هنر نه گفتن؛ نمایش اقتدار شخصیت

یک مشاور خانواده توضیحاتی را در خصوص پرورش هنر نه گفتن و جرأت‌مندی در افراد جامعه ارائه کرد.

وجیهه پیله بالا مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هنر "نه گفتن" اظهار کرد: اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که بیشتر اوقات علی‌رغم میل باطنی خود ناچار به پذیرش تمایلات دیگران هستید یا اینکه نمی‌توانید، نارضایتی خودتان را از یک دوست بیان کنید، احتمالا در زمینه رفتار قاطعانه یا جرات‌مندی در بیان نظرات خودتان دچار مشکل هستید.

او ادامه داد: باید در ابتدا توجیح شود که جرأت‌ورزی و پرخاشگری با یکدیگر متفاوت هستند. پرخاشگری به معنای دفاع از خود به شیوه ای خصمانه و توهین‌آمیز است که فرد سعی می‌کند خواسته‌های خود را از طریق زور، توهین و تحقیر برآورده سازد. همچنین برای تمایل و خواسته‌های دیگران نیز هیچ احترام و حقوقی قائل نیست. جرأت ورزی به معنی بیان خواسته‌های خود است بدون آنکه حق خود و دیگران پایمال شود.

رفتار جرأت‌مندانه در کنار حفظ ارتباط با افراد

این مشاور خانواده با اشاره به شیوه‌های نه گفتن توضیح داد: برای نه گفتن می‌توان از این روش‌ها استفاده کنیم؛ فقط گفتن کلمه " نه " همراه با توضیح کوتاه. مانند؛ نه متشکرم من فردا امتحان دارم. می‌توانیم موضع صحبت‌هایمان را تغییر دهیم؛ زیرا  سعی بر آن است که هم ارتباطمان را با آن فرد حفظ کنیم و هم رفتار جرأت‌مندانه داشته باشیم. همچنین با دلیل آوردن و توضیح کوتاه و مختصر بدون آنکه عذرخواهی کنیم و یا بیان  "نه" با یک جمله کوتاه و طنز می‌تواند موثر باشد.

نه گفتن

پیل بالا افزود: به عنوان مثال زمانی که به شما سیگار تعارف می‌شود با طنز بگوید نه متشکرم من هنوز بچه‌ هستم و هنوز بزرگ نشدم. می‌توان نه گفتن را با یک جمله کوتاه و تقدیر آمیز همراه کرد، به عنوان مثال: با دعوتتان به من لطف کردید اما نمیتوانم بپذیرم. در بعضی مواقع پافشاری فرد مقابل خیلی زیاد است و می‌خواهد درخواست خود را به شما به قبولاند که باید در این زمان از موقعیت دور شوید.

به پاسخ کوتاه اکتفا کنید

 او تشریح کرد: در رفتار جرأتمندانه، مطمئن شوید طرف مقابل از شما چه درخواستی دارد. گاهی اوقات، افراد نه گفتن را بلد هستند ولی این نه گفتن بسیار هیجانی است و منطقی را در خود جای نداده است؛ زیرا گاهی افراد این تفکر را به همراه دارند که اگر به سرعت پاسخ منفی ندهند برایشان تبعات بدی به همراه خواهد داشت. وقتی می‌خواهیم خواسته‌های نامعقول دیگران را رد کنیم به پاسخ کوتاه اکتفا کنید و از توضیح طولانی بپرهیزید.


بیشتر بخوانید:راهکار‌هایی برای تقویت مهارت «نه گفتن»


او درپایان افزود: همچنین در گفتن جملات کوتاه از کلمه "من" استفاده کنیم. به عنوان مثال: من نمیتوانم، من نمی‌خواهم. زبان بدن را با کلمات به کار رفته در صحبتمان هم‌خوان کنیم تا قاطع به نظر برسیم، این عدم هماهنگی باعث آشفتگی درونی ما خواهد شد و باعث می‌شود فرد خواسته خود را چند بار دیگر تکرار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.