در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چگونه در روز‌های کرونایی هوای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را داشته باشیم؟

افراد سالمند به عنوان گروه آسیب پذیر جامعه در روزهای کرونایی به توجه بیشتری نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یک زن و مرد کهنسال بر روی کاناپه‌ای نشسته اند و در حال تماشای تلویزیون با یکدیگر هستند. این زوج سالمند در تصویر دیگری در حالی در کنار یکدیگر نشسته اند که ناراحتی و نگرانی از موضوعی باعث هرچه بیشتر شدن چروک‌های روی پیشانی هر دو آن‌ها شده است.

این‌ها بخشی از تصاویر کاریکاتوری است که با سیر صعودی ویروس کرونا در کشور بیش از پیش به اشتراک گذاشته شده و در کنار برخی از آن‌ها نیز نوشته شده است: نگران نباشید! کرونا تنها جان افراد مسن را می‌گیرد و برخی از کاربران نیز با انتشار متن‌هایی با مضمون سالمند آزاری نکنیم و هوای بزرگتر‌ها را داشته باشیم و یا برخی از سالمندان تنها هستند هوای آن‌ها را داشته باشیم به اخباری با مضمون این که کرونا جان افراد سالمند را می‌گیرد واکنش نشان داده اند چرا که بر این باور هستند که همین جمله کافی است تا این افراد سالمند دلشکسته شوند و به اضطراب و نگرانی هرچه بیشتر آن‌ها افزوده شود.

اگرچه آسیب پذیری افراد سالمند در مقابل ویروس کرونا بیشتر است، اما فضای حاکم بر جامعه نباید به گونه‌ای باشد که سلامت روح و روان آن‌ها را خدشه دار کند و دیگر افراد به این باور برسند که کرونا صرفا در کمین سالمندان است.

بیشتر بخوانید:جمعیت سالمندان روبه افزایش است/ ۸۰ درصد از سالمندان کشور در خانه زندگی می‌کنند

از طرفی دیگر، این نکته حائز اهمیت است که بدلیل نقش حیاتی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، در صورتی که این نگرانی در وجود سالمندان افزایش پیدا کند که آن‌ها در صدر مبتلایان و جانباختگان ناشی از این ویروس هستند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها ناخودگاه ضعیف شده و آن طور که باید عمل نمی‌کند و باعث می‌شود این افراد مستعد این بیماری می‌شوند.

در این شرایط، خانواده و رسانه برای گروه سالمند نقش اساسی را ایفا می‌کنند چرا که آن‌ها می‌توانند آرامش بیشتری به سالمندان وارد کرده و با توصیه به این که با رعایت بهداشت فردی و تغذیه مناسب و استراحت کافی می‌توانند از خطر بیماری کرونا در امان باشند به سلامت روان آن‌ها نیز کمک زیادی کنند.

اگرچه خطر شرایط کنونی برای افراد سالمند جدی‌تر است، اما این بدان معنا نیست که موارد بهبود یافته در آن‌ها منفی است چرا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم از بهبود یافتن و ترخیص شدن بیمار ۹۱ ساله مبتلا به کوئید ۱۹ در بیمارستان پاستور این شهر خبر داد و خاطر نشان کرد که این فرد دارای نارسایی قلبی، آسم و فشار خون نیز بوده است.

این تنها یکی از نمونه‌های سالمندان بهبود یافته در کشور است و آمار‌های اخیر حاکی از این است که سالمندان دیگری با گروه سنی حتی بیش از ۸۰ سال و شرایط خاص جسمانی در فهرست بهبود یافتگان قرار گرفته اند، اما عنوان هایی، چون رها شدن سالمندان مبتلا به کرونا در ایتالیا، دست به گریبان بودن خانه‌های سالمندان آمریکا با بحران کرونا، بحران کرونا و سالمندان نگران در قاره پیر و... تنها بخشی از تیتر‌های رسانه‌های غربی است که نگرانی‌های جهانی را بدنبال دارد.

در روز‌های گذشته، وضعیت بحرانی و دردناک خانه‌های سالمندان در فرانسه در روز‌های شیوع ویروس کرونا به تصویر کشیده شد و در بخشی از آن نوشته بود: تعداد زیادی از افراد مسن در خانه سالمندان به حال خود رها شده اند. آمار‌های منتشر شده در یک رسانه فرانسوی حاکی از ۱۴ هزار نفر فوت شده بر اثر کرونا در این کشور بود که بیش از ۵ هزار نفر از این جانباختگان در خانه سالمندان جان خود را ازدست داده اند.

این رسانه در ادامه از آمار حقیقی کشته شده‌های ناشی از ویروس کرونا در خانه سالمندان فرانسه پرده برداشت و تاکید کرد که ۴۰ درصد از ۷۴۰۰ خانه سالمندان این کشور این حقیقت را کتمان کرده اند.

از طرفی دیگر، مدرسه اقتصاد لندن عنوان کرده است که حدود ۴۲ تا ۵۷ درصد فوتی‌های کشور‌های ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، ایرلند و بلژیک در خانه‌های سالمندان رخ داده است و در میان این کشورها، سهم ایتالیا ۴۵ و ایرلند ۵۴ درصد است.

گاردین هم از این موضوع غافل نماند و گذری به آمار‌های انگلیس داشت. این نشریه در بخشی از گزارش خود نوشت که مسئولان وزارت بهداشت انگلیس، جان باختگان خانه‌های سالمندان این کشور به دلیل کرونا را از فهرست آمار قربانیان این ویروس در کلینیک‌های پرستاری خود جدا کرده اند تا آمار تلفات ناشی از کووید ۱۹ در کشور خود را کمتر جلوه دهند. در حالی که این نشریه انگلیسی، رقم جانباختگان ناشی از ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان را حدود یک هزار نفر اعلام کرده است، امّا آخرین آمار‌های رسمی این کشور با رقم فوق مغایرت دارد به طوری که تا ۲۷ مارس (۸ فروردین ماه) صرفا ۲۰ مورد مرگ در خانه‌های سالمندان در انگلیس و ولز ثبت شده است.

چند راهکار برای کاهش استرس سالمندان در روز‌های کرونایی

هادی معتمدی، روانپزشک و جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با کاهش استرس‌های ناشی از کرونا در سالمندان اظهار کرد: این روز‌ها مشاهده می‌شود که تقریبا سن فوتی‌ها به حدود ۵۰ سال رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد از آن روز‌های ابتدایی عبور کرده ایم که این موضوع دو دلیل عمده دارد. یکی اینکه سالمندان مراقب خود هستند و خانواده‌ها توجه بیشتری به سالمندان دارند که این باعث کاهش مبتلایان سالمند به ویروس کرونا شود که این نکته مثبتی است که به وضوح می‌بینیم. دیگر این که، درمان‌ها نشان می‌دهد سالمند و جوان در مواجهه با این ویروس تفاوتی ندارند و در روز‌های اول بود که بیشتر شاهد چنین چیز‌هایی بودیم که علت عمده آن، بیماری‌های زمینه‌ای سالمندان بود.

بیشتر بخوانید:فوت ۵۳ سالمند و معلول در مراکز نگهداری به دلیل ابتلا به کرونا

وی گفت: مبتلایان به ویروس کرونا نه تنها سالمندان بلکه از نوزادان، کودکان و جوانان را نیز شامل می‌شود و دلیل اصلی آمار بالای مبتلایان سالمند به ویروس کرونا این است که این گروه آسیب پذیر جامعه مشکلات خاص خود را دارند. یعنی جدای ویروس کرونا، آمار فوتی‌ها در آی سی یو‌ها در سالمندان در مقایسه با قشر جوان بیشتر است.

این جامعه شناس تصریح کرد: به منظور کاهش استرس سالمندان در این روز‌های کرونایی باید سعی کنیم که آن‌ها را در جریان اخبار که اغلب در این خصوص هستند قرار ندهیم تا ذهن آن‌ها درگیر این موضوع نشود. تا حتی الامکان از روانپزشک استفاده کرد تا در صورت نیاز دارو‌های لازم تجویز و مصرف شود.

معتمدی ادامه داد: از آن‌ها درخواست کنیم که در محیط منزل پیاده روی کنند و از طریق فضای مجازی با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند. نگرانی‌های آن‌ها را با انجام ورزش‌های سبک، خواب کافی تا حد زیادی کم کنیم.

وی افزود: دولت باید با ارائه کارت‌هایی برای جبران آسیب‌های اقتصادی و تامین دارو‌ها و وسایل برای سالمندان تدابیری بیندیشد چرا که برخی از آن‌ها بدلیل درآمد پایین و مشکلات اقتصادی نگرانی‌های زیادی دارند و این موضوع باعث می‌شود که با کاهش سیستم ایمنی شان بیشتر در معرض ابتلا قرار بگیرند.

این جامعه شناس با اشاره به نقش خانواده در افزایش روحیه سالمندان گفت: در عین حال که در شرایط کنونی نباید با سالمندان ارتباط مستقیم داشت چراکه باعث در معرض خطر بودن آن‌ها به ویروس کرونا می‌شود از طرفی هم باید به طور مرتب از طریق تلفن یا در خانه با رعایت فاصله مناسب توجه بیشتری به آن‌ها کرد و مراقب این گروه آسیب پذیر بود و از خواسته‌های آن‌ها مطلع شوند. حتی گفتگو‌ها را با رعایت موارد بهداشتی با سالمندان بیشتر کنندتا مجموعه این شرایط باعث کمک بیشتری به جامعه سالمندان در این شرایط شود.

انتهای پیام/

گزارش از فاطمه میرزایی دخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار