شکاف میان نوجوانان و خانواده‌ها چهارشنبه آخر سال کرونایی دربردارد

با توجه به شیوع بیماری کرونا، افزایش شکاف میان نوجوانان و خانواده‌ها می‌تواند چهارشنبه آخر سال خطرناکی را برای افراد جامعه رقم بزند.

سوریبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال، برخی آداب سنتی و البته اجرای عادات غلط نیز بروز پیدا می‌کند.

عادات بدی که جز صدمات و آسیب‌های جسمانی و در نهایت آسیب سلامت روانی، فایده دیگری ندارد و هرساله آمار جان باختگان یا افراد معلول انفجارها و آتش سوزی‌های این روز بیشتر می‌شود.

اما جشن نوروز امسال باید متفاوت‌تر از اعیاد سال‌های گذشته برگزار شود، زیرا امسال یک مهمان ناخوانده و بسیار چموش به نام ویروس کرونا تمامی جهان را درگیر کرده است و همین موضوع می‌تواند چهارشنبه سوری خطرناکی را برای افراد جامعه رقم بزند.

اگر پوست افراد در روز‌های چهارشنبه سوری آسیب جدی ببیند یا زخمی شود می‌تواند به سرعت افراد را درگیر بیماری کرونا کند، زیرا این ویروس به عفونت چرک و رطوبت بدن انسان تمایل دارد و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای نوجوانان و جوانان دربرداشته باشد.

ژیلا آهنگرزاده روان درمانگر و روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور و به جا آوردن رسوم سنتی چهارشنبه سوری گفت: این روز‌ها انتشار ویروس کرونا موجب شده است تا بسیاری از افراد، زندگی متفاوت‌تری داشته باشد. به طور کلی این بیماری توانسته است زندگی افراد جامعه را دستخوش تغییراتی قرار دهد، تغییراتی مثل کمپین‌های «ما در خانه می‌مانیم» یا «با در خانه ماندن کرونا را شکست می‌دهیم».

او افزود: اما بسیاری از افراد جامعه نیز هنوز به جدی بودن این بیماری پی نبرده‌اند و همین امر باعث می‌شود آن‌ها رعایت اصول و قوانین بهداشتی را انجام ندهند و علاوه بر آن‌، چهارشنبه آخر سال را همانند سال‌های گذشته با عادات اشتباه برگزار کنند، اما این در حالی است که این بیماری به قدری خطرناک است که می‌تواند با بروز یک زخم، عفونت افراد آسیب دیده را به سمت بیماری کرونا سوق دهد.

این روانشناس مهمترین شاخصه‌های حفاظت از سلامت روان را در عدم حضور در مراکز آسیب‌پذیر دانست و تصریح کرد: برای حفاظت از سلامت روان، به افراد جامعه توصیه می‌شود از قرار گرفتن در مراکز آسیب‌پذیر پرهیز کنند، زیرا سلامت روان افراد جامعه به چهار بعد سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و همچنین سلامت معنوی بستگی دارد که اختلال یکی از این موارد می‌تواند سیستم ایمنی بدن فرد مذکور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

او در ادامه بیان کرد: آسیب‌های روحی به شدت اثرات ماندگارتری نسبت به صدمات جسمی و فیزیکی دارد و به طور کلی می‌توان از این آسیب به عنوان مهمترین آسیب خطرناک و غیرقابل جبران یاد کرد.

این روانشناس علل اصلی برخی حوادث ناگوار چهارشنبه سوری را شکاف بین خانواده و نوجوانان دانست و گفت: شکاف ارتباطی عاطفی میان نوجوانان و خانواده‌ها باعث ایجاد پرخاشگری‌های در بین میان نوجوانان می‌شود و همین امر می‌تواند باعث بروز چهارشنبه‌سوری‌های خطرآفرین باشد، بنابراین این موارد یک نوع فریاد اعتراضی به خانواده‌هاست. لذا خواهشمندیم خانواده‌ها در این شرایط بحرانی، نوجوانان و جوانان را درک کنند تا کمتر شاهد خروج نوجوانان و جوانان در چهارشنبه آخر سال باشیم.

آهنگرزاده تصریح کرد: با عدم خروج غیرضروری از منازل می‌توانیم شاهد کاهش بیماری کرونا در کشور باشیم، زیرا این موضوع علاوه بر کاهش صدمات چهارشنبه آخر سال که حدود ۸۰ درصد از موارد سوختگی را تشکیل می‌دهد، از شیوع بیشتر بیماری کرونا پیشگیری می‌کند. همچنین این سبک زندگی جدید محدودیت نیست بلکه می‌تواند همبستگی و انسجام ملی ایران را به رخ تمام جهانیان بکشاند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پس بهتر است از آتش بازی و آتش سوزی جلوگیری کنیم.

این روان درمانگر یادآوری کرد: مدافعان سلامت همه در تلاشند که با گسستن زنجیره انتقال بیماری کرونا، باری از روی دوش پزشکان و پرستاران بردارند، پس با برپا نکردن مراسم چهارشنبه آخر سال تعداد مصدومین یا جان‌باختگان را افزایش ندهیم، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد، حضور مردم در مراکز شلوغ و پررفت‌وآمد با شیوع بیماری کرونا ارتباط مستقیم دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.