سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

نیمی از حجم سدهای گلستان خالی است/ ۵۰۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده ساخته شد

حسینی از لایروبی ۲۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و خالی بودن نیمی از حجم سدهای استان گلستان برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، و به نقل از شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سیدمحسن حسینی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان در تشریح اقدامات انجام شده در زمینه لایروبی رودخانه‌های استان اظهارداشت: لایروبی رودخانه‌ها از زمان وقوع سیلاب در فروردین ۹۸در استان آغاز شد و تا کنون هم ادامه دارد و در این بازه زمانی بیش از ۲۵۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان در مناطق اولویت‌دار لایروبی شده است.
 
او با بیان اینکه طبق برآورد‌های کارشناسی بیش از یکهزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیازمند لایروبی است، گفت: با توجه به منابع اعتباری که در اختیار استان قرار گرفته تلاش کردیم مناطقی که دارای اولویت هستند را لایروبی کنیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان توضیح داد که بیشترین حجم لایروبی انجام شده در گرگانرود به طول ۱۴۱ کیلومتر، رودخانه قره سو با ۷۰ کیلومتر و اترک با ۲۳ کیلومتر انجام شده است. همچنین ۱۸ کیلومتر لایروبی نیز در حوزه نکارود و خلیج گرگان اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه ۷۷ کیلومتر از مناطق اولویت‌دار رودخانه‌های استان نیازمند لایروبی است، گفت: در این زمینه ۴۱ پیمانکار مشغول کار هستند، اما شیوع بیماری کرونا کمی روند کار را با کندی مواجه کرده است.

حسینی با اشاره به خالی بودن نیمی از حجم مخازن سد‌های استان بیان داشت: برنامه‌ریزی سد‌ها را برای آمادگی در مقابل سیلاب‌های احتمالی پایان سال و فروردین ماه براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و استان، موسسه تحقیقات وزارت نیرو و ... انجام دادیم و براساس اطلاعاتی که داریم بارش‌ها تا پایان هفته اول فروردین ماه نگران کننده نیست.

سید محمد حسینی سرپرست بنیاد مسکن استان گلستان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت ساخت و ساز واحد‌های مسکونی خسارت دیده ارائه کرد و گفت: از مجموع ۲۲ هزار و ۳۵۲ واحدمسکونی که در این مناطق دچار خسارت شد ۷ هزار و ۷۰۷ واحد احداثی و ۱۴ هزار و ۶۴۵ واحد تعمیراتی بود.

به گفته وی از شروع بازسازی مناطق سیل‌زده تا کنون بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مالکان خسارت دیده پرداخت شده است.

حسینی با اشاره به اتمام تعمیرات ۱۴ هزار و ۶۴۵ واحد مسکونی در ماه‌های گذشته به سیل‌زدگان گفت: ۹۹ درصد واحد‌های احداثی معادل ۷ هزار و ۶۵۹ واحدمسکونی نیز پی کنی شده است.

او افزود: ۷ هزار و ۳۵۹ واحد معادل ۹۵ درصد واحد‌های احداثی در مرحله اجرای فونداسیون، ۷ هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اجرای اسکلت و ۶ هزار و ۴۱۹ واحد در مرحله احداث سقف قرار دارند. همچنین ساخت ۵ هزار و ۳۴۷ واحدمسکونی معادل ۶۹ درصد مجموع واحد‌های تخریبی نیز احداث و تحویل مردم شد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر نیمی از حجم مخازن سد‌های گلستان خالی و برای سیلاب احتمالی هفته نخست فروردین آماده است.


او گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان هواشناسی کشور بارش‌های ابتدای فروردین نگران کننده نیست.

حسینی افزود: پیش بینی می‌شود ۳۰ میلیون مترمکعب رواناب ناشی از ذوب برف‌ها در طول فروردین ماه داشته باشیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص وضعیت آبگیری سد‌های زنجیره‌ای گرگانرود گفت: در سد گلستان ۲۱ میلیون مترمکعب آبگیری انجام شده است که معادل ۵۲ درصد حجم این سد راشامل می‌شود.

او افزود: همچنین در سد بوستان ۱۸ میلیون متر مکعب حجم آبگیری معادل ۴۸ درصد ودر سد وشمگیر نیز ۱۴ میلیون متر مکعب آبگیری انجام شده است.
 
انتهای پیام/ق
 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.