از رونق به جهش ۶/

"جهش تولید" ادامه دهنده مسیر "رونق تولید" / تامین بازار داخل، اولویت ساخت ایران

در همین چند ساعت سپری شده از سال و شنیده شدن شعار"جهش تولید"، تحلیل‌های بسیاری منتشر شده است.

سال به گزارش خبرنگار لطفا تولید گروه اقتصادی  باشگاه خبرنگاران جوان، سالی که گذشت با فراز و نشیب های فراوان، نام" رونق تولید" را با خود یدک می کشید. نامی که سر زبان ها بسیار چرخیده و سرلوحه بسیاری از دستگاه های دولتی و غیردولتی قرار گرفته بود. اما سالی که که سپری شد با وجود نامگذاری برای حمایت از تولید، آن طور که باید مورد رضایت رهبر انقلاب قرار نگرفت هرچند ایشان بارها از تلاش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مبنی بر افزایش چشمگیر تولیدات تقدیر کرده اند اما امروز ابتدای نامگذاری سال از تحقق یک دهمی شعار سال گذشته خبر دادند.
 
با این تفاسیر و به علت اهمیت ایشان به امر تولید امسال را نیز در راستای همسو بودن و تحقق واقعی خودکفایی در محصولات تولیدی، سال ۹۹ را با نام "جهش تولید" نامگذاری کردند. شاید بتوان به تعابیر خودمانی‌تر سال "جهش تولید" را برادر خوانده سال "رونق تولید" خواند.
 
تاکید رهبر انقلاب در سخنانشان، اهمیت نقش پررنگ وزارت اقتصاد را نشان می دهد. ایشان به لزوم پیگیری های جدی دستگاه های گمرک و سازمان مالیاتی اشاره کرده و به پایش مستمر بهبود فضای کسب و کار نیز تاکید داشتند. همچنین تحقق جهش تولید را امری نیازمند برنامه ریزی دانستند و در این برهه نیز به نقش اصلی سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره ای کردند.
در ساعات ابتدای ناگذاری این سال امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تبریک سال نو با تأکید بر لزوم همکاری و همدلی همگانی برای تحقق شعار سال "جهش تولید" اظهار کرد: سال جهش تولید را با "نگاه، درک نو و بینش جدید" و "فرهنگ و کار و مدیریت جهادی" آغاز خواهیم کرد. فرموده رهبری چراغ راه تمام مدیران کشوری و حاکمیتی است.

این مقام مسئول بیان کرد: در حوزه وظایف سازمان امور مالیاتی، با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های هوشمندسازی نظام مالیاتی ضمن توجه به مسائل تولیدکنندکان و اصناف، "جهش کارایی و اثربخشی" نظام مالیاتی کشور را شاهد خواهیم بود.

همچنین در ادامه تاکیدات رهبر انقلاب به اصلاح سیستم بانکی و ترویج حمایت از تولید در این سیستم رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اولویت های نظام بانکی را برای تحقق این سال بیان کرد.
 
همتی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: بانک مرکزی ایران،به عنوان متولی سیاست های پولی و ارزی، براى پشتیبانی از «جهش تولید»،بايد به شكل دادن محیطی كمك نمايد که سیاست های کلان اقتصادی ، شفاف و پیش بینی پذیر باشند و ریسکها برای سرمایه گذاری و تولید قابل مدیریت باشد.

وی ادامه داد: لذا،در این راستا،اولویتهای زیرسرلوحه برنامه بانک مرکزی خواهدبود.جزئیات عملیاتی نیز بتدریج روشن و اعلام واجرا خواهد شد:

۱- ادامه سیاستهای مهار تورم وکنترل افزايش سطح عمومی قيمت ها درحد مقدور
۲-ایجاد خطوط اعتباری لازم برای بانک ها به نحوی که مشخصاًبه افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی درقالب وام های جدید اقدام کنند
۳-تداوم مديريت بازار ارز وتسهیل عرضه وتأمین ارز مورد نیاز واحدهای مختلف تولیدى برای واردات مواد اولیه و واسطه ای و تضمین افزایش رقابت پذیری اقتصادوصادرات باکمک به ثبیت نرخ ارز حقیقی مؤثر
۴-توسعه «عمليات بازار باز»و كنترل نرخ سودبرای فراهم آوردن شرایط برای اجرای سیاست های سرمایه گذاری دولت و تحریک رشد اقتصادی
۵-جلوگیری از ورود منابع بانکها به فعالیت های سوداگرانه و تمرکز براجراى سیاستهای احتیاطی بانک ها
۶-ادامه اصلاح ترازنامه بانکها،در جهت آزادکردن منابع آن ها برای افزایش لازم درمیزان اعتباردهی آنها به سرمایه گذاریها وایجاد زیرساخت های لازم اقتصادی.

تامین منابع مالی "جهش تولید" با وزارت اقتصاد و دارایی

با عبور از سیستم بانکی فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم به سیاست های جدید وزارت خانه برای تجهیز بانک ها در جهت تامین مالی تحقق شعار سال خبر داد و گفت: امسال سال خاصی را در پیش داریم؛ به این علت که هم در سال ۱۳۹۸ مشکلات زیادی داشتیم و هم اینکه تلاش‌های زیادی از جانب مردم و حاکمیت صورت گرفت. در این زمینه، انتظاری که از کشور می‌رود این است که به جایگاه‌های رفیعی دست پیدا کند که فقط با جهش تولید محقق می‌شود.  
 
وی ادامه داد:  برای جهش تولید هم دولت یکسری وظایف دارد و فعالان اقتصادی و مردم  هم وظایفی دارند. دولت در وهله اول باید با ایجاد قوانین در محیط کسب‌وکار، شرایط را برای سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت تولید و ایجاد فرهنگ مصرف در جهت جهش تولید فراهم کند.  

وزیر اقتصاد افزود: مالیات به رغم اینکه باید در امسال نقش اساسی در تامین مالی کشور ایفا کند، در این زمینه باید ابزاری برای تسهیل سرمایه‌گذار و رونق تولید باشد. گمرک هم به علت نقش به‌سزایی که در تجارت خارجی دارد باید ابزاری برای سهولت صادرات کالا‌های غیرنفتی و واردات کالا‌های اساسی، سرمایه‌ای و مواد اولیه که در داخل تولید نمی‌شود، باشد.

در ادامه این مقام مسئول با بیان اینکه در این زمینه باید از گمرک استفاده بهینه‌ای در جهت ایجاد یک کریدور سبز برای صادرکنندگان کشور شود، گفت: دولت برای افزایش صادرات باید سیاستگذاری کند و به سمت صادرات صنایع در بخش نفت، گاز و معدن برویم.  

دژپسند ادامه داد: در این زمینه، وزارت اقتصاد علاوه بر تسهیل در صدور، تسهیل در تامین مالی را هم ایجاد کرده که قصد داریم در سال ۱۳۹۹ ابزار تامین مالی صنایع صادراتی که مبتنی بر نفت و گاز یا صنایعی که مبتنی بر معدن و تولیدات کشاورزی هستند را چه در قالب پذیره‌نویسی و چه در قالب عرضه اوراق قابل تبدیل به سهام ایجاد کنیم تا تامین مالی را رونق دهیم.  

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و گام‌های اساسی در جهت ساماندهی تولید بردارند، اظهار کرد: اکنون صادرات برای فعالان اقتصادی به صرفه است و واردات به صرفه نیست. باید بتوانیم با بهبود کیفیت، تولید و دستیابی به مزیت نسبی در صادرات، نیاز به واردات را کاهش دهیم.  

این مقام مسئول در ادامه افزود: برای تحقق شعار امسال باید از مردم بخواهیم که مصرف تولیدات داخل را ترجیح بدهند و از تولیدکنندگان انتظار این را داریم که با بهبود کیفیت و مناسب سازی قیمت شرایط را برای تحقق این شعار فراهم کنند.  

به گفته وی، مصرف تولیدات داخلی از سوی مردم، بهبود کیفیت و قیمت مناسب محصولات تولیدی در کنار هم می‌تواند این شعار را عملیاتی کند.

وزیر اقتصاد در پایان سخنانش با بیان اینکه وزارت اقتصاد برای تحقق این شعار در حوزه‌های مالیات، بازار سرمایه، گمرک و بانک آمادگی کافی را دارد، بیان کرد: ما در اوایل امسال فرمتی را طراحی می‌کنیم که منابع بانک‌ها را برای تسریع در اتمام طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرا و تامین سرمایه در گردش به منظور رسیدن به جهش تولید تامین کنیم.  
 
راه جدی و جدید در عرصه تولید داخل پیش روی تمام دست اندرکاران اقتصادی قرار گرفنه است. راهی که ۹ سالی است با نام گیری اقتصادی سال ها توسط رهبر انقلاب از لزوم و اهمیت خودکفایی خبر می دهد. حال باید دید دولتمردان با تاکید رهبر به تاثیر سیاست ها بر زندگی مردم چه تصمیماتی را اتخاذ خواهند کرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام
مطلب خوبی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۳۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سال ۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تو خودرو خود کفا شدیم بسمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
فعلا برای مسکن یه کاری کنید
آخرین اخبار