کسادی بازار گل فروشان اصفهان در روزهای جولان کرونا

هرساله گل‌فروشان برای کسب درآمد سالیانه و فروش گل‌های شب عید، ماه‌ها انتظار فرارسیدن نوروز را می‌کشیدند اما امسال با شیوع ویروس کرونا با نبود تقاضا از سوی شهروندان، متحمل ضرر و زیان شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،یادم هست که از بچگی هرساله حدود ۱۰ روز مانده به عید، بوی شب‌بو‌های ردیف شده در پیاده‌روها، رنگ چشم‌نواز سبزه‌های قدکشیده در سبد‌های چوبی و اطلسی‌های الوان و لاله و سنبل‌های رنگارنگ، نوید قدم‌های بهار را می‌داد.

ذوقمان خرید سنبل برای سفره هفت سین و سیراب کردن چشم جان از تماشای شهر گلگون شده با گل‌های به صف شده کنار گل‌فروشی‌ها بود.

شب عیدی نبود که پدر‌ها و پدربزرگ‌ها با دست‌های خالی از شب بو پا به خانه بگذارند و کودکان با شوق از هر رنگ شب بو گلبرگی نچیده و لای دفتر خاطراتشان خشک نکنند.

اما امسال کرونا، این ویروس جهانگیر بر خاطرات شب عید نوروز هر ایرانی سایه افکنده، بسیاری مردم برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس ترجیح داده اند از تهیه گل و سبزه شب عید خودداری کنند.

علاوه براین به دلیل نداشتن مشتری و یا کاهش خطر ابتلا به کرونا برخی گل‌فروشان مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و دیگر حال و هوای شب عید در شهر به چشم نمی‌خورد.

نایب رییس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان در این باره گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به ویژه اصفهان، تولیدات شب عید آماده است، اما در گلخانه‌ها مانده و تقاضا نیست بنابراین گل‌کاران و گل‌فروشان عید امسال متحمل ضرر شدند.

محسن جانی‌پور با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات گل و گیاه آماده عرضه به بازار است افزود: گل‌کاران هرسال چشم امیدشان به فروش شب عید بوده، ولی امسال تمام زحمات ۹ ماه اخیر این قشر در کاشت و تولید انواع گل به ویژه گل شب‌بو به هدر رفته است.

او بیان کرد: در مقابل گل‌فروشان نیز با وجود رعایت کامل موارد بهداشتی و پیشگیری از کرونا، اما امسال بخش زیادی از مشتریان خود را از دست داده‌اند و برخی از گل‌فروشان نیز مغازه خود را تعطیل کرده‌اند.

نایب رییس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان با بیان اینکه گل‌فروشی یک شغل انتظاری است ادامه داد: متاسفانه گل و گیاه از جمله اجناسی نیست که ماندگاری چندماهه داشته باشد و گل‌کاران و گل‌فروشان بتوانند پس از رفع دوره شیوع کرونا اجناس خود را به فروش برسانند.

او اظهارداشت: علاوه بر این موارد، پرداخت حقوق کارگران گل‌کاری‌ها و کارکنان فروشگاه‌ها، مالیات و بیمه  نیز معضلی برای فعالان این صنف شده است.

جانی‌پور تصریح کرد: تولیدکنندگان گل درخواست خود برای تعیین ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا را به جهاد کشاورزی استان اصفهان و اتحادیه گل‌فروشان نیز نامه‌ای تنظیم و به اتاق اصناف ارسال کرده است.

او اضافه کرد: شاید با همکاری اداره مالیات، بیمه و بسته‌های حمایتی بتوان تنها بخشی از ضرر‌های صنف گل‌فروشان را جبران کرد.

نایب رییس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان ضمن آرزوی سلامتی برای همه همشهریان و هموطنان و اتمام هرچه سریعتر شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور از مردم خواست پس از اتمام این دوره با توجه بیشتر به این صنف و خرید انواع گل، گل‌کاران و گل‌فروشان را حمایت کنند.

او  وجود گل و گیاه در منازل و محل کار را موجب تلطیف روح افراد دانست و مردم را به قراردادن گل در سبد خرید خانواده‌ها توصیه کرد.

تصمیم می‌گیرم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سری به یک گل فروشی بزنم بنابراین به یکی از خیابان‌های مرکزی شهر اصفهان می‌روم.

یک فروشنده گل با اشاره به کاهش فروش خود در روز‌های شیوع کرونا و شب عید امسال گفت: عید‌های گذشته حدود یک‌هزار گلدان شب بو، ۳۰۰ شمعدانی، ۱۰۰ سنبل، ۵۰ لاله  برای فروش تهیه می‌کردیم.

میلاد شهرباف افزود: امسال متاسفانه فقط ۱۰۰ گلدان شب بو، ۳۰ شمعدانی، ۱۰ سنبل و ۵ لاله آورده‌ایم و به دلیل نبود تقاضا برخی گل‌ها نیز هنوز فروش نرفته است.

او تصریح کرد: به دلیل نبود تقاضا و کاهش شدید خرید محصولات زیادی روی دست گل‌کاران و گلخانه داران مانده است و ما نیز مجبور به خرید روزانه گل هستیم تا بیش از این متحمل ضرر نشویم.

این جوان به لغو شدن تعداد زیادی سفارش تزئین ماشین عروس در روز‌های اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: متاسفانه گل‌کاران به دلیل فروش نرفتن محصولات گل خود مجبور به فروش گل‌های شاخه‌ای گاهی تا ۹۰ درصد زیر قیمت قبل شده است.

او بیان کرد: گل رز قرمز که پیش از شیوع کرونا شاخه‌ای ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شد امروز با قیمت ۱۵۰۰ تومان در حال فروش است، ولی باز هم مشتری ندارد.

راست می‌گفت، تعدادی گلدان شب بو و شمعدانی  هنوز در گوشه مغازه بود، در مدتی که در مغازه در حال صحبت بودیم هیچ مشتری وارد نشد درحالی که پیش از این هرگاه به فروشگاه گل می‌رفتم برای خریداری گل و پرداخت وجه زمان زیادی معطل می‌شدم.

در ذهنم کمی حساب و کتاب می‌کنم، با صحبت‌های انجام شده می‌توان به این نتیجه رسید که اکنون فروش صنف گل‌فروشان نسبت به قبل از شیوع کرونا حدودا تا ۹۳ درصد کاهش یافته است.

مصاحبه تمام شده بود، چشم به گلدان‌های مغازه انداختم، برای افزایش روحیه خودم و شادابی فضای خانه در این روز‌های شیوع کرونا نیاز به تزئین منزل با گل و گیاه دارم، بنابراین چند گلدان لاله و سنبل  خریداری می‌کند.

گل‌فروش برایم طریقه نگهداری و رسیدگی به آن‌ها را توضیح می‌دهد و خارج می‌شوم.

کمی فکر می‌کنم و یاد صحبت‌های رییس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان درباره وضعیت گرانی گل، پیازچه گل و لوازم تزئین آن در ماه‌ها پیش از این می‌افتم.

جعفر دلال‌باشی آذرماه امسال گفته بود، میزان استقبال از خرید گل در یکسال اخیر در شهر اصفهان حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

او افزود: با توجه به اینکه بذر بیشتر گل‌ها از خارج وارد می‌شود قیمت تمام شده هر شاخه گل در یکسال اخیر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس اتحادیه گل‌فروشان اصفهان به افزایش شش برابری ابزار‌های تزیین گل اشاره و خاطرنشان‌کرد: ابزار‌های تزیین و زینت گل از خوده گل گران‌تر شده است.

او علت افزایش صعودی قیمت گل و ابزار‌های آن را افزایش قیمت گازوئیل و هزینه‌های سم و کود و نیز بذر‌های وارداتی دانست و ادامه داد: به استثنای گل‌های مریم، داوودی، هیچ یک از بذر گل‌ها در ایران وجود ندارد و از خارج از کشور وارد می‌شود که قیمت این بذر‌ها افزایش داشته است.

دلال‌باشی اضافه کرد: پیاز گل‌های سنبل، لاله، لیلیوم، ارکیده و گلایل از این دست بذر‌های وارداتی است که تنها قیمت هر بذر گلایل از ۶۰۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان رسیده است.

در شرایط شیوع ویروس کرونا در اصفهان و به منظور کاهش تجمعات مردمی در فضا‌های عمومی و فروشگاه‌ها و حفظ سلامتی شهروندان، در روز‌های اخیر بازار گل و گیاه همدانیان که زیر نظر سازمان میدان‌های میوه و تره‌بارو مشاغل شهری شهرداری اصفهان اداره می‌شود نیز از روز شنبه تعطیل شده است.

۴۰ درصد گل‌های تولیدی استان در شهرستان‌های چادگان، دهاقان، شهرضا و کوهپایه و اطراف اصفهان و مابقی گل‌های تولیدی نیز در شهر‌های اطراف تهران و شمال کشور کشت و تولید می‌شوند.

۳۵۰ واحد گل‌فروشی در اصفهان فعالیت دارند که به طور متوسط بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در بخش ابزار گل، کشت و فروش برای افراد فراهم کرده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاج محمد
۱۳:۰۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازخداوند سلامت،سروروسرمایه مکفی وحلال،برای همه عزیزان خواهان وسالی پربار،انشاالله،منبعدرابرای همگان آرزومندم. باتشـــکروسپاس یامــولاعـــلــے(ع).
آخرین اخبار