گزارش/

مشکل کپسول گاز سیستان؛ عبور دو ساله از یک وعده پوچ!

بیش از دو سال از روزی که رئیس جمهور مشعل گاز را در زاهدان روشن کرد می‌گذرد؛ تمام مسئولان نوید رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان را می‌دادند، وعده‌‌ای که عملیاتی نشد و حتی باعث شد تا کپسول گاز هم ناپدید شد.

عبور دو ساله از یک وعده پوچ!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مردم  سیستان  سالهاست با نبود گاز و حتی کپسول گاز هم دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که  کشورمان دومین ذخایر گاز دنیا را دارد با کمبود گاز و صف های طولانی دسته و پنجه نرم می کنند.

مردم رنج کشیده سیستان وبلوچستان هرساله با مشکل کم گازی و صف های چندکیلومتری مواجه هستند و این موجب شده تا هر روزه و اغلب صبح های زود، با وجود بیماری کرونا  صف های طولانی برای گرفتن گاز از مردم کپسول به دست در اطراف شهر  ایجاد شود.

پهناورترین استان کشور، تنها استانی است که از نعمت لوله‌کشی گاز محروم است؛ استانی که در کنار همه محرومیت‌هایش، سال‌هاست محرومیت بی‌گازی را نیز به دوش می‌کشد.

این درحالی است که بنا به گفته شرکت ملی گاز کشور قرار بود تا پایان سال ۹۸ لوله کشی گاز در مناطق محروم سیستان انجام شود، ولی متاسفانه با وجود ۲ روز مانده به سال ۹۹ نه تنها لوله کشی هم نشده است بلکه برای پر کردن کپسول‌های گازی هم باید متحمل صف‌های طولانی شوند.

در این بارهیک منبع آگاه در شرکت ملی گاز کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توزیع گاز مایع برعهده ۷۴ شرکت حقوقی است که بر مبنای سهمیه‌ای تعیین شده از پالایشگاه دریافت کرده و به دست مصرف کننده می‌رسانند.

او مهم‌ترین بخش در حوزه کنترل فروش گاز را نظارت دانست و تاکید کرد: عرضه مناسب و فروش با قیمت‌های مصوب شده از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و سازمان‌های صمت کنترل می‌شود؛ شرکت‌های پالایشی هم با تمام ظرفیت موضوع تولید را پیگیری می‌کنند.


بیشتر بخوانید: هیچ حادثه‌ای برای شبکه انتقال گاز به دلیل سیل اخیر گزارش نشده است


این منبع آگاه اضافه کرد: تعیین میزان سهمیه و تحویل آن به شرکت‌های توزیع کننده در حیطه وظایف شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قرار گرفته و هیچگونه مشکلی در آن وجود ندارد. این محصول بر مبنای برنامه روزانه از مبادی تولید تحویل شرکت‌های مذکور شده و از این طریق به دست مصرف کنندگان کشور می‌رسد بنابراین باید علت اختلالات فعلی را در حوزه نظارت جست و جو کرد. خانوار‌هایی که بهرهمند از گاز شهری نباشند و برای گرمایش خانه از نفت سفید استفاده کنند بنا بر مبنای قانون و در سبد انرژی کشور، مشترک مجاز مصرف گاز ال پی جی محسوب می‌شود که آمار این خانوار‌ها ثبت شده و دولت یارانه لازم را برای تهیه گاز مایع به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

او بیان کرد: در حال حاضر شرکت ملی گاز وظیفه خود در بحث گاز رسانی در مناطق محروم را به خوبی و به نحوه احسن انجام می‌دهد.

او ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان چیزی بالغ بر ۳۲ هزار مشترک دارد به طوری که در بحث و تامین وساخت و تولید لوله و دیگر ملزومات مورد استفاده در حوزه گازرسانی در داخل کشور که انجام می‌شود هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

این منبع آگاه تصریح کرد: در حال حاضر بحث تامین کپسول گاز این مناطق مربوط به وزارت نفت است و هیچگونه ارتباطی به شرکت ملی گاز ندارد.

او اظهار کرد:گازرسانی سیستان و بلوچستان اولویت یک دولت و وزارت نفت است و در زمینه تامین منابع گازرسانی به این استان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت گاز ، گازرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار