کوشکی در گفت گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لزوم توجه وزارت خارجه به صادرات غیر نفتی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزارت خارجه باید به سمت صادرات به بازار‌های همسایگان و کشور‌های آفریقایی رو بیاورد.

لزوم توجه وزارت خارجه به صادرات غیر نفتیمحمد صادق کوشکی کارشناس سیاست بین‌الملل در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه لیست سیاهی در نپیوستن به FATA وجود ندارد گفت: در رابطه با این امر برای کشور‌هایی که تعاملات بانکی بین المللی دارند یک فرآیند هشدار وجود دارد و واقعیت این است که ایران چند سالی است که با کشوری مرودات بانکی نداشته و گردش مالی ما با سایر کشورها به صفر رسیده است.


کارشناس سیاست بین‌الملل ادامه داد: عملا این هشدار برای ما بی معنی است و همه کسانی که از نپیوستن به FATF ابراز نگرانی می کنند باید پاسخ دهند که هشدار در روابط بانکی در شرایطی که هیچ مراوده‌ای وجود ندارد به چه معناست.

او افزود: در حال حاضر ایران بیش از نود درصد از پرو تکل‌های پارلرمو FATA و CFT را اجرا می کند و این موضوع امر از مشکلات ما نکاسته است و فقط به اذعان متخصصان موجب لو رفتن مسیر‌های دور زدن تحریم‌ها مثل جابه جایی پول و فروش نفت شده و به همین کار هم خود تحریمی گفته می شود.

کوشکی درباره فعالیت‌های معاونت اقتصادی وزارت خارجه در یک سال گذشته گفت: وزارت خارجه از گذشته کارویژه تسهیل واردات و خرید کالا در عرصه بین الملل را بر عهده داشته و تا امروز موفق به تسهیل در امر صادرات و کمک به فعالان این عرصه نشده است.

کارشناس سیاست بین‌الملل بیان کرد: نگاه وزارت خارجه واردات محور بوده و رویکرد اصلی آنها به سمت اروپای غربی و آمریکای شمالی است. اگر آنها می خواهند از صادرات کشورمان حمایت کنند باید به سمت بازار‌های هدف مثل همسایگان، کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا و کشور‌هایی که کالا‌های ایرانی غیر از نفت گاز را می خواهند حرکت کنند.

او درباره آینده حضور آمریکا در منطقه گفت: ایالات متحده در حال حاضر هر روز شرایط باقی ماندنش در منطقه سخت‌تر می شود و ما باید اخراج مرحله بندی شده این کشور را از منطقه طراحی کنیم.

کوشکی ادامه داد: هزینه‌های حضور آمریکا در منطقه از قبیل مادی، سیاسی و تلفات نیروی انسانی هر روز بیشتر می شود و همزمان تمایل کشور‌های منطقه هم به ادامه حضور واشتگتن در منطقه کمتر می شود. خروج آمریکا از منطقه اتفاق خواهد افتاد، ولی جمهوری اسلامی ایران باید در شرایط مدیریت مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشد.

کارشناس سیاست بین‌الملل در پایان تاکید کرد: آمریکایی‌ها ناگزیر به خروج از افغانستان و سوریه هستند و حتی در کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس دارای مشکلات ساختاری هستند و هر روز از آن‌ها پول بیشتری طلب می کنند و همین موضوع این کشور‌ها را ناراضی کرده است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار