کدام کارگران در زمان شیوع کرونا امکان دورکاری و مرخصی دارند؟

یک مقام مسئول کارگری گفت: بخش اعظمی از مشاغل کارگری یدی و حضوری و بیش از ۹۰ درصد مشاغل در حوزه صنوف، خدماتی هستند به همین دلیل امکان تعطیلی یا کاهش ساعات کار آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هادی ابوی، درباره کاهش ساعات کار یا تعطیلی کارگاه‌های مشمول قانون کار به دلیل جلوگیری از تاثیر کرونا ویروس گفت: متاسفانه در چنین مواردی میان کارگران و کارمندان تبعیض‌هایی را شاهد هستیم در حالی که کارگران هم بخشی از بدنه کار و تولید جامعه هستند و باید سلامتی و ایمنی آن‌ها مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشی از کارمندان دولت نظیر فرهنگیان تعطیل شدند، برخی دیگر به شکل نوبتی و شیفتی سرکار رفتند و یک عده دیگر هم دورکاری کردند، ولی متاسفانه کارگران از چنین مزیتی برخوردار نبودند و ناچار شدند سرکار بروند.

پیش‌بینی استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای کارگران

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره الزام کاهش ساعات کار کارگران گفت: طبعا دولت و در رأس آن معاونت روابط کار وزارت کار می‌تواند با صدور بخشنامه‌ای تعطیلی کارگاه‌ها یا مشاغلی که از شرایط کرونا تاثیر می‌پذیرند را اعلام کند، حتی در مشاغلی که امکان تعطیلی کارگران وجود ندارد، برای آنکه به کارفرما فشار وارد نشود استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای کارگران پیش‌بینی شود.

ابوی ادامه داد: البته درباره کاهش ساعات کار کارگران دو دیدگاه مطرح است: یک دسته کارگران بنگاه‌ها و واحد‌هایی که در کار تولید اقلام و محصولات مورد نیاز مردم هستند مثل کارخانه‌های صنایع غذایی، کارخانه‌های تولید لوازم بهداشتی و نانوایی‌ها که کارشان تعطیل بردار نیست و در چنین شرایطی برای جلوگیری از توقف عرضه کالا و نایاب نشدن آن در بازار، کارشان تعطیل بردار نیست. در مقابل کارگاه‌های تولید و ساخت میل لنگ یا قطعه‌سازی‌ها می‌توانند کار را تعطیل کنند یا ساعات کارشان را کاهش دهند.

وی گفت: دسته دیگر، برخی کارگاه‌های تولیدی هستند که باید سفارش شب عید را به موقع برسانند و کارگرانشان ناچارند سر کار حاضر شوند در این کارگاه‌ها کارفرما باید به سلامت نیروی کار بها بدهد. البته واحد‌های که در کار دوخت و دوز و پوشاک هستند می‌توانند دورکاری کنند و از منزل هم کار را آماده یا بسته بندی کنند.

کارخانه‌هایی که چند شیفت مشغول کارند و خط تولید را تعطیل نکرده‌اند هم باید تدابیر لازم را برای حفظ سلامتی و ایمنی نیرو‌های کار خود در چنین شرایطی پیش‌بینی کنند و ملزومات بهداشتی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش در اختیار کارگران قرار بدهند. اگر به دنبال تولید با کیفیت هستیم باید کارگران را در قبال آن ایمن کنیم و از انجام آزمایش غربالگری و در اختیار گذاشتن ماسک و دستکش برای آن‌ها دریغ نکنیم.

به گفته این مقام مسئول کارگری، کارفرمایانی که دغدغه تولید و فروش محصولات خود در بازار را دارند باید در شرایط حاضر سلامتی و ایمنی نیرو‌های کارشان را تضمین و تامین کنند تا کمترین مخاطره‌ای برای کارگاه و کارگران به وجود آید.

عمده مشاغل در حوزه کارگری و صنوف، دستی و خدماتی هستند

وی درباره دورکاری کارگران کارگاه‌ها نیز گفت: در حوزه کارگری عمده مشاغل یدی هستند و دورکاری نمی‌کنند. بیش از ۹۰ درصد مشاغل در حوزه صنوف نیز باید حضور داشته باشند منتها می‌توانیم با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، کار در شرایط بهداشتی و ایزوله را برای آن‌ها فراهم کنیم.

ابوی پرسنل داروخانه‌ها را در معرض بیشترین خطر و آلودگی دانست و گفت: داروخانه‌ها از بیمارستان‌ها مهمترند، چون در بیمارستانها، کادر درمانی مراقبت و ایزوله می‌شوند و تجهیزات بهداشتی، ماسک و دستکش در اختیارشان قرار می‌گیرد، ولی در داروخانه‌ها افراد بیمار مراجعه می‌کنند و همه کار‌ها از گرفتن نسخه و دفترچه تا دادن دارو دستی و یدی است و رسیدگی و مراقبت بیشتری را نیاز دارد و ما در روز‌های اخیر شاهد بودیم که حتی داروخانه‌ها که مرکز توزیع اقلام بهداشتی و ماسک و ژل ضدعفونی هستند، این مواد را برای مصرف خودشان نداشتند.

کارگران برابر قانون کار حق گرفتن مرخصی دارند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره دادن مرخصی به کارگران در شرایط گسترش کرونا، گفت: برابر قانون کار امکان گرفتن مرخصی توسط کارگر وجود دارد، ولی بعضی کار‌ها ماهیت خدماتی دارند و تعطیل بردار نیستند مثل داروخانه‌ها که اگر چه نیرو‌های کار تحت قانون کار می‌توانند مرخصی بگیرند، ولی به دلیل آنکه جزو مشاغل خدماتی به شمار می‌روند و وزارت بهداشت در شرایط موجود که بیماران نیازمند کمک و درمان هستند اجازه تعطیلی به آن‌ها نمی‌دهد با کاهش ساعات کار یا مرخصی آن‌ها موافقت نمی‌شود.

علیرغم آنکه در هفته‌های اخیر ساعات کار بسیاری از ادارت و بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی به دلیل گسترش ویروس کرونا کاهش یافت، اما بیشتر کارگاه‌ها و شرکت‌های مشمول قانون کار همچنان فعال بودند و دادن مرخصی به نیرو‌های کار خود یا تعطیلی کارگاه را اعمال نکردند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت باید نقش حاکمیتی خود را در شرایط حساس و بحرانی نشان بدهد و از وزارت کار خواستند تا در قالب بخشنامه‌ای به منظور حفظ سلامتی و ایمنی نیرو‌های شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، کاهش ساعات کار یا تعطیلی کارگاه را لحاظ کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Shadmehr
۱۶:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
ما کارگران شهرداری‌ها بدون اینکه ماسک یالباس مناسبی داشته باشیم داریم در مقابل این ویروس کشنده به کاروفعالیت می پردازیم مثل اینکه ما اصلا نه جزئی از این جامعه ونه هم انسان هستیم.یکباربه شهرداری یاسوج سربزنید ببینید باچه وضع اسفباری ماکارمیکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
از کارگر جماعت بد بخت تری نیست . اتفاقا از هر جا کم میارن از حقوق کارگر بی دفاع می زنن .
آخرین اخبار