسافران باید از اکنون بدانند که در‌های تخت جمشید بسته است و به روی هیچ مسافری در نوروز گشوده نخواهد شد.

کاربران فعال در فضای مجازی به سخنان مدیر کل میراث فرهنگی فارس و مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت اینطور پاسخ داده اند: داستان بازدید از تخت جمشید داستان بودن و نبودن است، تخت جمشید عزیز و دوست داشتنی است، اما سلامت مردم و شهروندان بر هر چیز ارجح است.

این فعالان مجازی مسوولان میراث فرهنگی استان فارس را مورد خطاب قرار داده و تاکید کرده اند که آنان باید در برابر عدم اقدام برای تعطیلی تخت جمشید و سایر اماکن تاریخی و میراثی پاسخگو باشند.

درخواست‌های متعدد از مسوولان میراث فرهنگی استان فارس برای تعطیل کردن اماکن میراثی و تخت جمشید در حالی انجام می‌شود که شهردار شیراز نیز با بیان اینکه مسافران و هم‌وطنان عزیز از سفر به شیراز در عید نوروز خودداری کنند، گفته است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در نوروز ۹۹ پذیرش و اسکان مسافران در قالب کمپ‌های اسکان، برپایی چادر در پارک‌ها، سالن‌های ورزشی، فرهنگسرا‌ها و مهمان‌سرا‌ها ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم پیشنهاد داد: با توجه به نامه ارسالی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به شورای تامین سلامت و استانداری فارس مبنی بر تعطیلی مراکز گردشگری در ایام نوروز با هدف کنترل بیماری و جلوگیری از انتشار این ویروس، اسکان میهمانان نوروزی در شیراز و فارس می‌بایست به طور جدی لغو شود.

با شناسایی ۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس، آمار کنونی مبتلایان به کرونا در فارس به ۴۹ نفر رسید. ۲ نفر از مبتلایان تا کنون جان خود را از دست داده اند، چهار نفر از این افراد نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده و در قرنطینه خانگی هستند. بر اساس نتایج آزمایشگاهی از ظهر روز سه شنبه تا امروز، ۵۸۶ مورد جدید ابتلای قطعی به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲هزار ۹۲۲ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار