باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آیا هفته پایانی سال طلا ارزان می‌شود؟ / هفته سرنوشت ساز بورس

در روز‌های نزدیک به سال جدید بازار‌های مالی روند کاهشی را انتخاب کرده اند.

وضعیت بازارهای مالی در روزهای آخر سال /به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته سوم اسفند  در حالی به پایان رسید که ویروس کرونا با تمام قوا بدنه اقتصادی تمام کشورها را احاطه کرده است. البته ایران علاوه بر درگیری با این ویروس، به استقبال سال نو هم می رود و همین امر بازارها را در شرایط خاص تری قرار داده است.

یک قدم مانده به سال نو، سکه ارزان تر شد

قیمت سکه  تمام بهار آزادی در ابتدای ساعات معاملات روز شنبه  ۱۷  اسفند  ۶ میلیون تومان بود که در ساعات پایانی به ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد.

این نوسان قیمت در روزهای بعدی این هفته نیز ادامه داشت،  به‌طوری که سکه به قیمت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم صعود کرد اما این روند در میانه های هفته دوام نیاورد و حباب سکه شکسته شد. در روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند روند کاهشی قیمت سکه شروع شد و در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت سکه بدون تغییر روی نرخ ۶ میلیون تومان ثابت ماند.

شما می توانید روند قیمت سکه را در نمودار زیر مشاهده کنید

گزارش

آخرین روز معاملاتی هفته سوم اسفند چطور گذشت؟

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد:   هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶ تا ۷ هزار تومان، هر مثقال طلا ۴ تا ۵ هزار تومان و اونس جهانی ۱ دلار کاهش قیمت داشته است.

محمدولی اظهار امیدواری کرد که بازار طلا و سکه به روند کاهشی خود ادامه بدهد.

رئیس اتحادیه طلا و سکه از مردم درخواست کرد تا زمانی به خرید طلا و سکه اقدام کنند که بازار روند متعادلی داشته باشد.

دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد

بازار ارز در این هفته گزینه کاهش قیمت را انتخاب کرد به‌طوری‌که در اولین روز هفته دلار با کاهش ۲۵۰ تومانی به قیمت ۱۵ هزار تومان رسید و یورو  نیز با کاهش ۳۰۰ تومانی به مبلغ ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. این روند کاهش قیمت ادامه داشت تا در آخرین روز هفته سوم اسفند دلار به کانال ۱۴ هزار تومان رسید و به مبلغ ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان را برای انجام معاملات خود انتخاب کرد، همچنین یورو نیز از این کاهش قیمت بی‌نصیب نماند و در آخرین روز کاری به نرخ ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان  رسید.

 

یکی از صرافان  بازار ارز در گفت‌وگو  با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  با توجه به  شیوع ویروس کرونا در کشور  و در خانه ماندن افراد جامعه سبب شده که میزان خریدوفروش ارز  در بازار کاهش  یابد و صرافی‌ها در این روزها خلوت هستند.

شما میتوانید روند قیمت ارز را در سومین هفته اسفند  در تصویر زیر مشاهده کنید

وضعیت بازارهای مالی در روزهای آخر سال /

روند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت 

حسن مرادی کارشناس اقتصادی  در گفت‌وگو  با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: معتقدم در روزهای آینده  و در سال جدید  شاهد جهش قیمتی در بازار ارز نباشیم  چرا که  در گذشته بخشی از ارزهای موجود در جامعه  با سفرهای نوروزی جذب می شد  که در حال حاضر بیشتر سفرها لغو شده است  و تقاضا برای خرید ارز به‌شدت کاهش‌ یافته است.

او افزود:  پیش‌بینی می‌شود کاهش نرخ ارز در روزهای آینده ادامه داشته باشد و با توجه به کمبود تقاضا این روند کاهشی طبیعی است.

مرادی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور  در بازار های مالی بخصوص بازار ارز بی تأثیر نبوده است  و احتمال دارد تا زمانی که این ویروس در کشور باشد روند کاهشی قیمت ارز باشد البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید دید که بازار در زمان پایان شیوع  این ویروس  چه واکنشی   نشان می‌دهد.

بازار بورس متعادل می شود 

همایون دارابی  کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هفته‌های پایانی سال  نیاز  به نقدینگی  و  رفتار معامله‌گرها بر بازار سرمایه  غلبه می‌کند و به‌ صورت سنتی  بازار سرمایه  روند متعادلی را خواهد داشت و حجم معاملات کاهش میابد.

دارابی افزود:  عوامل دیگری نیز سبب شده بازار بورس با کاهش شاخص روبه‌رو شود که مهم‌ترین  آن را می‌توان به شیوع ویروس کرونا در کشور نام برد، این ویروس نه تنها ایران بلکه اقتصاد تمام دنیا را تحت تأثیر قرارداده است به‌طوری که قیمت نفت با سقوط بشدت نادری همراه است.

او بیان کرد: شرایط موجود در کشور سبب شده  جوی محتاطانه در بازار بورس به وجود بیاید و  معامله گران با احتیاط  بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در پایان افزود: معتقدم در روزهای آینده بازار سرمایه جوی آرام خواهد داشت و بیشتر معاملات به سال آینده موکول می‌شود.

سال ۹۸ بی نظیرترین سال بورسی بود

حسین خزلی فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو  با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار بورس در سال ۹۸ گفت: بازار بورس در سال ۹۸ یکی از بی نظیر‌ترین سال‌های رشد خود را داشته است.

خزلی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه آیا رشد سریع بازار بورس در انتهای سال ممکن است به آن ضربه بزند؟ گفت: با  توجه به اینکه در کشور  ارزش همه‌ اقلام  به شدت رشد یافته اند و افزایش قیمت‌ها پلکانی نبوده است پس طبیعی است که بازار بورس هم به سرعت زیادی افزایش شاخص را شاهد باشد.

او ادامه داد: برای مثال در سال ۹۸ پرش زیادی را در قیمت دلار، تورم و املاک  مشاهده کرده ایم پس سهام بورس هم نمی‌توانست آهسته رشد کند، اما سهام نسبت به موارد دیگر پرش بیشتری داشته است، آن هم به خاطر اینکه در مجموع سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی بیشتر از بازده سایر بخش‌ها بوده است.

این کارشناس درباره تبعات منفی رشد سریع  شاخص بورس گفت: یکی از تبعات منفی این اتفاق، می‌تواند این باشد که وضعیت اقتصادی کشور بقدری بد و نا به سامان شود که شرکت‌های بزرگ بورسی همه سود آوری و نرخ رشدشان کاهش پیداکند و از آن طرف هم  بورس برای مدت طولانی با رشد منفی همراه شود.

او در پایان اشاره کرد: برای سال آینده هم اگر بحران خاصی اتفاق نیفتد سال ۹۹  می‌تواند برای بورس همچنان جذاب باشد، اما این اتفاق نمی‌تواند به اندازه سال ۹۸ رخ دهد.

شما می‌تواند روند کاهش شاخص بورس را در نمودار زیر مشاهده کنید

وضعیت بازارهای مالی در روزهای آخر سال /

معامله بیش از ۲۰۹ هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال اوراق بهادار در بورس تهران

در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۱ اسفند ماه ۹۸،  شاخص کل با ۳۴هزار ۶۴۲ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۵۲۰هزار و ۵۲۶ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۷هزار و ۲۵۶ واحد کاهش معادل   ۹۰ / ۳ درصد  رقم ۱۷۹ هزار و ۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۲۱ هزار و ۴۲۳ واحد کاهش به رقم ۳۶۹هزار و ۹۵۳  واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۸۷ هزار و ۲۱۵ واحد کاهش عدد ۱میلیون و ۰۹۶هزار و ۱۴۳ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول  ۴۷ / ۵ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۳۷ / ۷ درصد کاهش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۲۰۹۹۳۵ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۸۷ / ۲۳ درصد کاهش یافت.

در ضمن تعداد ۲۵۵۳۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب  ۹۲ / ۲۹ درصد و ۴۴ / ۲۰ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که  تعداد  ۱۴۸۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۶۰۳۷  میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۶۲ / ۲۴  افزایش و ۳۳ / ۴  درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۷۴۰ میلیارد ریال معامله شد.

باید دید بازار های مالی و اقتصادی تا چه زمانی تحت تا ثیر عواملی مانند شیوع کرونا خواهد بود و بعد گذراندن این بحران بازار های مالی چه واکنشی خواهند داشت.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
طلا گرون بشه رو همه چیز تاثیر میزاره
Iran (Islamic Republic of)
محمد پلنگ
۱۱:۴۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سال دیگه همین قیمت ها۳۰درصد افت میکنه. چه طلا چه مسکن چه خودرو. فقط اگر زنده بودیم پول نقد خوبه
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۰۱:۴۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید یه جوری میگید ارزان شد آدم فکر می‌کنه مثلاً سکه دو سه میلیون اومدپایین!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
مشکل طلا نیست مشکل پول بی پشتوانه ومسولین فاسد وبی سواد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ارادت
۲۲:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
همتي جان ؛ همت كن قيمت أرزاق رو پايين بيار
Iran (Islamic Republic of)
زمینخوار
۲۲:۰۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
کاش طلا گرون بشه و زمین ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۲۰:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
طلا گرمی 380 شده 620 بعد امروز به 590 رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
اگر دولت بگذارد باشرایط کنونی که تقاضا سفر خارجی و واردات کم شده پایین تر هم میاید البته بعد کرونا اونس روبه پایین و طلا کاهشی

ولی بورس فعلا بهتیریـــــــنه وکمک به اشتغال داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
قیمت طلا دست رئیس بانک مرکزی و رئیس اتحادیه طلا و جواهرات است.مردم دلشون خوش نباشه ارزان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
اگرسکه به یک میلیون برسه، اررون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
چون اکثر مردم و دولت مردان دلال هستند بنابراین کم و زیاد بودن قیمت هر کالایی اصلاً مهم نیست. موج سواری مطرح هست. سکه 5 تومن ، 10 تومن، 15 تومن اصلاً مهم نیست. مهم اینکه مثلاً 7 میلیون بخری و دو هفته بعد 7.5 میلیون بفروشی و بدون این که کاری کنی 500 تومن گیرت بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
جعفر مازندرانی
۱۸:۵۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
نون نداریم بخوریم حالا شما از گرونی طلا میگین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
مگه مهمه دیگه قیمت طلا و ارز و سکه؟ فعلا مساله این است بودن یا نبودن.
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
ب نظرم تو معافی صد در صد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
Yjc لطفا به دغدغه شان رسیدگی کنید، من شرمنده شدم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۲۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
من یکبار رفتم سربازی باز میرم، کشت مارو اینقدر همه جا نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
حالا کو عید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
خیلی بده که طلا جز کالاهای مهم باشه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالعظیم
۱۷:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
و خداوند متعال بینی محتکران و کم فروشان و رباخواران و مسئولین فاسد نظام ایلامی را به خاک خواهد مالید و آن روز ، روز پیروزی خدا بر ریاکاران خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
طلا در فروردین ماه کاهش قیمت خواهد‌داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
چطور؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۳۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
ناشناس ۱:۲۵ ، این مربوط به رموز اقتصادی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
حالا این خبرا چه بدرد مردم میخوره مردم الام همه گرفتار کرونا هستند شما هم هی از قیمت طلا حرف بزنید تا پول دارا از نگرانی در بیان ما فکر ی لقمه نون هستیم و زورکی مغازه میریم واسه خورد و خوراک
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۵:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
بجای سرمایه گذاری در طلا که بود و نبودش مهم نیست بنظر من توی این اوضاع هرکه پولی دارد نگه دارد. چون اصلا معلوم نیست که توی این اوضاع چه پیش خواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
شما نظرت برا خودت نگه دار از اقتصاد چیزی نميدونی نظر هم نده،بود و نبوش فرق نداره ديگه چيه مگه میخوای برا عروستون برخی که فرق نمیکنه طلا یک جنس که بهترین رقم قیمتی روشه و هرکسی نميتونه بهره یا باهاش کار کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
شما دیگه آخر اقتصادی خداییش همین طوری یه چیزی گفتی یا دلت از یه چیزی گرفته. تو این تورم پول نگه داریم نه؟
مردم از خنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
حالامیگین سکه 20 هزارتومن ارزان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
بانک مرکزی قیمت ارز رو تصنعی بالا نگه داشته !
قیمتی که اصلا" با هیچکدام از فاکتورهای اقتصادی کشور همخوانی ندارد !!!
با توجه به رشد چشمگیر تولید داخلی و کاهش شدید واردات به دلیل تحریم وکاهش شدید تقاضا برای ارز به دلیل شیوع بیماری و همچنین افزایش سهم تولیدات داخلی در سبد مصرفی کشور اما شاهد کاهش در نرخ ارز نیستیم !!! که جای سئوال دارد که چرا افزایش داریم اما کاهش نه ؟؟
البته بهانه بانک مرکزی این روزها کاهش قیمت نفت است که باید بگویم تراز پرداخت ها از منایع صادراتی و ارز آزاد است و ارز حاصل از نفت فقط برای واردات کالاهای اساسی است که آنهم به دلیل کاهش تقاضا ارزی نیاز ندارد !!! پس بهانه کاهش قیمت نفت هم بیجاست !!!
شاید بهانه دیگر کاهش ذخائر ارز اما اینهم بیجاست براساس آمار منتشره بانک مرکزی میزان ذخائر افزایش یافته است !!! پس این بهانه هم بیجاست !!!
تنها یک دلیل میماند کوچک کردن دائمی سفره مردم و غارت دست رنج مردم به نفع دولت !!!
به دلیل نزدیک بودن اتمام کاردولت فعلی در سال آینده و وجود بدهی سرسام آور دولت به بانک مرکزی !! تنها چاره دولت برای تسویه بدهی به بانک مرکزی بالا نگه داشتن قیمت ارز میباشد و لاغیر !!!
Iran (Islamic Republic of)
33
۱۴:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
خدا کنه طلا ارزون نشه
بشه گرمی دومیلیون
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۶:۴۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
هی
Iran (Islamic Republic of)
خدامراد رحیمی
۱۳:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام ریئس بانک مرکز می گفت ثبات دلار را کنترل می کنم پس کو ثبات کو ارامش بازار فکر کنم در حد حرف باشه نباید دروغ گفت این کار بسیار اشتباه است با ملتی که اینقدر صبورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
این حال روز بانک مرکزی که قیمت ارز زو بالا نگه داشته علیرغم سقوط قیمتها در جهان ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۱۲:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
همه چی دست دولته
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
چه بازیهایی سر امثال جمشید بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
اگ دولت بذاره!! دلار تا 2000 تومان وسکه تایک میلیون تومن پایین میره!؟!؟ ولی بخش قدرتمند گرانی، درهرحالتی، محاله بذاره این کاهش انجام بگیره!!؟؟؟ مردموبدبخت کردید!!؟؟
Switzerland
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
وقتی در عرض چند روز ۱/۵ ملیون رفت رو سکه تیتر نکردین الان ک ۲۰ هزار تومان جوری نوشتین ارزون شده هر کی ندونه فکر میکنه دوباره به یک ملیون رسوندین.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۱۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
رشد بورس همیشه نشانه خوبی نیست،
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۹:۱۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام ،

البته بنده کمی با آقای همتی دعوایم شده معلوم نیست حرف گوش کند ولی در مورد مسایل پول و بانک و اقتصاد

تنها هدف این است که سیستم باز بماند و از کار نیافتد ،

مثلا اگر تحریم طلا را هدف گرفته ما از بورس استفاده
می کنیم .
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
شما بورو اینجا دعوا راه ننداز!!!
آخرین اخبار