پاسخ به سوالات شما؛

نیکوتین سیگار احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟

همزمان با شیوع کرونا شایعاتی درباره تاثیر نیکوتین سیگار در این بیماری منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایط بحران شیوع کرونا شایعات مختلفی در ارتباط با این ویروس در فضای مجازی منتشر می‌شود که برخی از ان‌ها هیچ اصول علمی نداشته و حتی ممکن است سلامتی مردم را به خطر بیندازد.
یکی از شایعاتی که به تازگی منتشر شده است، کاهش احتمال ابتلا به کرونا با کشیدن سیگار به دلیل وجود نیکوتین درون آن است.

زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا، با اشاره به این موضوع گفت: نیکوتین ماده سمی است که مژک‌های سیستم تنفسی را فلج کرده و اثاری بر تحلیل سیستم ریوی دارد. هم چنین ظرفیت حیاتی ریه‌ها را در مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی کاهش می‌دهد.

او افزود: این مسائل نه تنها پایه علمی ندارند بلکه می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شوند. نیکوتین نه تنها اثری در برابر کرونا ندارد، بلکه می‌تواند سیستم دفاعی موضعی و ساختار سیستم تنفسی را حتی تا سطح نایژه‌ها دچار مشکل کند.


بیشتر بخوانید: از عوارض وحشتناک سيگار چه می دانيد؟


نیکوتین می‌تواند به دو شکل بر بدن تاثیر بگذارد؛ برخی اوقات اثر محرک داشته و بلافاصله پس از ورود به مغز باعث افزایش ناگهانی قند خون، ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس می‌شود. در مقابل ممکن است در برخی افرد افراد تاثیر کند کننده یا مخدر داشته باشد. مشکلات دستگاه گوارش، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، مشکلات غدد درون‌ریز و متابولیسم دفاع بدن از عوارض مصرف نیکوتین در بدن هستند.

یکی از اقداماتی که این روز‌ها برای سلامت ریه‌ها و کاهش ریسک ابتلا به کرونا بسیار به افراد توصیه می‌شود، قطع مصرف سیگار و قلیان است. با دوری از اقداماتی که ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، می‌توان از ابتلا به این ویروس در امان ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۵:۰۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
سیگار ارزش داریت
Germany
حمد
۰۶:۵۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا این یارو از روی احساس شخصی خودش داره میگه سیگار تاثیری روی کرونا نداره یا میگه سیگار ریه ها رو خراب میکه چون خودش و خانوادش سیگاری نیستند حتماً . در صورتی که بیش از ۲۰ کشور مهم جهان طبق تحقیقات گسترده سیگار را در جلوگیری از گسترش کرونا در خون و ریه شخص ثابت کرده‌اند .
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۵:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کلا محقق ایرانی دکتر ایرانی ستاد کرونا ایران هرچی بگن مطمئنم برعکسش درسته،جمع کنید بابا ستا کرونا تشکیل دادن چیکار کردین غیر از آمار دادن غیر واقعی
Afghanistan
Darvish
۱۸:۵۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
Nice
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث وظیفه‌شناس
۱۷:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سال‌هاست که متخصصان و غیرمتخصصان توضیح دادند که سیگار با بدن چه می کند. شما به جای اینکه توضیحات می‌توانید آماری ارائه بدهید که مثلا از ۵ هزار فوتی بر اثر کرونا، چنددرصدشان سیگاری بوده‌اند؟ آخر اینگونه شایع شده که در بین فوتی‌ها انگار اصلاً فرد سیگاری وجود نداشته است و این موضوع بیشتر باعث شده خیلی‌ها فکر کنند سیگار و نیکوتین، ویروس را از بین می‌برد. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۶:۲۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
سیگار خیلی خوب و عالیه و من همیشه سیگار می‌کشم درضمن بوی سیگار خیلی خوب و خوش بو است.
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۷:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر شما بدون سیگار هم مگه میشه زندگی کرد....سیگار یعنی عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
من که بوی یک سیگاری رو استنشاق می کنم ریه هام تنگ می شه حتی اگر لباسش بوی سیگار بده
موندم چه جوری بعضی ها سیگار می کشن
بیچاره ریه های افراد غیر سیگاری
آخرین اخبار