کرونا و چالش‌های انتخاباتی در آمریکا؛

کرونا همه برنامه‌های ترامپ برای انتخابات را بهم ریخت

نیویورک پست در گزارشی نوشت نحوه مقابله دونالد ترامپ با شیوع کرونا در آمریکا، به چالشی برای پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک پست، فعالان انتخاباتی و جمهوریخواهان معتقدند شیوع ویروس کرونا به منزله خطری جدی است که پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تهدید می‌کند.

این نشریه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی افزود: استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید، در مصاحبه با نیویورک پست گفت: وی [ترامپ] با جو بایدن رقابت نمی‌کند، بلکه درمقابل او ویروس [کرونا] و خسارات ناشی از شیوع آن قرار دارد. وی شیوع این ویروس و پیامد‌های جانبی آن را پیچیده‌ترین تهدیدی که آمریکا تاکنون با آن مواجه بوده است، توصیف کرد.

بنن بزرگترین مانعی را که ترامپ همواره برای پیروزی مجدد در انتخابات با آن مواجه بوده است، اقتصاد خواند و گفت اگر اوضاع اقتصادی خوب پیش برود، ترامپ احتمالا دوباره انتخاب خواهد شد. اما اگر آنگونه که وزارت خزانه‌داری تخمین زده است، میزان بیکاری در آمریکا افزایش یابد، آنگاه نمی‌توان گفت که اوضاع اقتصادی خوب پیش می‌رود.

نتایج نظرسنجی‌ها تاکنون ضد و نقیض بوده است. نتایج نظرسنجی‌ ای بی سی/ ایپسوس که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مردم آمریکا شیوه مقابله ترامپ با ویروس کرونا را تایید می‌کنند، درحالی که ۴۳ درصد آن را تایید نمی‌کنند یعنی تقریبا برعکس نتایج نظرسنجی مشابه که یک هفته پیش انجام شده بود. به هر حال به گزارش گالوپ میزان محبوبیت کلی رئیس جمهور آمریکا از ۴۹ درصد پس از استیضاح به ۴۴ درصدی که پیش از شیوع کرونا داشت، کاهش یافته است.

روز سه شنبه استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن ابراز تعجب از پیش بینی افزایش میزان بیکاری در صورتیکه یک محرک اقتصادی به تصویب نرسد، گفت به هیچ عنوان فکر نمی‌کند چنین اتفاقی روی دهد.

به هرحال اوضاع بازار‌ها به هم ریخته است. ظرف چند روز همه دستاورد‌های تاریخی میانگین صنعتی داوجونز و شاخص ۵۰۰ اس ان پی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ حاصل شده بود، از بین رفت. تعطیل شدن کافه‌ها و رستوران‌ها سیلی از بیکاری به راه انداخته است.

یکی از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ – پنس به نیویورک پست گفت: همه این موضوع را جدی گرفته اند ... اکنون این سوال مطرح است که خسارات بلندمدت شیوع ویروس کرونا چه خواهد بود. اکنون ناشناخته‌های زیادی وجود دارد که ما هیچگاه پیش از این با آن‌ها مواجه نبوده ایم. ما هیچگاه در گذشته تعطیلی کامل اقتصاد را تجربه نکرده ایم.

دونالد ترامپ پس از آنکه چند هفته پیش شیوع کرونا را بی اهمیت توصیف کرد و آن را مشکل کوچکی خواند که کاملا تحت کنترل است، اکنون برای مقابله با گسترش این بیماری اقدامی تهاجمی در پیش گرفته است.

دولت سفر‌ها بین آمریکا و اروپا را متوقف و حالت فوق العاده ملی اعلام کرد و میلیارد‌ها دلار برای مبارزه با این بیماری اختصاص داد.
وی این هفته در کنفرانسی خبری، شیوع کرونا را یک جنگ خواند. مبارزات انتخاباتی که زمانی بر روی مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابری درآمدی و حتی پرداخت غرامت متمرکز شده بود، اکنون تنها به موضوع ویروس می‌پردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار