به مناسبت میلاد سردار پر افتخار کرمانی / از درخشش حاج قاسم در جنگ تحمیلی تا دریافت عنوان شهید زنده

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اول فروردین ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی به دنیا آمد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز،اول فروردین، سالروز تولد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی  و اولین عید و بهاری است که این سردار عزیز در کنار ما نیستند ؛ لذا این روز، بهانه‌ای شد برای پرداختن به سبک زندگی و سوابق نظامی حاج قاسم سلیمانی که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

سوابق سردار حاج قاسم سلیمانی پیش از انقلاب

سردار شهید قاسم سلیمانی، فرزند حسن در اول فروردین ۱۳۳۵هجری شمسی در شهرستان رابُر از توابع استان كرمان در ایل عشایر سلیمانی به دنیا آمد. در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک كرد و مشغول به كار بنایی در كرمان شد و در ۱۸ سالگی به عنوان پیمانكار در سازمان آب مشغول به كار شد و در همان سال‌‌ها نیز فعالیت‌‌های انقلابی خود را آغاز كرد. او در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا كامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب كرد و یكی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات كرمان در زمان انقلاب بود.

درخشش سردار سلیمانی در جنگ تحمیلی

سردار قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۹ عضو سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شد و با آغاز شورش کردها در مهاباد به آن منطقه اعزام شد و نقش مؤثری در پایان غائله مهاباد داشت. همچنین وی که اصالت کرمانی دارد پس از پایان دادن به شورش‌های مهاباد، فوراً به ریاست پادگان قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان منصوب می‌شود و دوره ریاست او با آغاز جنگ تحمیلی تقارن پیدا می‌کند؛ لذا با آغاز حمله رژیم بعث عراق به سرزمین اسلامی‌مان، سردار قاسم سلیمانی اقدام به آموزش و تربیت چندین گردان از سپاهیان استان کرمان جهت اعزام به جبهه‌های جنوب می‌کند.

کمی بعد از اینکه جنگ تحمیلی به اوج خود می‌رسد و آتش حملات دشمن بعثی به میهن اسلامی زبانه می‌گیرد، سردار سلیمانی برحسب احساس وظیفه و عشق و علاقه‌ای که به امام امت و انقلاب اسلامی داشت، در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام تا مانع پیشروی عراق شود و همچنین باید یادآور شد که سردار قاسم سلیمانی در دوران جنگ تحمیلی در بیشتر عملیات‌های نظامی چون والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه علیه عراق شرکت و حضور مؤثر داشت.

پاسداری از انقلاب و ایران بعد از جنگ

وی پس از پایان جنگ تحمیلی برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی به انجام وظیفه در سنگر دیگری مشغول شد، آری او با پایان یافتن جنگ نابرابر و پیروزی جبهه حق علیه باطل در قالب فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان به مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند، پرداخت.

در سال ۱۳۷۶ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی بود كه نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۳۳ روزه غزه علیه ارتش مجهز رژیم صهیونیستی دیدیم.

ایشان نقش كلیدی در تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه به ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی ایفا كرده است. جمهوری اسلامی ایران به كمک راهبردهای ایشان نفوذ خود را در عراق، سوریه و یمن گسترش داد.

«شهید زنده»؛ عنوان بهترین استراتژیست نظامی

سردار سلیمانی در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکری را از دستان فرمانده معظم کل قوا دریافت کرد و پس از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقدیر از عملکرد فرمانده نیروی قدس سپاه، از او به‌عنوان «شهید زنده» نام بردند.

از سردار سلیمانی باید به‌عنوان بهترین و باهوش‌ترین استراتژیست نظامی دوره معاصر نام برد. او مهارت خود را در مبارزه با گروه‌های تکفیری هم‌زمان با قدرت‌گیری داعش در عراق و سوریه به اثبات رساند.

وی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است و ازآنجاکه عراق دوره جدیدی از ناامنی را تجربه می‌کرد، سردار سلیمانی علاوه بر فرماندهی نیروی قدس سپاه، هدایت نیروهای نظامی چون لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون را جهت مبارزه با داعش و نیروهای شورشی برعهده داشت. همچنین در سال ۲۰۱۴، شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت و سردار قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیروهای حشدالشعبی نقش مؤثری در اخراج گروهک تروریستی تکفیری داعش از عراق داشت. فداکاری و شجاعت سردار سلیمانی به‌حدی بود که حیدرالعبادی نخست‌وزیر وقت عراق،‌ از فرمانده نیروی قدس سپاه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد.

سردار قاسم سلیمانی که نام او جزو ۱۰۰ اندیشمند برتر دنیا در بخش دفاع و امنیت ثبت شده است، پیش از دریافت نشان «ذوالفقار» به‌عنوان عالی‌ترین نشان افتخار، سه نشان فتح را از دستان فرمانده معظم کل قوا به‌واسطه حضور مؤثر در فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله در سال‌های دفاع مقدس را دریافت کرده بود.

نبوغ، شجاعت و قدرت بالای فرماندهی سردار قاسم سلیمانی موجب افتخار نظام، مردم ایران اسلامی و دفع فتنه‌های منطقه‌ای است و همچون بازوی پرتوان جمهوری اسلامی در پیشبرد اهداف عالی نظام عمل می‌کند و نقش مؤثری در تربیت صدها و هزاران نفر در پاسداری از باشکوه‌ترین انقلاب عصر معاصر دارد.

دشمنانی که رشادت‌های سردار را تاب نیاوردند

سردار شهید سلیمانی در پاسخ به تهدید ترور از طرف مقامات آمریكایی همواره می گفت: این تهدید نیست، كمک به شوقی است. در پاسخ به افرادی كه فكر می‌كنند با تهدیدها رعب بر ما حاكم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان. سرانجام دشمنان كینه‌توز كه رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند و این فرمانده خستگی‌‌ناپذیر جبهه ‌های حق علیه باطل در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با حمله موشكی بالگردهای آمریكایی به دو خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در اطراف فرودگاه بغداد شهد شیرین شهادت را سر كشید و به یاران شهیدش پیوست.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۲۲:۱۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
تو زمینی نبودی از همان اول هم آسمانی بودی و آسمانی شدی ونامت برای همیشه در آسمانها ثبت شد.