رضایت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سند آمایش آموزش عالی، با عجله تصویب شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سند آمایش آموزش عالی با تمام ضرورتی که دارد با عجله تصویب شد و حرف‌های شعارگونه در آن آورده شده است.

مهدی رضایت، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان اهمیت سند آمایش آموزش عالی اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت علوم، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو داریم و وزارت بهداشت حدود ۲۰۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۲۷ هزار نفر از آن‌ها در حوزه علوم پایه هستند.

رضایت ادامه داد: با همه اهمیتی که بحث آمایش سرزمینی در آموزش عالی دارد در تدوین سند آمایش آموزش عالی عجله کردیم. حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که بیکاری آن‌ها حدود ۳۰ درصد است. سند آمایش آموزش عالی با تمام ضرورتی که دارد با عجله تصویب شد و حرف‌های شعارگونه در آن آورده شده است.

بیشتر بخوانید: عدم پذیرش حضوری داوطلبان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه سالیانه حدود ۵ تا ۶ هزار فارغ التحصیل داریم افزود: این میزان فارغ التحصیل بدون اینکه نیاز سنجی انجام شده باشد جذب دانشگاه‌ها می‌شوند. این بی توجهی نشان دهنده این است که نقشه توسعه حوزه علوم پزشکی اجرا نشده است چرا که در هیچ حوزه‌ای نمی‌بینیم گفته شود که نیازمان کم شده است.

او گفت: این سند الان از خاصیت افتاده است در حالی که در آن گفته شده بود منطقه بندی، رتبه بندی، اعتبار سنجی و ماموریت گرایی انجام شود؛ طرح‌های جامع نظام پذیرش و سنجش و ارزیابی بر اساس آمایشی که صورت می‌گیرد باید با نگاه مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای انجام شود.

رضایت افزود: در سند آمایش که اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مواد اصلی آن بود نشانی از آن نمی‌بینیم. میزان بیکاری فارغ التحصیلان به جای کاهش، افزایش پیدا کرده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار