برای جلوگیری از اضطراب کرونا چند نکته را جدی بگیرید

یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نداشتن استرس و اضطراب این روزهاست.

به گزارش  به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه بسیاری از بیماری‌ها در اثر سرکوب شدن سیستم ایمنی به وجود می‌آید که می‌توان به سرطان، ام اس و لوپوس، آرتروز روماتیسمی و حساسیت‌های غذایی اشاره کرد که همگی در اثر تضعیف سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند.

حالا سوال این است اگر افکار بتوانند انسان را مریض کنند آیا می‌توانند جان انسان را هم نجات دهند؟

بر اساس تحقیقات بر روی ۱۱۷ نفر که مقدار کرتیزول و استرس‌شان را اندازه‌گیری کردند و همچنین با اندازه گیری ماده IGA یا ایمنوگلوبین آن‌ها که مهم‌ترین ماده‌ای است ک بدن برای مقابله با باکتری‌ها تولید می‌کند.

وقتی سطح کرتیزول بالا می‌رود و فرد انرژی زیادی را در واکنش به تهدید‌های بیرونی در بدن خود آزاد می‌کند قدرت سیستم ایمنی پایین می‌آید و در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف می‌شود.

اما به دلیل اینکه همه انرژی بدن صرف تهدید‌های محیط بیرونی می‌شود بنابراین سیستم ایمنی تضعیف شده و سطح IGA خون پایین می‌آید.

این افراد ۴ روز تحت نظر پزشکان قرار گرفتند و از آن‌ها خواستند احساساتی مانند خشم، ناراحتی، نفرت، خشونت، پرخاش، رقابت و ترس را که همگی از هورمون‌های استرس ناشی می‌شوند کنار بگذارند و در عوض جای این احساسات را به احساساتی مثل شکرگذاری، قدردانی، مهربانی، شفقت، عشق به زندگی و شادی بدهند.

بعد از ۳ روز و نیم دوباره سطح کرتیزول و IGA این افراد اندازه‌گیری شد، سطح IGA خون‌شان حدود ۵۰ درصد بالاتر رفته و سطح کورتیزولشان هم حدود ۱۶.۲۵ درصد پایین آمده بود، هورمون‌های استرس‌شان نیز پایین آمده بود و به اندازه زیادی تقویت شده بود.
این یعنی اینکه اگر شما فکر و احساسات تغییر دهید و نگرشتان را عوض کنید، این عواطف سیستم ایمنی را بازیابی و ترمیم می‌کند.

این روز‌ها شیوع کرونا در کشور بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرد، توصیه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در ایران به افراد برای کاهش نگرانی و استرس‌شان این است که بخشی از این نگرانی طبیعی است و موجب می‌شود تا اصول بهداشتی توسط مردم جدی گرفته شود.

تردیدی نیست که با رعایت موارد بهداشتی و توصیه‌هایی که مراجعه رسمی و پزشکی کشور اعلام می‌کنند ابتلا به این ویروس قابل پیشگیری است و جای نگرانی ندارد، فراموش نکنید که حتی در صورت ابتلا به کرونا نیز این بیماری قابل درمان است و بعد از چند روز بهبودی کامل بدست می‌آید.

مواظب سیستم ایمنی بدن خود باشید

در واقع سیستم ایمنی و دفاعی بدن به طور طبیعی توان مقابله با این ویروس دارد، اما نکته مهم آن است که اضطراب و ترس کاذب باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود.

نکات مهم برای جلوگیری از استرس

برای جلوگیری از اضطراب چند نکته را جدی بگیرید، خبر‌ها و توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را فقط از مراجعه معتبر رسمی و علمی دنبال کنید، به شایعات و خبر‌های غیر معتبری که برای جلب مخاطب در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجهی نکنید.

ضمن رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از ارتباطات و رفت و آمد‌های غیر ضروری با پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی، نظیر مطالعه گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و البته گفتگو با دوستان و بستگان مثبت اندیش هرچه بیشتر فضای آرامش بخشی را برای خود فراهم کنید.

یادمان نرود فضای مجازی و گسترش و فراگیری تکنولوژی‌های ارتباطی چنین امکاناتی را برای ما فراهم کرده است تا از این شرایط بهره کافی را ببریم و به آشنایان خود نیز آرامش هدیه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار