انبار‌های بندر امام، مکانی برای گوشه نشینی ذرت‌های آلوده/ محموله‌ای که پس از ۶ سال همچنان بلاتکلیف است

مقدار زیادی ذرت آلوده در سال‌های ۹۲ و ۹۵ از کشور هند و برزیل وارد ایران شد که بدلیل آلوده بودن به سم آفلاتوکسین نه راه پس دارند و نه راه پیش.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در سال ۱۳۹۲، محموله‌ای مشکوک و آلوده به آفلاتوکسین از طریق دریا وارد بندر امام خمینی (ره) شد، همان بندری که یکی شاهراه‌های حیاتی برای صادرات و واردات کالا در استان خوزستان محسوب می‌شود.

این محموله حاوی ذرت آن هم نه به مقدار کم بلکه به میزان ۲۰ هزار تن از کشور هندوستان، ایران را به عنوان مقصد انتخاب کرده بود، اما این محموله نه تنها خوش قدم نبود، بلکه آلوده به سم آفلاتوکسین، ماده‌ای سرطانزا بوده است.

هنوز تکلیف این محموله وارداتی مشخص نشده بود که محموله‌ای دیگر حاوی ۱۲ هزار تن ذرت از کشور برزیل قصد پناهندگی به ایران کرد که با هوشیاری اداره استاندارد خوزستان و شهرستان ماهشهر، هنوز از کشتی پیاده نشده، به قرنطینه در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) هدایت شد.

نتیجه آزمایش آفلاتوکسین این محموله هم مثبت اعلام شد و از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری بعمل آمد.

حال از سال ۱۳۹۲، ذرت‌های هندی و از سال ۱۳۹۵ ذرت‌های برزیلی گوشه نشین انبار‌های بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان شده اند که نه می‌توانند وارد بازار شوند و نه می‌توانند به کشور خود بازگردند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهواز، چندین بار ماجرای ذرت‌ها را پیگیری کرد و جواب‌های متفاوتی شنید، تا اینکه پس از هفته‌ها پیگیری و پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه، بالاخره یک نفر در بندر امام خمینی (ره) صدای ما را شنید و  جواب داد.

یک منبع آگاه درخصوص وضعیت ذرت‌های آلوده دپو شده در بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: چندی پیش کارگروهی تخصصی در این بندر با حضور سازمان حفاظت اطلاعات و سازمان اموال تملیکی خوزستان برگزار شد.

او افزود: با توجه به اینکه سازمان اطلاعات بطور مستقیم وضعیت ذرت‌ها را رصد می‌کند، براساس شنیده ها، ۲۰ هزار تن از ذرت‌های آلوده به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شده است.

این منبع آگاه اظهار داشت: اطلاعات بیشتری از وضعیت این محصولات آلوده در دسترس نیست و سایر مسئولان در سازمان حفاظت اطلاعات و سازمان اموال تملیکی استان خوزستان باید پاسخگوی ابهامات درخصوص سرنوشت ذرت‌ها باشند.

به منظور اطلاع از آخرین وضعیت ذرت‌های آلوده و گوشه نشین در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) با رئیس سازمان اموال تملیکی استان خوزستان تماس گرفتم.

فریبرز گرگین مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پرونده ذرت‌های آلوده یک پرونده خاص و حساس است.

او افزود: امکان پاسخگویی تلفنی به این موضوع نیست و فقط به صورت حضوری در سازمان می‌توانم به سوالات خبرنگاران پاسخ دهم و از پاسخگویی و مصاحبه امتناع کرد.

از سال ۹۲ تا ۹۸، ۶ سال می‌گذرد، اگر کودکی در سال ۹۲ متولد می‌شد، اکنون ۶ ساله شده و سواد خواندن و نوشتن یاد گرفته بود، سوال مردم و خبرنگاران این است که آیا ۳ تا ۶ سال برای تعیین تکلیف محموله‌ای حاوی محصولی آلوده و غیرقابل مصرف کافی نیست؟

چند ماه یا سال دیگر قرار است ذرت‌های آلوده در انبار‌های بند امام خمینی (ره) بمانند؟

آیا مسئولان انتظار دارند معجزه شود و آزمایش آفلاتوکسین آنها منفی شود یا ذرت‌ها پا در بیاورند و به کشور‌های هند و برزیل بازگردند؟

اگر قرار است امحا شوند یا به کشور‌های مبدا باز گردانده شوند، اینهمه معطلی لزومی ندارند، مسئولان زودتر تصمیم بگیرند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام من یه شرکت داخلی دیدم که میگفت میتونه با این ذرت ها الکل تولید کنه