در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکارهایی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان در تعطیلات نوروزی

یک روانشناس درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت کودکان در تعطیلات نوروز توضیحاتی داد.

پریسا ارجمندی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت کودکان در ایام نوروز، اظهار کرد: برای گذران اوقات فراغت در تعطیلات نوروزی و تعامل مثبت والدین و کودکان باید برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: در این برنامه‌ریزی باید والدین وقت مشخصی را به انجام فعالیت‌های مورد علاقه فرزندانشان اختصاص دهند و با آن‌ها همراهی کنند و در عین حال برای بهبود ارتباط خود تلاش کنند.

ارجمندی با بیان اینکه برای رسیدن به این مقصود ۴ مرحله وجود دارد، گفت: در مرحله اول باید فهرستی از کار‌های مورد علاقه خود که می‌توانید به همراه فرزندتان انجام دهید و وقت کمی می‌گیرد را تهیه کنید و در این فهرست نظر فرزندتان را اعمال کنید.

این روانشناس گفت: در مرحله دوم، باید با کودک خود قول و قرار بگذارید و وقت مشخصی را برای انجام یک یا چند مورد از این فعالیت‌ها در طول هفته در نظر بگیرید و حال اگر اتفاقی افتاد و این کار انجام نشد، دوباره برنامه ریزی کنید.

وی افزود: در مرحله سوم، رفتار‌های انضباطی خود را در جریان فعالیت‌ها تغییر دهید، اجازه بدهید کودک کار‌ها را هدایت کند و شما نیز مسئولانه رفتار کنید. در حین انجام بازی یا فعالیت مشترک ۳ کار از جمله تشویق‌های کلامی، توصیف کردن، لمس کردن را باید انجام دهید، اما لازم است بدانید که در طول بازی والدین نباید کارهایی مانند سؤال کردن و انتقاد را انجام دهند. به عنوان مثال؛  چرا توپ را پرت کردی؟ و یا کارت اصلا درست نبود.

ارجمندی با اشاره به اینکه در مرحله چهارم اثر فعالیت‌های کودکان را ارزیابی کنید، گفت: پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در مورد تجربه و احساسی که در طول بازی داشتید، صحبت کنید و به دقت به حرف‌هایش گوش کنید و بازخورد مثبت دهید و برای گفت‌وگو با او زمان اختصاص دهید و توجه به رفتار‌های مثبت کودک را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار