ویروس کرونا بلای سلامت روان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در خود فرد و اطرافیان او فکری است که فرد را اجبار به وسواس می‌کند و زمینه ناخوشایندی دارد.

ویروس کرونا بلای سلامت روانفاطمه السادات شهیدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در خود فرد و اطرافیان او فکری است که فرد را اجبار به وسواس می‌کند و زمینه ناخوشایندی دارد و رفتار‌های وسواسی را تکرار می‌کند.

او افزود: فردی که وسواس دارد خودش می‌داند که رفتارش منطقی نیست، او فکر  می‌کند با انجام رفتار‌های وسواسی اضطرابش کاهش می‌یابد و در این شرایط بحران فرد اضطرابش زیاد می‌شود و روی زندگی فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

شهیدی ادامه داد: همان طوری که بیماری‌ها، رفتار‌ها، شخصیت‌های وسواسی است دفاع وسواسی هم وجود دارد و انجام وسواس دفاع وسواسی است و فرد خودش را این طور آرام می‌کند باید به فرد روش تسلط بر وسواس و اینکه چگونه آرام شود را آموزش داد.

او گفت: وقتی کرونا ویروس را درست نشناختند و هرچه که ناشناخته ترباشد ترس بیشتری دارد دفاع‌های وسواسی به سراغ فرد وسواسی می‌آید که فرد وسواسی احساس می‌کند دفاع‌های خوبی است و اضطرابش کاهش می‌یابد.

شهیدی افزود: فردی هم که شخصیت وسواسی و بیماری وسواسی نداشته، اما در این شرایط دفاع‌های وسواسی در فرد به مدت طولانی بماند فرد آسیب‌های روانی می‌بیند.

او گفت: فرد باید اطلاعات درست را از منبع درست و صحیح دریافت کند و اطرافیان نباید با جملاتی مانند چرا اینقدر آب می‌ریزی و یا شستشو می‌دهید فرد وسواسی را آزار دهند بلکه باید آگاهی صحیح را به این فرد بدهند و باید اطرافیان به او کمک کنند و آموزش دیده باشند و به او بگویند راه درست را پیدا کند که راه درست مبارزه با ویروس کرونا شستن دست‌ها و درخانه ماندن  است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: فردی که وسواس ندارد هم در این شرایط برای اینکه به وسواس مبتلا نشود  باید آموزش‌های لازم را ببیند.

شهیدی ادامه داد: افراد می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰ اطلاعات درست را دریافت و استرس خود را کاهش دهند البته افراد باید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بهداشت را رعایت کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.