مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مطرح کرد؛

ساماندهی ۹۲۱ تعاونی غیرفعال بخش کشاورزی در سه سال

شیرزاد گفت: طبق قانون مقرر شد، تعداد ۹۲۱ تعاونی غیرفعال بخش کشاورزی طی مدت سه سال ساماندهی و تعیین تکلیف شود.

ساماندهی تعداد ۹۲۱ تعاونی غیرفعال بخش کشاورزی طی مدت سه سالبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: این برنامه ریزی و هدف گذاری براساس فصل بیستم قانون شرکت‌های تعاونی و فصل هفتم اساسنامه تعاونی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین امسال به عنوان سال پایه تعداد ۳۰۷ تعاونی غیر فعال مورد بررسی و مراحل تعیین تکلیف و انحلال قانونی آن‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص فراگرد سامان بخشی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی غیرفعالی که تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: برای نخستین بار در طول فعالیت ۶۰ ساله سازمان بعد از بررسی کارشناسی و تشکیل کمیته تخصصی، طرح ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف این گونه تعاونی‌ها در سطح شبکه ملی ارائه شد و در جهت اجرایی کردن این مهم، شیوه نامه طرح تعیین تکلیف (انحلال موجود قانون) تعاونی‌های غیرفعال در معاونت توسعه تعاونی و تشکل‌ها تدوین که پس از تصویب هیات مدیره سازمان به استان‌ها ابلاغ شد.

وی براین باور است که در واقع انحلال و ادغام تعاونی‌های غیرفعال گام مهمی در راستای ارتقای بهره وری و کارایی شرکت‌های تعاونی روستایی محسوب می‌شود.

شیرزاد افزود: گام‌های نوین در جهت نهادسازی آموزش، توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها و ظرفیت سازی برای تکوین تشکل‌های تخصصی محصولی برداشته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اهمیت بهبود حوزه آموزش، توسعه و ترویج تعاونی‌ها و تشکل‌ها گزارشی از اقدامات انجام شده در سال ۹۸ است گفت: این اقدامات گام مهمی در دستیابی به اهداف، توانمند سازی و کارآمد سازی این حوزه برداشته است.

شیرزاد با اشاره به اینکه نهادسازی در حوزه کشاورزی کشور در حال تغییر است و برای پاسخ به پیچیدگی ها، نیازمند تشکل‌های تخصصی هستیم افزود: اکنون با تشکیل کارگروه‌هایی مشترک با معاونت‌ها و دفاتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تدوین چهار اساسنامه شامل اساسنامه‌های دام سبک، دانه‌های روغنی، محصولات حبوبات و گیاهان دارویی؛ موفق به تشکیل بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی محصولی در استان‌ها شدیم.


بیشتر بخوانید:استمرار ثبات قیمت مرغ در بازار


وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۸ شرکت در حوزه دانه‌های روغنی، ۲۰ شرکت در حوزه دام سبک، ۱۰۰ شرکت در حوزه محصولات حبوبات، ۴۹ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و ۱۵ شرکت در حوزه زعفران کاران است که مورد استقبال کشاورزان خرده پا در سطح کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص نظارت و ارزشیابی شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت پوشش سازمان گفت: همه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی در هفت محور و عملکرد (میزان رعایت قوانین و مقررات، تامین و زیر ساخت، ساختار و عوامل مدیریتی، توانمند سازی و آموزش، رعایت ضوابط مالی، میزان فعالیت‌های اقتصادی و سایر فعالیت‌های تحولی و نو آورانه) مورد ارزشیابی قرار گرفتند.

وی اظهارداشت: به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و تسریع در جمع آوری اطلاعات و بروز رسانی فرآیند ارزشیابی تعاونی‌ها و اتحادیه ها، سامانه جامع آماری سازمان در اختیار کارکنان است در دو سال آتی نیز انجام ارزشیابی از طریق زیرساخت‌های پیش بینی شده در سامانه‌ها صورت خواهد گرفت.

شیرزاد با اشاره به برگزاری چندین دوره آموزشی موفق در سطح سازمان گفت: اقدامات در طول سال جاری در حوزه بازسازی، بهسازی و تشکیل شبکه‌های نوین به منظور نهادسازی و سازماندهی تولیدکنندگان و بهره برداران انجام شده و اقدامات متناسب با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های متخصص برای توسعه کمی و کیفی تولید محصولات استراتژیک در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار