معاون محیط زیست لرستان :

بهره برداری از غار‌های لرستان تا مهار کامل کرونا ممنوع شد

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تا مهار کامل ویروس کرونا بازدید و بهره برداری از غار‌های این استان ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  نبی الله قائد رحمتی  معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: ورود کرونا به غار‌ها و باقی ماندن این ویروس در محیط سرد و مرطوب غار برای مدت زمان بسیار طولانی و انتقال آن توسط خفاش‌ها (به عنوان ناقل میزبان)، می‌تواند باعث شیوع مجدد بیماری در دوره‌های متعدد شود.

او با تاکید بر لزوم توقف بهره برداری از غار‌ها و اعلام هشدار‌های لازم در خصوص موضوع و حتی المقدور نصب موانع ورود به غار‌ها توسط دستگاه‌های ذیربط ادامه ادامه داد: در این راستا جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مکاتبات لازم با بخشداران و دهیاران جهت رعایت و توقف هرگونه بهره برداری و بازدید از غار‌های سطح استان انجام شده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: با توجه به ساختار و تشکیلات زمین شناسی و توپوگرافی استان تاکنون ۲۵۰ غار شناسایی شده اند وبه دلیل اینکه سازند‌های استان اکثرا آهکی و قابلیت انحلال دارند تعداد غار‌های استان بسیار زیاد است.

رحمتی افزود: غار‌های پیش از تاریخ ومنقوش لرستان مانند هومیان ۱و۲ در دنیا کم نظیر می‌باشند و غار‌های دست کن و طبیعی از جمله غارکوگان، دورک، منو و کلماکره فراوان هستند.

او اظهار داشت: غار ماهیان کور از جمله غار‌های مهم لرستان به شمار می‌رود که سه گونه جانوری بومی و انحصاری در آن زیست می‌کنند و به عنوان اثر طبیعی ملی غار "ماهی کور" تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارد و هرگونه بازدید از آن نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.